Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 -87 | 5130 besök totalt |
Projekttråd är ju ett måste känns det som. Ska försöka uppdatera ofta och med bilder.
Köpte för ett tag sedan en Alfa Romeo 75 V6 2.5L från 1987. Så här ser hon ut! ( fler bilder snart! ) Lite snabba info: Motor: orginal 2.5L V6 12V K&N 3" konfilter Ansa slutburk Chassi: Bilstein Sprint Bilstein Fjädrar I sommar kommer jag koncentrera mig på väghållning och försöka köra så mycket som möjligt. Bromsarna ska renoveras, tar riktigt dåligt trots att förra ägaren påstod att dom är nyrenoverade. Ny bromsvätska, slangar, belägg. Planer inför vintern 2008/2009 Målet är en sugtrimmad bil med 250-300hk och 1100kg. För att lyckas med det funderar jag på motorbyte, eventuellt en 3.0L från 164 QV. Eller kanske ska man behålla 12-ventilarn och utgå från den? En 12V borde ju vara något billigare att trimma, men saknar ju endel effekt redan orginal. Någon med erfarenhet eller som vet någon som bygger/byggt alfa 6:or? Jag slängde ganska fort ut orginal luftburk och smällde dit ett K&N filter. Men vart ganska missnöjd med prestandan. Motorn sög varmluft och saknade vrid på låga varv. Gjorde därför en lösning precis som på denna: Fungerar mycket bättre, men jag har en vanlig klen flexslang i aluminium. Någon som vet vart jag kan hitta liknande slang som den på bilden? _________________ Carl Larsson |
||||
Hydroscand? Drömbil när man var 18 Polare hade en Turbo som gick som ett as - när den inte var trasig alltså... |
||||
Kul med en 75:a till!
Kör du banträffar med CAR också? Var har du hittat Sprintdämparna till bilen? Har frågat många men ingen har kunnat svara. Det är möjligtvis inte R-dämparna du har? _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Jag har inte hunnit med några banträffar med CAR alls. Dämparna satt på bilen när jag köpte dom, har för mig dom heter Sprint men nu vart jag osäker :P. Men dom ser precis ut såhär: _________________ Carl Larsson |
||||
Var förbi Hydroscand. Dom hade inget intressant, bara snordyr neoprenslang. _________________ Carl Larsson |
||||
Monterade nya blinkers i veckan. Till helgen ska jag se över bromsarna med nya slangar ( goodridge ) samt nya belägg.
Jag har även bestämt mig för vad som kommer hända i motorväg framöver. Tanken är att peta i en 3.0L 12V/24V från Alfa 164. Det är i grunden samma motor som sitter i 75:an, men betydligt lättare att få tag på, samt lite mer effekt . 232hk och 276Nm blir nog en fin utgångspunkt . Lite inspiration ( skruva fram till 1:45 ): http://www.youtube.com/watch?v=UYZMt _________________ Carl Larsson |
||||
Tag dig till CARs banmöte på Mantorp den 6 september och "enter the dark side"....
/benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Vad är det för viktskillnad mellan en orginal 2.5L V6 motor och en 3.0L 12V/24V från Alfa 164?
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Det är ju samma block så vikten är väl ungefär densamma. Men 3.0L 24V väger nog lite mer än en 3.0L 12V tror jag iaf. _________________ Carl Larsson |
||||
Underbart att se en 75 2,5 göras om. Var några år sedan man själv körde 2,5a och tyvärr såldes den innan man hann göra allt man ville.
Lycka till med moddarna och se till att du får ut den på bana, där den hör hemma! //d _________________ Daniel Sundqvist Hojåkare i brist på sportbilspengen. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 -87 | 5130 besök totalt |