Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Matrial val för bult att hålla bromsok med?
3 besök senaste veckan (2752 totalt)
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Hej, har ett par 6 kolvs porsche ok som ska monteras på min BMW m3 e36, fick med bult från Porsche som är 12x1,5 Torx skalle med 10-9 kvaliet.

Hade tänkt tillverka nya i rostfritt stål 2343, någon som vet om detta blir lika bra?

Tänker på stressning och hårdhet, i matrialet?

Mvh Pär

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nej, Rostfritt skall bara användas på båtar IMo. Det är helt kass för skruv egentligen, det relaxerar helt sjukt mycket och är sprött (generellt). Varför inte använda dom som följer med?

BMW 330i -05
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

ang.bromsok

det borde säkert hålla ,mina ap-racingok sitter bara fast med 2 st m8 (det är bara 8mm hål till att fästa dem) det tyckte jag var klent... men det kanske har betydelse om oken fästs axiellt eller radiellt?

Lund
Här sen Maj 2005

Re:

MaZ skrev:
Nej, Rostfritt skall bara användas på båtar IMo. Det är helt kass för skruv egentligen, det relaxerar helt sjukt mycket och är sprött (generellt). Varför inte använda dom som följer med?

Är det så??

Jag kollade lite när jag skulle bulta fast min bur och rostfria A4-80 är bara marginellt sämre än 8.8 i stål (sträckgräns)
Kan ju iofs. vara andra saker som tex. sprödhet som spalar in!?

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Varför öht använda rostfritt och få rost runt alla skruvar (vanliga plåten blir typ offeranod) (been there, done that )
Möjligen på en showbil som bara ska stå, men sånt snackar vi ju inte här.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re: Matrial val för bult att hålla bromsok med?

om man skär skruven och gängan i tex en svarv så hamnar man ganska långt från kvaliteten man får om man kallsmider ämnen och pressar gängan..

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Fredrik Larsson skrev:
MaZ skrev:

Är det så??

Jag kollade lite när jag skulle bulta fast min bur och rostfria A4-80 är bara marginellt sämre än 8.8 i stål (sträckgräns)
Kan ju iofs. vara andra saker som tex. sprödhet som spalar in!?

Rostfria skruvar i hållfasthetsklass 80 är som sagt ungefär jämförbara med 8.8 skruvar. Finns dock rostfri skruv som har högre hållfasthet än så, även om det inte finns någon separat klass för dessa.

Ska vi inte ta och avliva den där myten om att RF är sprött någon gång? Nej, RF är inte sprött, faktum är att austenitiskt RF i regel är segt, speciellt vid låga temperaturer (jämfört med kolstål). Hög kostnad och lägre hållfasthet vid rumstemperatur gör dock användningen begränsad till applikationer med:

1. Fästelement utsatt för korrosion (saltvatten, kemikalier mm)
2. Fästelement utsatt för hög temperatur (upp till ca 700 grader, därefter superlegeringar)
3. Fästelement utsatta för låga temperaturer (kryogeniska kärl mm)
4. Fästelement för sammanfogning av rostfritt stål

Kikar vi på en bil så är i regel skruvar som håller turboaggregat, grenrör och liknande av olika rostfria material.
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för alla svar!
Jo, bultarna var tänkta att göras i en svarv, med svarvad gänga, dvs ej kör med ett snitt eller liknande.

Hade inte tänkt mig rostfritt för "show", snarare pga av att när man skruvar på bilen är det lite tråkigt med rostiga bultar, de kommer ju inte "smitta något vanligt stål eftersom alla element som de vidrör är av alluminium.

Mmm, kanske jag ska hålla mig till orginal, porsche skruvar med 10-9 kvalitet då...

Mvh Pär

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

per_sundh skrev:
Tack för alla svar!
Jo, bultarna var tänkta att göras i en svarv, med svarvad gänga, dvs ej kör med ett snitt eller liknande.

Hade inte tänkt mig rostfritt för "show", snarare pga av att när man skruvar på bilen är det lite tråkigt med rostiga bultar, de kommer ju inte "smitta något vanligt stål eftersom alla element som de vidrör är av alluminium.

Mmm, kanske jag ska hålla mig till orginal, porsche skruvar med 10-9 kvalitet då...

Mvh Pär

Glöm inte bort att rostfritt har en tendens att skära i gängorna, de kan mao vara mycket svåra att ta loss. Gängsmörjning/ytbeläggning är i regel ett krav.

När det gäller maskinbearbetad gänga från solitt ämne så blir denna betydligt sämre än en rullad gänga från smitt ämne, framförallt ur utmattningssynpunkt.

Det du möjligtvis skulle kunna använda är skruv avsedda för flygplan. Dessa brukar vara smidda, ha rullade gängor och finns med nickelbeläggning som skydd mot rost. Dessa är betydligt bättre än billiga 10.9 skruv.
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för det tipset, ska undersöka möjligheter att skaffa sådana. (flygplans bult)

Du har inte några direkta tips vem/var de säljs?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

per_sundh skrev:
Tack för det tipset, ska undersöka möjligheter att skaffa sådana. (flygplans bult)

Inte i Sverige.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Johan Edlund skrev:
per_sundh skrev:

Inte i Sverige.

och har du inte rätt kontakter så är det till att vädra lädret rejält...
Det är inget som tas fram för att det är kul så att säga... någon betalar flis i mängder för att få dessa skruvar levererade..
Mitt råd är att köpa en låda standardskruv och byta när de som sitter där tappar det fina i utseendet..

3 besök senaste veckan (2752 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande