| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 E30, varm hjälp!
|
2 besök senaste veckan (3113 totalt) |
|
Bmw M3 E30, varm hjälp!
Hejsan! Köpte en BMW M3 E30 för några veckor sedan, bilen hade ett mystiskt fel att den går varm. 1. Kör man normalt så ligger tempen i mitten 2. Stannar du vid ett rödljus i någon minut så går tempen uppåt. 3. Kommer ingen varmluft i kupén trots full värme! 4. Drar man på MAX så kommer det massor med varmluft och tempen sjunker under normal. Jag har bytt vattenpumpen och termostathuset, problemet kvarstår =( Vänliga hälsningar, Erik Regnell _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||||
|
Hej,
(Man skulle kunna tro att vi är släkt? Samma efternamn och bil!)
Har du kollat att kylfläkten går? om du tittar i min biltråd så ser du hur jag nyligen bytt kontakten som ansluts till termostathuset (eller ansluter din annorlunda då du har en -87?). Hursomhelst så slits kablarna som hänger där i luften ganska mycket för de slänger fram och tillbaka som om någon skulle vilja utmatta och bryta av dem. När de går av startar inte fläkten. En annan felkälla kan vara glappkontakt i de två kontakter som sitter på vattenröret ovanför grenröret. Koppla loss dem och 5-56:a lite. Det blir varmt där och de torkar och får inte kontakt. När så sker brukar iofs vattentempmätaren få tokspel och hoppa fram och tillbaka... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||||
|
Hehe jepp la märke till det också, oddsen är inte så stora
Vatten nivån i expantionskärlet är 100% perfekt, termostaten och allt öppnar sig. Ska iväg med bilen till Need For Speed i Malmö så ska grabbarna kolla på den, Är rädd att toppen slagit sig och fått en spricka eller liknande, kanske i värsta fall blocket med =( Men ska be dom kolla på dom grejerna ni nämnt! Tusen tack, ni har räddat min dag. Vänliga hälsningar, Erik Regnell _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||||
|
Ja det gissade vi på oxå, men vad jag hört så ska dessa motorer vara själv luftande och det finns ingen luftingsventil?
Har kört ca 15mil med bilen och samma problem kvarstår, borde inte ta så lång tid innan systemet har bilvit luftat? Tackar för alla tips! _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||||
|
Tackar och bugar för super service hos Need For Speed, visst var det luft i systemet.
Stort tack! _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||||
|
Re:
Så lite så, kom förbi med bilen så luftar vi med kylarvätska istället för vatten som vi använde nu för att testa om det funkade. Den höll vacuum fint så allt verkar tätt och fint i motorn |
||||||||||
|
Re:
Testar du vakuum genom att ta av oljelocket och lyssnar till om motorn tappar varv? _________________ L-P Johnsson |
||||||||||
|
Re:
Vi fyller kylvätska genom att suga vaccum i kylsystemet. Alla slangar sugs ihop och alla luftfickor elimineras. När man uppnått fullt vaccum byter man till påfyllningsslangen som man har i en dunk med kylvätska, och öppnar kranen. Då sugs det in så mycket kylvätska det behövs, mycket effektivt! Edit: stavar som en kratta på morgonen |
||||||||||
|
Re:
Är det något en glad amatör (jag) kan göra i garaget?
Tänker på min förra topp som sprack, antagligen p.g.a en luftficka. Men har nu fått min nya topp. Vill inte riskera toppen igen.
_________________ L-P Johnsson |
||||||||||
|
Re:
Nja, det krävs ju en investering i själva luftaren, runt 1500-1800 + moms brukar de kosta. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 E30, varm hjälp!
|
2 besök senaste veckan (3113 totalt) |