| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi totalt(Dämparvärden har kommit)
|
25136 besök totalt |
|
Mina gula koni var väldigt lätta att trycka ihop och sega som fan att dra isär i hårdaste läget, inte bra om jag förstått det jag läst här på rejsa rätt.
Tyvärr var jag tvungen att bygga lite på huset när det var fint väder så det blev ingen provkörning i år vilket är synd för då vet jag ju inte vad som ska ändras i vinter! _________________ Dennis Mollberg |
|
Jag var lika överraskad. Dessutom hade ena Konin tydligen paijat emellan för de 2 var lite olika. Tydligen ca 1986 resp 1991. Båda helt identiska till värdena så kvalitén är tydligen OK. Jag skall ännu mäta andra bilens motsvarande och se om de ligger i linje.
Utan att kunna mäta långsamma området anser jag inte det värt att börja schimsa om dämparna. Lite till bump kanske med det blir ganska "ditåt". För övrigt har jag inte haft problem med hoppande axel eller dylikt. Detta trots de redan nämnda 520 lbs fjädrarna. Dessa var då bakdämpare. Fram kör jag med Bilstein coil over på båda bilarna. GTV bakaxeln tycker jag att funkar ganska bra. Med att flytta fjädrarna och RC får man en vettig lösning. I vår 75 långlopp är det knepigare. Inget får flyttas. Uniballar är inte tillåtna. Diffspärr inte heller. Iochmed sanslösa förhållandet MR i längd resp sidled och högt RC blir bilen antingen helt stum i längdriktning eller så måste vi ha jättemonsterkrängare. Då krängarens MR är ännu horriblare och alfa inte sparat på gummi i fästena samt att vi endast får använda original 75 krängare är soppan full med klumpar.
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
|
Hej igen!
Tråden är inte glömd, det har bara blivit hus och familj emellan så det har inte funnits så mycket nytt att skriva. Bilen känns riktigt bra nu även om det finns ganska mycket finlir kvar som att cornerweighta, prova olika däcktryck och hjulvinklar. Nästa på tapeten är att kontrollmäta allt och skriva upp för att ta sig vidare därifrån. Sen har jag massa nya mer konstruktionsmässiga ideer så jag vill göra en version två av hjulupphängningen framöver med ungefär samma geometri fast annorlunda konstruerat. _________________ Dennis Mollberg |
![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi totalt(Dämparvärden har kommit)
|
25136 besök totalt |