Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Toe inställning med glapp?
1338 besök totalt
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Det är ju som bekant en liten tillställning på sturup i helgen.

Jag tänkte göra en Toe inställning på min golf -88 innan jag kör dit.
Brukar köra så nära 0 i toe som möjligt i vanliga fall då jag har några grader camber med. Brukar fungera bra.

Upptäcker idag att jag har ett litet glapp i båda inre styrlederna. Så noll i toe går inte att ställa in.

och jag tänker inte låta bli att köra bara för det och jag har ingen möjlighet att byta stagen till imorgon.

Funderade lite på om jag skulle sätta lite toe in eller toe ut och köra med det.

Vad rekomederar expertpanelen? Ska jag satsa på lite toe ut eller lite toe in? Att bilen inte kommer bete sig perfekt får jag leva med, köra ska jag iallafall.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Toe out 2-4 mm tycker jag.

www.modsport.se
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005

har samma problem med min golf.. samma grejer som glappar!
Nytt beställt och kommer i morgon.. blir att "panik" meka som vanligt!! thumbs down
Sen undrar jag oxå över TOE vinkeln.. kör mycket camber.. hur mycket vet jag inte efter som min mätutrustning bara funkar till 3,5 och den går i "bott" Vad rekomenderas?
Golf, Mk1 1,8 gti -83

Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:

På längden av hjulets diameter då antar jag?
Jag använder två profiler som jag sätter på hjulen och mäter framför bilen.

Varför är toe ut att föredra?

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Framhjulsdrivna bilar brukar dra i framhjulen av vridmomenter så de vill gå mot toe-in. Är det glapp så ställ åtminstone glappet toe-out om du förstår sedan kommer flex och gummibussningar till. När man styr in i kkurvorna hjälper innerhjulet till när man får större ackerman innerhjulet styr lite mer än det igentligen ska. Ställ lite toe -out bak med men du har väl halvstel axel så du får använda portapowern för att ställa bakvagnen så självstyr den när trycket på ytterhjulet blir större än innerhjulet. Hjälper till vid understyrda felhjulsdrivna bilar......
Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Framhjulsdrivna bilar brukar dra i framhjulen av vridmomenter så de vill gå mot toe-in. Är det glapp så ställ åtminstone glappet toe-out om du förstår sedan kommer flex och gummibussningar till. När man styr in i kkurvorna hjälper innerhjulet till när man får större ackerman innerhjulet styr lite mer än det igentligen ska. Ställ lite toe -out bak med men du har väl halvstel axel så du får använda portapowern för att ställa bakvagnen så självstyr den när trycket på ytterhjulet blir större än innerhjulet. Hjälper till vid understyrda felhjulsdrivna bilar......

Fattade ungefär hälften :P.

Bak har jag inga justeringsmöjligheter.
Gummibussningar har jag inte heller, det sitter såna fräsiga röda grejer på nu.

Men jag är med på varför toe ut är bättre än toe in iaf.

Portapower vet jag itne vad det är :P.

Toe ut får det bli! Får duga ett tag iaf.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Manny skrev:
Kimmen skrev:

På längden av hjulets diameter då antar jag?
Jag använder två profiler som jag sätter på hjulen och mäter framför bilen.

Varför är toe ut att föredra?

Jag brukar mäta på däcket. Först fram där jag märker däcket, sen rullar jag bilen så att märkningen hamnar bak ( ca 180 grader) och mäter på samma ställe där.
Toeout är väl att föredra på såna här bilar för att bli av med understyrningen in i böjen.

www.modsport.se
Citera
Skruva banåkabil
1338 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande