Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Alternativ till bromsservo?
1655 besök totalt
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Shoppade ett golvmonterat Wilwood pedalställ med bromsvåg på semestern och har en fråga.
Åker nån här utan bromsservo? Eller nåt alternativ som tar mindre plats (mindre vikt)?

Bilen är en S13 som kommer framföras på banträffar och gata.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Normalt sett jobbar man med pedalställets utväxling och bromscylindrarnas storlek för att få lagom pedaltryck och pedalväg. Utan servo brukar man använda längre hävarm för bromspedalen.

Det går att montera "remote servo", ett system där man har vakuumservon som inte sitter vid pedalstället, om man vill. De satt original på Ford Lotus Cortina och vissa Amazon, tror jag, men kan numera köpas nya. Lite byngligt ändå så jag rekommenderar att i första hand jobba med utväxlingarna.

/Gustaf

Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack Gustaf, bra svar som vanligt!
Jag har planerat att göra just detta och har därför väntat med att köpa cylindrar, frågan är bara hur man ska gissa rätt här.
Kan inte jobba så mycket med utväxling då cylindrarna har sin fasta placering i pedal och fäste men kanske löser sig ändå om man väljer stora cylindrar. Kan man ha FÖR stora cylindrar i detta fallet?

Eslöv
Här sen Apr 2006

Det finns ju system utan den klassiska vakumklockan som istället har hydrauliskt assistans. Gamla audi 100 är ett exempel på detta

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns ett excelark för att hjälpa till med uträkningen, ligger under "sparade trådar/FAQ" tror jag. Det handlar om hydraulik och utväxling så man får tänka två gånger om vad som blir mer lättrampat ;-)

Det gäller att balansera volymen som flyttas också så att pedalen/huvudcylindern inte bottnar.

Hydraulservona är kompakta men knappast något som får plats på en normal bromsvåg.

/Gustaf

Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Jag tackar herrarna! Ska sätta mig in i detta.

1655 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande