Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
F1 - Nürburgring Nordschleife - 1975
999 besök totalt
Ulrich

Här sen Jul 2007

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=J2_vu4Y1oek&feature=related

Kan vara jag, men kvaliten är dålig, ljudet helkass men jag njöt mer av att se detta än dagens F1.
Har hänt lite på säkerhetsfronten sedan 75, bäst är tycker jag är personerna som står innanför räcket och det ser ut som de diskuterar hur de skall bäst bogsera bilen som står ett par hundra meter längre fram.

F1 anno 75 var för de hårda killarna inget snack!

Här sen Jun 2005

Vilken skön känsla det måste vara för F1-förarna att få sträcka ut på en så lång bana också. Måste kännas som att köra ut på en lång kurvig landsväg.

Någon som vet hur många varv man körde på banan på den tiden?
och någon som var med på den tiden och har några reflektioner till hur loppen var att kolla på... många omkörningar och sånt eller blev det bara otroligt utspritt fält?

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

david-o skrev:
Vilken skön känsla det måste vara för F1-förarna att få sträcka ut på en så lång bana också. Måste kännas som att köra ut på en lång kurvig landsväg.

och någon som var med på den tiden och har några reflektioner till hur loppen var att kolla på... många omkörningar och sånt eller blev det bara otroligt utspritt fält?

Har för mig att man körde 14 varv åtminstone de sista åren.

1968 ösregnade det och Jackie Stewart segrade med 4-5 minuter tillgodo på tvåan (Graham Hill tror jag), delvis hjälpt av överlägsna regndäck från Dunlop. Efter det myntade Jackie uttrycket "Green Hell"... Apropå utspridda lopp.

Annars får väl Lennart J berätta mer om sina intryck från Ringen på 60-talet?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

david-o skrev:

Har kollat lite i mina böcker om hur många varv dom körde i F1 på 60 o 70:talet på Ringen.

Tyvärr så står det inte i alla reportage hur många varv dom körde, men det här är vad jag fick fram.
1963 = 15 varv
1969 = 15 varv
1971 = 12 varv

1972 till 1976 är det som Sörpan skrev 14 varv.

Bilder o videos
F1 - Nürburgring Nordschleife - 1975
999 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande