Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävling - utforma bästa banan på F5 (stor bild)
1293 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Tävling - utforma bästa banan på F5 (stor bild)

Som ni kanske sett ska det bli ett banmöte på F5 i Ljunbyhed i nästa vecka.

Den lokala klubben kommer att lägga upp en bana (tror jag) som ser ut enligt nedan, ("lånad" av undertecknad från deras hemsida...)

Går banlayouten att förbättra? Härmed utlyses en tävling i att designa bästa banan på F5! Ladningsbanorna är 800 m lånar och 24 meter breda om jag minns rätt

Priset? Ja, man får banan uppkallad efter sig! Inte fyskam det inte!

Självklart är det fritt fram att diskutera i tråden!





Ja, som ni ser så har jag "lånat" flygfotot oxo....

_________________
Pär Hylander
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Här kommer tre alternativ, men jag vet inte om de smala taxebanorna går använda och då är det väl inga bra alternativ. Man får lägga in lite chickaner på de långa rakorna också.

_________________
/David Söderblom
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Jag röstar på Söderbloms gröna alternativ, fast använd breda rakan att göra långa härliga svängar (super-g) som blir snävare och snävare.

Långa rakan blir rejält lång, är det ok att ha bilar körandes i över 200 km/t, säkerhetsmässigt?

Man blir sugen.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Jag vill iaf inte stå i slutet på långa taxirakan och agera kon iaf.. Farterna där lär bli hyffsat höga, närmare 300 blås.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag gillar den röda varianten

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Den gröna varianten går ju att göra längre om man kör tillbaks en bit på den mittersta taxibanan.
På de breda flygrakorna kan man ha långa snabba konpartier.
thumbs up
Ursprungsförslaget verkade ha hemskt tighta konpartier.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208





Så vita prickar är däck eller motsv.
Den röda linjen är vägens gamla yttre kant och den gröna är som jag tycker att man kan offra lite asfalt för att få den att gå som.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Det är ca 40 meter mellan konerna där dom står som tätast på ursprungsförslaget. Kanske inte så tätt som det ser ut igentligen!?

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tycker nog att konbanasträckningar ska undvikas så långt som möjligt på något som ska likna en "riktig" bana.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5294



det stod i någon tråd att banan inte skulle bli speciellt bromskrävande, alla de inritade alternativen hade... krävt bromsar

inte mig emot dock, vill sätta mina nya fina PFC97 belägg på prov!

ses där alla som ska dit

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Jag tycker nog att konbanasträckningar ska undvikas så långt som möjligt på något som ska likna en "riktig" bana.


Iofs sant, men jag tycker ett flygfält mest påminner mest om en dragstrip, visserligen är ju det en motorbana men inte den sorten vi håller högst

_________________
Pär Hylander
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Röstar på den gröna varianten eftersom man får upp farten på bilen thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



originalet är faktiskt rätt trevligt.

Möjligen kan man sakna omkörningsmöjligheter, därför borde man ta bort konchikanen mitt på rakan, och sedan kan man få öppna lite i depåområdet för att ge omkörningschans, men ändå hålla nere farten . Det var tight där för större bilar och trist att sitta och vänta bakom dem.

Jag tror man får alldeles för mycket start-stopp-start-stopp med andra lösningar.

Tyvärr kan jag inte lägga upp bild härifrån men en sträckning likt "original", med borttagen konchikan på huvudrakan och sedan när man lämnar huvudrakan åt höger så fortsätter man "snett höger" sas genom "korsningen" och sen vän vän hö tillbaka. Kombination av gul och röd. Då behåller man hyfsat flyt i banan. Annars var den sista höger-raka-vänster kombinationen rätt hårig och skoj.

Citat:
Den röda linjen är vägens gamla yttre kant och den gröna är som jag tycker att man kan offra lite asfalt för att få den att gå som.


Köra på gräset???

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kristoffer R skrev:

Citat:
Den röda linjen är vägens gamla yttre kant och den gröna är som jag tycker att man kan offra lite asfalt för att få den att gå som.


Köra på gräset???

/Kristoffer




Nä offra i detta fall att man lägger lite pengar på att lägga asfalt där det idag är gräs/grus/jord eller vad som nu kan dölja sig där.

Därigenom kan man få en vackrare linje in i kurvan och vi måste inte bromsa ner lika mycket som i orginalsträckningen thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



F5

bra ide till att förbättra banan. jag hade röstat på den röda slingan.

men tyvärr har området en ban-licens från S B F & den "måste" ju följas.

-. jupps, jag skrev att banas sträckning inte är så krävande på bromsarna.

Långa rakan med chikanen på = 130-150 km/h ner till 50 km/h

korta rakan efter slalomen med konerna = 120 km/h ner till 40-50 km/h

långa flygrakan in till taxibanan = 150-160 km/h ner till 50 km/h

resten är typ lugnt.... thumbs up

hejs på er:

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävling - utforma bästa banan på F5 (stor bild)
1293 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande