Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6057 besök totalt |
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
att montera på min 330ci Så.. förklara för en idiot vad som behövs Det som följer med är ok å skivor. Vad behöver jag mer för att grejerna skall passa på? mvh turkcostas ![]() _________________ jag brummar |
||||||||
Troligen kanske en adapter för spindel till det nya oket.
Ev. hjulspacers? Är bultmönster samma? Ev. adaptrar för gängor till slangarna. Du märker detta när du har både gammalt och nytt i handen och jämför dem mot varandra ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Re: Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
vettu vart jag kan hitta en? :P _________________ jag brummar |
||||||||
RS vaddå? GT3 RS? 911 RS 2.7 -73:a?
Gamla 70-tals RS hade tvåkolvs aluminium S-ok som är inte mycket att hänga i (h)julgranen, dina 330-bromsar är med största sannolikhet bättre än dom. Mattias sålde en uppsätning gamla RS-bromsar för småpengar förra året... Enda dom är bra till är att för att minska ofjädrade vikten på t.ex .911 SC då dom är identiska A-oken (gjorda i gjutjärn) fast bra mycket lättare. Är det GT3 RS bromsar så är det helt annan sak...men S-oken är ungefär lika bra som 4-kolvs Volvo 240 ok... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Det bästa borde vara att ta några skivor från bmw då de passar rakt av på navet, m3 borde ligga nära till hands.
Sen behöver du som sagt en fästadapter då de troligen är helt annan infästning av oket. Porschen har annat bultmöster så de skivorna är lite mer jobb att få på. När jag läste rubriken trodde jag det var ok från en 964 alt 993 rs. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Johann, du var väl nere på ringen i juli om jag inte minns fel. Vad har du gjort med dina bromsar för att klara av tuff körning eller tycker du original M3 bromsarna håller ett bra tag. Räcker det med att byta belägg? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Byta belägg och vätska räcker väldigt långt. Jag har inte bytt ngt annat ännu. |
||||||||
Det finns GT3RS och GT3CUP samt SuperCup, gud vet vad.. Enligt PET 6.0 som jag har som täcker upp till 2003 årsmodell. GT3, GT2 och 996TT delar på samma bromsok men beroende på utrustningspaket. optionskod M450 betyder PCCB antar jag?. Vad kan M449 betyda? 996 351 432 30 right brake caliper for 996TT, GT-2,GT-3 996 351 431 30 left brake caliper for 996TT, GT-2,GT-3 Sen finns andra artikelnummer för bromsok som alla 3 bilarna delar på. Jag är tveksam till att GT3 RS bromsok finns att saluföras vid nästa version av PET, men nu vet ni att de 3 bilarna delar åtminstone på en modell av bromsok. Det finns till o med olika belägg för komfort eller sportprestanda i GT2 och GT3. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Johann: om man enbart byter till annan bromsvätska, hur lång räcker det och hur påverkar det känslan vid bankörning? Kan du rekommendera någon RIKTIGT bra vätska? om man byter belägg, vilka ska man då välja tycker du, som är riktigt bra? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
MatroxMGA - vad åker du? M-coupé? Då räcker inte vätska, slangar och belägg länge. Om du kör fort och bromsar "nästan rätt" så kommer dina skivor att slå sig. Vet inte om det är så otroligt bra bromsar på e46 men att åka på Nürburgring är inte att jämföra med svenska banor. Är ytterst tveksam till att e46 bromsar klara hård bankörning i lite längre pass på Svenska banor. Please byt - om du nu har grejer på gång. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Japp, kör en M coupé......tror du verkligen att skivorna kommer att slå sig vid körning på svenska banor? Jag kör som sagt inte så mkt bana utan på träffar t.ex. annars blir det ju vanliga vägar.
Saken är den att byter jag bromsar så vill jag gärna göra det både fram o bak för att behålla perfekt balans. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Kanske inte om man kör som du. ![]() ![]() Allvarligt så är en del svenska banor hårdare på bromsarna.
Med bra vätska och belägg så funkar M3-bromsarna iaf över 20 i rad varv på Gelleråsen och funkar på Sviesta tills beläggen tar slut. Då körde jag med R-däck och det var iaf ingen BMW som körde fortare. ![]() oftast ger däcken med före bromsarna även då man kör på R-däck. |
||||||||
Vad gäller vätskan så hindrar den bara att du får pedal-fading, pedalen går i botten, pga av kokande vätska, det kan man iofs kalla att det påverkar känslan ![]() Men jag kan inte rekommendera att man bara byter vätska, du bär byta belägg samtidigt. om du inte kör med R-däck så tycker jag du kan prova det först. Belägg som jag har bra erfarenhet av är Pagid Gul RS19 & Blue Hawk 91nånting, sen verkar ju PFC 97 vara en höjdare. |
||||||||
Vad gäller slagna skivor kan du läsa här: http://www.stoptech.com/whitepapers/ om du bara vill byta fram med bibehållen balans tycker jag du skall ta en titt här: http://www.stoptech.com/cgi/search_c StopTech konfigurerar oken så de är avstämda för resp. bilmodell. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6057 besök totalt |