Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (41462 totalt) |
Sådär då var Bettan V hemma!
En GT3 Mk1 -00 med bara 1600 mil på mätaren. C09 Version für Schweden 197 Higher amperage battery 441 Fader, antenna booster, 4 speakers 567 Windshield green graduated tint 571 Fog tail lamp 573 Air conditioner 659 onboard computer 695 CD-RADIo "PORSCHE CDR 22" 09981 Fahrzeugüberstellung zu VRS zum Einbau von "Exclusive" Teilen 09991 Exclusive options Lagom lite utrustning. Mycket stilig tycker jag! Passande nog var Ducattiklubben på den gamla flygbasen, men många blickar drog sig emot Bettan V . Bilen känns extremt tight, har en testväg utanför Klippan där hon går som tåget. Redan nu har hon fått huvudströmbrytare, både ute och inne, en riktigt snygg installation som PorscheCenter Syd fixade. Nu skall det bara in en riktig bur och vagnboksbesiktiga. / från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Grattis Mats!
Blev du inte lite bekymmrad när jag sa att jag kört den tidigare i dess liv...? En riktigt fin bil som dessutom går som s*t*n! Än en gång grattis! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
När jag körde på vägen jag har norr om Klippan, så satt både jag och min polare och bara log. Kompisen kör en dräpare Ducatti vanligtvis, men nu ... Helt otroligt vad hon tar fart vid 5000 och över. Har du mer information om setupen får du gärna mejla den till mig. De kunde inte hitta den på PorscheCenter Syd. Göran J sa bara att den var uppsatt lite mer med tanke på bana och log så där! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Hittade detta på nätet, som Jan-Erik har skrivit:
GT3 mod 1 o 2 samt GT3RS, Efter att ägt och kört GT3 sedan 1999 både mod 1 o 2 kanske följande inlägg kan klargöra lite skillnader mellan modellerna. Mod 1 kom ut 1999/2000 och det såldes 15 st i Sverige de flesta icke ClubSport Sedan tillverkades en liten serie som 2001 år modell, av dessa såldes fem stycken i Sverige, här var flera CS. Bilen är baserad på C4 karossen med några modifieringar, Porsche uppger att den är ca 40 % styvare än en vanlig Carrera. CS modellen har betäckningen M003, här ingår ett lättare svänghjul, bur (endast bakre del monterad från fabrik), stolar klädda med Nomextyg, sexpunktsbälte, säkerhetsbrytare (både inre och yttre), brandsläckare samt röda bälte. M003 saknar även airbag i dörrarna samt bakre högtalare. Vad kunde man beställa till bilen, klimatanläggning, radio/cd var tillbehör utan kostnad. Sedan kunde man beroende på om det var en CS eller ej beställa olika paket, läder, kolfiber mm. Bromsarna var 330 mm fram och bak, båda med fyrkolvsok. Utvändigt var båda modellerna identiskt utrustade, men invändigt skiljde det som ovan nämnts lite. Motorn är på 3,6 liter och utrustad med torrsumpsmörjning, växellådan har diffbroms. Modell 2 presenterades 2003, vad skiljer då? Börjar vi med karossen så skall den vara ytterliggare 25 % vridstyvare än föregående modell. Sedan så skiljer bromsarna, bättre kylning, större skivor (350 mm) samt sexkolvsok fram och en fyrkanals ABS. Växellådan har synkringar av stål på 3,4 och 5: an och blivit kopplad till ordinarie kylsystem via en "värmeväxlare", även oljesprut på dreven har tillkommit. Båda modellerna har dubbelmasse svänghjul. Utväxlingen på 5an och 6an har sänkts lite. Motorn har gjorts om lite, en annan kamstyrning och minskad roterande massa gör att nu lämnar motor 381 hk och maxvarvet har ökat till 8200 varv/minut, detta kan man utnyttja på de fyra första växlarna, annars är maxvarvet 8000 varv/minut. Fälgarna har ökat i bredd, en halvtum fram och en tum bak, fortfarande 18 tum men vikten har sjunkit med ett kilo. Invändigt har mugghållare och handskfack tillkommit och båda modellerna har numera airbag i dörrarna, CS har fortfarande bur, Nomexklädda stolar, medskickade sexpunktsbälte och brandsläckare, säkerhetsbrytaren är borttagen, vissa av de tidigare bilarna har en yttre brytare, men den är inte inkopplad. Nästan exakt samma tillval finns, även farthållare. Är det någon skillnad i att köra bilarna? Ja, jag tycker det, den senare känns vid första intrycket mera civiliserad, inget rassel från det lätta svänghjulet, motorn har inte samma ljudsensation vid 6200 varv som den första modellen. Men efter en tid upptäcker man att det är kortare växelläge, jämnare kraftflöde från motorn, ännu bättre bromsar som tål ännu mera stryk samt att den är lugnare vid inbromsningar från högfart ex efter Anderstorpsrakan.. Under modellåret 04 lanserades även GT3RS, med M-nummer 004. På denna modell är luckan fram av kolfiber, backspeglarna täckta av kolfiberliknande plast, bakre spoiler i annan utformning, bakruta i plast, mindre ljudisolering, andra spindlar, annan avstämning på stötdämpare och fjädrar, även framspoilern skiljer sig, genom tre små luftutsläpp framför luckan till bagagerummet. På motorsidan är det ett nytt block, gjutet i Spanien samt andra toppar, med enligt uppgift mera material för att kunna bearbeta för trimning. Här är singelmasse svänghjulet tillbaka. På insidan har handsfack och airbag i dörrarna utgått, bakre buren är annorlunda än den som sitter i CS. Det finns även en annorlunda framdel till buren att beställa hos tävlingsavdelningen, dock inte godkänd för gatbruk. När det sedan gäller vikten på bilarna varierar det givetvis med utrustning, modell 1 anges till 1350kg, modell 2 anges till 1380kg och RS:en till ca 1335kg. Mvh Jan-Erik Nyberg _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
och sedan tittade jag lite i mappen och hittade faktiskt inställningarna, nu vet jag inte om dessa är de som är på bilen, men det är ett protokoll från PorscheCenter Syd:
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Vad jag vet så satte den tidigare ägaren upp den enligt någon utlänsk "guru" som uttalat att det skulle bli en bra bansetup på R-däck. Det ser ut att överrensstämma med det som du har på pappret. Setupen gjordes på Porschecenter syd där han köpte den. När jag höll 20 km/h fortare genom böjarna med den jämfört med min egen så kändes det som ren cruising och då har jag hjärtat i halsgropen med min egen. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Ah, då gissade jag rätt
Grattis till en mycket fin bil. Såg den i bilhallen på PC i Hbg. Hade det inte handlat om pengar, så hade du nog inte hunnit lägga vantarna på denna _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
|
||
Grattis till köpet Mats!
Attans att man skall sitta i Manchester när man får erbjudande att få följa med att få hämta den nya pärlan . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Bara att gratulera!
Ser ut att vara en riktig pärla... Det är ju ganska många som säger att det för eller senare blir en GT3:a. Frågan är hur länge man orkar stå emot.. (av fem möjliga) _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (41462 totalt) |