| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga om en ac- kompressor till airride hur göra????
|
8 besök senaste veckan (10419 totalt) |
|
läste någonstans att man kunde göra om en ac-kompressor och använda den som kompressor tilll tex airride system. en ac-kompressor ger ju bra med luft men oljan i dom har jag hört är "fräntande" på bälgarna i airridesystemet. någon som har hört om det vore jag tacksam för info hur man bygger om dom. eller går en ac-kompressor att köras utan olja i?? _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
byt oljan till vanlig kompressorolja....oljan som är i är avsedd för någon freon
föredetta svärfar anv. en gammal kylskåpskompressor för övrigt när han skall pumpa cykeln. Visst funkar det, en kompressor är en kompressor och du får ju en mgnetkoppling på köpet. Frågan är om det funkar bra, dvs om kapaciteten är tillräcklig. _________________ Mats Andersen |
||
|
Luftfjädring är så vitt jag vet inte speciellt utbrett på byggen som ska köras på banan?
Intressant att du valt denna variant. Men, för att följa forumets regler https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php så får du presentera ditt bygge lite närmare _________________ /Anton Lillsund |
||
|
En luftkompressor skall teoretiskt ge oljefri eller i alla fall nästan oljefri luft. Moderna AC-kompressorer smörjs genom att man blandar oljan med det cirkulerande kylmediet. Eftersom luftfjädringar normalt inte är återcirkulerande så skulle smörjmedlet försvinna ut i friska luften. AC-kompressorn är byggd för att ge relativt lågt flöde men stor tryckökning och passar dåligt för applikationen tycker jag. Skall du å andra sidan inte hoppa med bilen kanske flödet räcker i kombination med en lämplig bufferttank. Eftersom du väl ändå har elsystem i bilen borde en elkompressor med tank vara lättare än en remdriven kompressor.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
vi byggde om ac-kompressor till trycklyft för att kunna pumpa däcken efter offroad träffar.. hittar inte ritningen vi följde... men enkelt var det. Vi hade dock stor tank. Men den gav runt 6bar. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
|
Re:
och ett luftfjädringssystem behöver väl närmast minimal kapacitet av luft, när bälgarna är fyllda med rätt tryck så är det endast läckage som kompressorn behöver underhålla. om det tar 5 minuter att fylla bilen från tom gör väl knappast något på en racebil.... Som gillar luftfjädrade tyngre fordon, de går så mjukt och fint och är inte känsliga för lastmängd. Och en progressiv fjäder
_________________ Roland Johansson |
||
|
Det du säger stämmer Rolle. Om systemet skall sitta på en Countachreplika så antar jag att det skall vara till en aktiv fjädring och/eller möjliggöra höjning av bilen vid farthinder, trottoarkanter och liknande. Då behöver man skaplig kompressorkapacitet eller en tank. Om det bara gäller en höjdjusterbar fjädring utan nivåreglering skulle jag välja en elkompressor.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (10419 totalt) |