| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vevhusventilation torrsump
|
2 besök senaste veckan (1508 totalt) |
|
Är nyfiken på hur andra löst vevhusventilationen på en torrsumpsbil. Min tank har ganska klena anslutningar (dubbla 8mm), antar att det är ventilation och återledning. Har förgrenat dessa till en och kört med större dimention in i breathertanken. Räcker detta? Har pluggat orginal ventilation på ventilkåpan så själva motorn är tät så när som på torrsumpssystemet. Ska jag kanske ändå låter motorn ventilera i ventilkåpan för att vara på den säkra sidan? Gäller motorn i min projekt tråd. Tippar på strax över 1,5 bars laddtryck och normala golvringsgap så de bildas väl en del gaser. Måste breather tanken sitta över oljetanken eller kan den sitta i samma höjd och att man istället tömmer ut oljan som bildas i tanken emellanåt? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
Brukar man inte ventilera motorn till oljetanken och ventilera oljetanken till breathertanken separat från motorventilationen? 8 mm låter litet, jag tror vanliga standardbilar ligger runt 16 mm ungefär. Visst kan breathertanken sitta lägre men det är praktiskt om man kan sätta den så det blir självfall tillbaka till oljetanken. Om du drar en breatherretur till en punkt lägre än oljenivån i oljetanken behöver breathertanken bara sitta ovanför oljenivån i tanken, inte ovanför oljetankens högsta punkt.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
brukligt är att inte ha ventilation på motorn utan bara på tanken ,torrsumpspumpen skall suga ur motor och tom ge ett vacuum ,minskat oljeläckage ,mindre oljesvätt/dimma i motorn = mer effekt
AN12 verkar vara brukligt till ventilation från tank http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=15101 _________________ Torbjörn Andersson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1508 totalt) |