Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1293 besök totalt |
Tävling - utforma bästa banan på F5 (stor bild)
Som ni kanske sett ska det bli ett banmöte på F5 i Ljunbyhed i nästa vecka. Den lokala klubben kommer att lägga upp en bana (tror jag) som ser ut enligt nedan, ("lånad" av undertecknad från deras hemsida...) Går banlayouten att förbättra? Härmed utlyses en tävling i att designa bästa banan på F5! ![]() ![]() ![]() Priset? Ja, man får banan uppkallad efter sig! Inte fyskam det inte! ![]() Självklart är det fritt fram att diskutera i tråden! ![]() ![]() Ja, som ni ser så har jag "lånat" flygfotot oxo.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag röstar på Söderbloms gröna alternativ, fast använd breda rakan att göra långa härliga svängar (super-g) som blir snävare och snävare.
Långa rakan blir rejält lång, är det ok att ha bilar körandes i över 200 km/t, säkerhetsmässigt? Man blir sugen. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Den gröna varianten går ju att göra längre om man kör tillbaks en bit på den mittersta taxibanan.
På de breda flygrakorna kan man ha långa snabba konpartier. ![]() Ursprungsförslaget verkade ha hemskt tighta konpartier. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() Så vita prickar är däck eller motsv. Den röda linjen är vägens gamla yttre kant och den gröna är som jag tycker att man kan offra lite asfalt för att få den att gå som. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
det stod i någon tråd att banan inte skulle bli speciellt bromskrävande, alla de inritade alternativen hade... krävt bromsar
![]() inte mig emot dock, vill sätta mina nya fina PFC97 belägg på prov! ses där alla som ska dit ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Iofs sant, men jag tycker ett flygfält mest påminner mest om en dragstrip, visserligen är ju det en motorbana men inte den sorten vi håller högst ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
originalet är faktiskt rätt trevligt.
Möjligen kan man sakna omkörningsmöjligheter, därför borde man ta bort konchikanen mitt på rakan, och sedan kan man få öppna lite i depåområdet för att ge omkörningschans, men ändå hålla nere farten . Det var tight där för större bilar och trist att sitta och vänta bakom dem. Jag tror man får alldeles för mycket start-stopp-start-stopp med andra lösningar. Tyvärr kan jag inte lägga upp bild härifrån men en sträckning likt "original", med borttagen konchikan på huvudrakan och sedan när man lämnar huvudrakan åt höger så fortsätter man "snett höger" sas genom "korsningen" och sen vän vän hö tillbaka. Kombination av gul och röd. Då behåller man hyfsat flyt i banan. Annars var den sista höger-raka-vänster kombinationen rätt hårig och skoj.
Köra på gräset??? /Kristoffer |
||||
![]() Nä offra i detta fall att man lägger lite pengar på att lägga asfalt där det idag är gräs/grus/jord eller vad som nu kan dölja sig där. Därigenom kan man få en vackrare linje in i kurvan och vi måste inte bromsa ner lika mycket som i orginalsträckningen ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
F5
bra ide till att förbättra banan. jag hade röstat på den röda slingan. men tyvärr har området en ban-licens från S B F & den "måste" ju följas. ![]() -. jupps, jag skrev att banas sträckning inte är så krävande på bromsarna. Långa rakan med chikanen på = 130-150 km/h ner till 50 km/h korta rakan efter slalomen med konerna = 120 km/h ner till 40-50 km/h långa flygrakan in till taxibanan = 150-160 km/h ner till 50 km/h resten är typ lugnt.... ![]() hejs på er: ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1293 besök totalt |