Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mätning av Co och HC värden?
5 besök senaste veckan (8010 totalt)
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Mätning av Co och HC värden?

Det gick inte så bra på besiktningen idag

Vid tomgång:
Co, max tillåtna värde 0.5 -> min bil hade 2.5
HC, max tillåtna värde 100 -> min bil hade 957

Vid 2500rpm:
Co, max tillåtna värde 0.3 -> min bil hade 0.7

Jo jag har kattar

Finns det någon skapligt billig Co och HC mätare att köpa ?

Tänkte att det kunde vara bra o ha så man slipper springa hos bilprovningen så ofta.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Hur elaka är dina kammar egentligen?
Har du klarat dig tidigare med motorn i det här utförandet?

Edit: Din kam skall det kanske vara...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Kan man inte hälla i en massa (hjälp mig här, etanol?) just innan besiktningen och komma ner rejält i Co-värde?

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Hur elaka är dina kammar egentligen?
Har du klarat dig tidigare med motorn i det här utförandet?


Bilen har aldrig varit besiktigad med motorn som sitter i nu

Kammar ? Jag har en kam Helaluminum stötstångs V8 av senaste modell

Jo kammen är relativt snäll med en lugn tomgång omkring 850rpm (original har 750rpm) Jag har mina misstankar om att jag har en hel del olja som blåser förbi kolvringarna eftersom allt är nytt. Det tar tid att köra in allt så att ringarna tätar ordentligt.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Var motorn ordentligt genomvarm vid testet?

om man får stå i kö förlänge utanför så kan ju värdena bli missvisande

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Var motorn ordentligt genomvarm vid testet?

om man får stå i kö förlänge utanför så kan ju värdena bli missvisande


Jo den var ordentligt varm. Jag körde med det gamla vanliga med k-sprit och injector-cleaner, funderade sen på om det var dumt gjort. Kanske att man ska hälla i sörjan och sen köra slut på tanken och fylla på med fräsch bensin innan man besiktigar, de här medlen ska ju rengöra och vart tar skiten vägen .... jo ut genom kanonrören bak

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Aldrig kul med avgasbekymmer. Du har ingen fordonsskola eller liknande i närheten? Brukar gå att snacka sig till gratiskontroller...

Lite bra att veta inför en ev. felsökning:

KOLVÄTEN
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden.

KOLMONOXID
Co bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.

Lycka till!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Hej Anders !!!

Vart bor du någonstan i Stockholm??

Vi har en maskin som vi mäter alla avgasvärden med, iprinsip samma som bilprovningen har.
Du skulle ju kunna komma förbi verkstan så kan ju ju kolla upp vad som kan vara fel och vad du har för värden.

Vi håller till i Haninge! Lasses Bil & Plåt, kilowattvägen 3. tel 08-7770314

Det är bara komma förbi thumbs up

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Aldrig kul med avgasbekymmer. Du har ingen fordonsskola eller liknande i närheten? Brukar gå att snacka sig till gratiskontroller...

'dåligt fungerande PCV-ventil'

Lycka till!


På vilket sätt kan PCV ventilen påverka, den ska väl öppna och släppa in eventuellt vevhus-övertryck i insuget, ?

tack för infon

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Niklas Lilja skrev:
Hej Anders !!!

Vart bor du någonstan i Stockholm??

Vi har en maskin som vi mäter alla avgasvärden med, iprinsip samma som bilprovningen har.
Du skulle ju kunna komma förbi verkstan så kan ju ju kolla upp vad som kan vara fel och vad du har för värden.

Vi håller till i Haninge! Lasses Bil & Plåt, kilowattvägen 3. tel 08-7770314

Det är bara komma förbi thumbs up


Kanonbra ! Det ska jag göra om jag hinner fixa till allt innan det blir en massa snö

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Allmänt banåkaforum
Mätning av Co och HC värden?
5 besök senaste veckan (8010 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande