| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Merge collector och megafoner
|
1267 besök totalt |
|
Jag har börjat fila till mina 4-1 grenrör till BMW V8an (N62B44) Jag tror att jag har hygglig koll på längd och diameter beräknat på det jag har hittat på denna sida (Jag tänkte kona ner svagt från utloppet i toppen, på motsvarande sätt som man gör på M3 grenrören, som är ovalt 48x43 och därefter använda ID ~40mm // ~800mm långa)
Men när det kommer till kollektorn blir jag lite fundersam eftersom jag tidigare bara byggt turbogrenrör där kollektorn avslutats direkt i fläns/turbinhus. om man kikar på burns stainless ser man den klassiska merge kollektorn som jag till formen kommer kopiera. http://www.burnsstainless.com/MergeC Men tittar man lite längre ner på sidan ser man även att det går att laborera med megafoner (Uppkoning av diameter från utloppet av merge kollektorn) Som även går att toppa med en reverseringskona. Fråga 1. Vilken diameter bör man ha där merge kollektorn avslutas och är som trängst. Om man har 4x 40mm in i kollektorn? (Avgaskammens värden saknar jag tyvärr) Fråga 2. Finns det någon poäng i att göra utloppet på merge kollektorn trängre bara för att därefter kunna kona upp diametern enl megafonprincipen, eller försämrar man flödet i större utsträckning än vad en ev vinst med megafon skulle ge? (Dvs om en avsmalning krävs för att man skall hamna innanför rimliga diametrar. Det skall ju få plats också) Fråga 3. Är allt ovan endast överkurs för att vinna STCC? Gör en snygg merge kollektor och låt utloppet bli 2.5" för att passa mot avgassystemet. Effektutaget kommer ändå bara hamna runt ~370hk vid dryga 6000rpm ur 4.4l _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1267 besök totalt |