Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nissan Primera GT?
1841 besök totalt
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67


Trådstartare
Nissan Primera GT?

Är det något att ha? Jag vet att den har fått bra betyg för sina vägegenskaper men jag vill ha betyg från någon som har ägt en. Har en E21 323i just nu (som avställd busbil) men den är i ärlighetens namn inte så praktisk (eller för den delen ekonomisk).

_________________
Absolute beginner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Jag har en del erfarenheter av Primera GT både tidiga modellen P10 1991-1996 och P11 1997 och framåt.

Jag har själv ägt en P10 -91 samt far har en P10-93.
En kompis äger en P11 -98.

Jag jobbade även 3år på nissan som mek.

Båda Primera GT:na är trevliga och underhållande.
P10:an har finare chassi med sin delade bakvagn samt att motorn har en rejsigare karaktär.

Vanliga fel på P10 är bla kränghämmar länkar fram+bak, abs givare, drivknutsdamasker, flexrör (främre rör), lambdasond, kärvande bromsar bak.

Min kompis har råkat ut för ett tråkigt och dyrt fel på sin P11, båda övre spindelled (lager) har glappat upp sig och medför byte av spindel samt övre länkar/spindel då dessa rostat ihop i lagret samt att ABS givaren är omöjlig att flytta över pga att den rostat fast= 11000kr!!!/sida och han har råkat ut för detta på båd sidor nu efter ca 13000mil.

Kolla dem gamla P10 efter rost speciellt i bakrehjulhus samt trösklarnas ovankant under instegslisten.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Wärhner skrev:

..........samt övre länkar/spindel då dessa rostat ihop i lagret samt att ABS givaren är omöjlig att flytta över pga att den rostat fast= 11000kr!!!/sida och han har råkat ut för detta på båd sidor nu efter ca 13000mil.

/Peter



Liiiite OT men... ...Synd att inte bilfabrikanterna blåser Rostskyddsmedel över fram o bakvagn + bromsrör/bränslerör också på fabriken så skulle det spara mycket problem...jag tror även gummibussningar o andra detaljer mår bättre av ett lager tectyl över sig än att bada i saltlake o annat gröffs dagligen...
och så lätt det är att lossa ett bultförband som haft ett kärleksfullt möte med rostkydd lite då o då

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Nissan Primera GT?
1841 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande