| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stålomspunna eller bromsrör
|
1 besök senaste veckan (2764 totalt) |
|
Ska nu sätta ihop mitt bromssystem. En vän till mig sa att det var bättre o snyggare att koppla hela systemet med stålomspunna slangar. Han påstod att många rally bilar gjorde så. Vad säger SFRo om det. Vad säger dom lärde om det? I min hjärna så tycker jag att broms rör skulle funka bättre. _________________ Marty Cronvall |
||
|
Rent fysikt borde rör vara bättre.
Flexar ju mindre än slang gör hur man än ser på det. Men som jag skriver nedan enkelheten med slang är bra ibland! MEN jag vet att många rallyåkare vill ta bort skarvarna. Därför sätter de stålomspunnen slang från rörskarven innan t.ex bakaxel ända ut till oken. Då slipper man ju korta slangstumpar och skarvar som kan strula vid stensprut mm mm. Även banåkafolk brukar göra så för att det är enkelt helt enkelt.. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Jag tycker också att rör är klokare. Billigare och flexar inget, dessutom lättare att kona och skarva själv - slangarna ska ju ha pressade koppel för gatbruk.
Det finns inget direkt förbud mot bra slangar hela vägen men det är som sagt inget som jag rekommenderar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Det är väl så att det måste finnas ett fungerande broms system på SFRos första bygg besiktningen.
o då måste rörchassit vara bart. Jag ska klä in rätt mycket av rörchassit med plåt sen så det blir att göra om dragningen sen efter första besiktningen. hade man då använt stålomspunnen slang så hade varit lättare att ändra sen. Enklare än så här kan det inte bli.
_________________ Marty Cronvall |
||
|
Systemet måste inte vara fyllt och klart till byggbesiktningen. Men det är bra om man fyller, luftar och pluggar huvudbromscylindern så man kan provbelasta pedalstället.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Det blir väl i "onödan" bra mycket billigare med rör?
Bra mycket lättare att skarva eller byta bitar av det i senare skeden borde det också bli. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Re:
Låter super... oj då.. Vad jag spara tid . Då var bilen nästan klar för första besiktningen. Tack för ett snabbt svar. _________________ Marty Cronvall |
||
|
Jag har brukat laga framändan med bara slang. Det innebär ju bara ca 1 m mer slang som inte kostar just något. Ändorna behöver man ju IAF. Fördelen är färre skarvar. Någon nackdel har jag inte märkt.
Bak behövs ju ett T-stycke så kan man lika väl dra rör dit. På Afan kan man ju dra rör ända till oken men på andra gurkan som har oken fjädrat upphängt så kommer ju logiskt slang från T-stycket till dem. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2764 totalt) |