| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Najtång, nån som vet var det finns instruktion
|
7 besök senaste veckan (6894 totalt) |
|
Biltema har en billig, 82-175, så jag inpulsköpte. Hade ändå tänkt skaffa en. Men jag har inte en aning om hur man använder den, rent praktiskt. Jag vet vilken tråd man ska ha, hur man borrar bultskallar (ska köpa det verktyget sen) och hur det ska se ut när det är färdigt.. Men däremellan? _________________ Arne Lindgren |
||
|
Snott från ett annat forum, det låter som rätt sätt. Jag har bara en gammalmodig, utan snurrmoj:
"Klipp en lagom bit låstråd med tången, dra den genom skruvar/muttrar i rätt ordning, dra till lagom hårt och snurra ett varv. Ta tången och kläm fast de lösa trådändarna bredvid varandra (lite vinklade ut från varandra), tryck ihop tången och lås med mekanismen i mitten. Ta nu tag i den lettrade knoppen och dra. Tången börjar snurra. Fortsätt tills tråden är lagom hårt tvinnad. Vad som är "lagom bit", "rätt ordning" och "lagom hårt" måste du lära dig i praktiken av någon erfaren. Då får du dessutom lära dig hur du kan minimera blodvite... " _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Re:
Det blir väl en del testning.. Tack! _________________ Arne Lindgren |
||
|
tre hål med 120 graders delning är rätt nice om man pallar det, annars ett hål rakt igenom med liten offset från centrum, det var vad jag fick höra när jag började i alla fall.
Generellt sen, dra tråden igenom hålen sen runt om yttersidan på skruven så den hamnar i drag när skruven lossas (givetvis) och dra den så tajt runt att den inte kan "hoppa över". Sedan tar du båda ändarna ner till nästa skruv, snurrar tråden med tången efter att ha knipit ihop den genom att dra i bakersta stycket, hur hårt tråden bör tvinnas kommer på känn efter ett par gånger och varierar beroende på tråd. Sen igenom andra skruven (det är här det är ganska bekvämt att ha tre hål att välja på) även där på dragsidan sen tvinna det som sticker ut och klipp av så det är tre fyra varv kvar bara. Den tången är rätt schysst fö, mycket bra köp _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re:
Jupp.. Det finns mycket skisser bl.a. i Carrol Smiths böcker om hur tråden ska dras, men inget om hur tången funkar..
Men jag testade lite med lite ståltråd i skruvstädet.. så snyggt.
_________________ Arne Lindgren |
||
|
Jo det är riktigt fint att jobba med, jag var nere vid formulastudent bilen och passade på att naja ett bromsok och tog lite bilder med mobilkameran
Biltema tång och biltemas 0.7mm rostfria tråd, lite för grov egentligen men i brist på annat fungerar det
oket i fråga, notera den alternativa men fullt korrekta najningen av låsmuttern till lagret mot en av skruvarna till rotationssensorskivan
Tråden dragen genom ena skruven, greppade några millimeter längre ner sedan.
Snurrad, har man dragit tråden på rätt sida om en högergängad skruv så snurras den "innåt" i bilden och hoppar inte runt skallen.
Genom den nedre
Klart och kapat!
_________________ Pontus Fyhr |
||
|
Finns det intresse så kan jag scanna in kompendiet om trådlåsning vi fick i skolan när jag pluggade till flygmekaniker.
Personligen använder jag inte "Jet-twister" när jag tvinnar tråd. Man får för dålig känsla. Tag istället en vanlig flacktång och svetsa på två rörstumpar (ca 300mm) så att du kan använda båda händerna. Kapar och riktar du rören rätt så ligger de mot varandra när du klämmer åt, och då är det lätt att tvinna. Tänk på att inte tvinna för hårt, då blir låsningen svagare. Har för mig att det ska vara 3 varv/10mm. Lite osäker.. Har lärt mig hur det ser ut när det är bra. Vill ni vara lite extra säkra så köper ni riktig låstråd här www.arigoteknik.se . De borde ha Inconelltråd som klarar vibrationer och värme mycket bättre. Är det något mer ni undrar är det bara att höra av er. _________________ Fredrik Svärd |
||
|
Kom på en sak!!!!
ANVÄND SKYDDSGLASÖGON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! På mitt gamla jobb fick vi aldrig låsa utan att ha skyddsglasögon på. Detta var på förkommen anledning! Vi hade personal med bara ett fungerande öga kvar efter att ha trådlåst....... _________________ Fredrik Svärd |
||
|
Re:
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (6894 totalt) |