Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (8010 totalt) |
Mätning av Co och HC värden?
Det gick inte så bra på besiktningen idag ![]() Vid tomgång: Co, max tillåtna värde 0.5 -> min bil hade 2.5 HC, max tillåtna värde 100 -> min bil hade 957 Vid 2500rpm: Co, max tillåtna värde 0.3 -> min bil hade 0.7 Jo jag har kattar ![]() Finns det någon skapligt billig Co och HC mätare att köpa ? Tänkte att det kunde vara bra o ha så man slipper springa hos bilprovningen så ofta. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Bilen har aldrig varit besiktigad med motorn som sitter i nu ![]() Kammar ? Jag har en kam ![]() ![]() Jo kammen är relativt snäll med en lugn tomgång omkring 850rpm (original har 750rpm) Jag har mina misstankar om att jag har en hel del olja som blåser förbi kolvringarna eftersom allt är nytt. Det tar tid att köra in allt så att ringarna tätar ordentligt. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Jo den var ordentligt varm. Jag körde med det gamla vanliga med k-sprit och injector-cleaner, funderade sen på om det var dumt gjort. Kanske att man ska hälla i sörjan och sen köra slut på tanken och fylla på med fräsch bensin innan man besiktigar, de här medlen ska ju rengöra och vart tar skiten vägen .... jo ut genom kanonrören bak ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Aldrig kul med avgasbekymmer. Du har ingen fordonsskola eller liknande i närheten? Brukar gå att snacka sig till gratiskontroller...
Lite bra att veta inför en ev. felsökning: KOLVÄTEN Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden. KOLMONOXID Co bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle. Lycka till! _________________ /Kristian Elisson |
||
Hej Anders
![]() Vart bor du någonstan i Stockholm?? Vi har en maskin som vi mäter alla avgasvärden med, iprinsip samma som bilprovningen har. Du skulle ju kunna komma förbi verkstan så kan ju ju kolla upp vad som kan vara fel och vad du har för värden. Vi håller till i Haninge! Lasses Bil & Plåt, kilowattvägen 3. tel 08-7770314 Det är bara komma förbi ![]() _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
På vilket sätt kan PCV ventilen påverka, den ska väl öppna och släppa in eventuellt vevhus-övertryck i insuget, ? tack för infon ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Kanonbra ! Det ska jag göra om jag hinner fixa till allt innan det blir en massa snö ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (8010 totalt) |