| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljefilm runt kamaxel
|
1040 besök totalt |
|
Oljefilm runt kamaxel
Har lite funderingar kring ämnet som titeln lyder. Eftersom många byter till hårdare ventilfjädrar utan att nämna något om höjt oljetryck så borde denna fråga egentligen vara besvarad som en självklarhet, men jag måste ändå fråga och undra. När man byter ventilfjädrar till hårdare så ökar trycket på kamaxeln, och då undrar jag om oljetrycket är tillräckligt högt för att hålla en jämn oljefilm runt kamaxeln även om de nya ventilfjädrarna trycker ganska mycket hårdare. Finns ett sånt register på oljetrycket att det aldrig finns risk att kamaxeln trycker igenom oljefilmen? Jag frågar för att jag ser att alla som byter ventilfjädrar aldrig nämner något om någon annan åtgärd för att reducera slitage eller annat som kan uppstå. Man kanske gör åtgärder även om det aldrig nämns för att det är så självklart, så jag rentav är dum som ställer denna fråga? Finns det risker med detta ingrepp eller är det vattentätt? Hoppas någon vill förklara detta för mig, tack på förhand! _________________ Björn Lövdahl |
||
|
Jag är ingen expert i ämnet, men så vitt jag vet är smörjningen mellan kamaxel och tryckare aldrig trycksmörjad, utan oljefilmen kommer utav att nocken antingen simmar i olja eller att det rinner olja från tryckaren ner på nocken. Dvs oljetryck spelar ingen roll.
Däremot är det nog viktigt att ha en bra olja som gör att filmen blir starkare. Sen så brukar man ofta byta ut delar i ventilmekanismen mot lättare grejer vilket minskar belastningen på oljefilter. Vissa motorer med tyngre ventilmekanismer brukar använda rull-lyftare. Typ stötstångs-V8:or. _________________ William Ekström |
||
|
Att man inte har trycksmörjning mellan nock och tryckare visste jag och det va inte det jag undrade
Det jag menar är att ventilfjädern trycker kamaxeln hårdare mot kamaxelöverfallen, alltså i motsatt riktning från tryckaren. Om det kan skada kamaxelns glidbana.
_________________ Björn Lövdahl |
||
|
V8:or med vanliga lyftare... amrikanska då... har problem med moderna oljor. Då talar vi om trimkammar.
Denna dära tillsatsen som heter vad var det nu.. zinkalkylditiofosfat är borttagen för personbilar. Jag kör med "traktorolja", dvs olja från odalbutiken som har den tillsatsen. Den tillsaten skyddar vid metall-mot metallkontakt.. Moderna jänkeåttor har dock hydrauliska rull-lyftare och då är det problemet ur världen Åtminstone chevas kamaxlar är stänksmorda, dvs de har inget käckt litet oljehål som droppar/skvätter rakt på kamaxeln, så de torde vara extra känsliga, om man jämför med motorer som får ordentligt med skvätt. På en produktionsmotor skall/borde det ju finnas marginaler för ökat ventilfjädertryck, så har man vettigt modern konstruktion så borde man rimligtsvis kunna öka ventilfjädertrycket en bit utan att behöva bita på naglarna edit... blev lite samtidiga poster. Har aldrig hört talas om att någon behövt göra någon förstärkning av kamaxelns överfall, eller smörjningen av dem _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Inte bara jänke järn, det är ganska nytt med de nya låga halterna av ZDDP tillsatser. Tror vi få se många nedgångna kammar på alla möjliga motorer. Äldre Porsche 911 har problem, i alla fall i USA, där ligger dom lite längra fram med dessa oljor tror jag. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljefilm runt kamaxel
|
1040 besök totalt |