Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Satchell, parallella länkarmar eller pekande ihop
1316 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Nu har jag prototypat lite..
Satchell verkade så vettigt särskilt som jag slipper wattslänk och panhardstag.
Det verkade vara för bra för att vara sant så jag gjorde en modell.
Jag utgick från en bild i Herb Adams Chassies Engineering.

Notera att armarna pekar ihop framåt i sidvyn.

Sen skissade jag lite i min biltråd ifall nån skulle vråla "Nejförfan!" eller nåt.. (Jag lägger det här i en egen tråd för alla kanske inte är intresserade av 30 år gammalt tyskt retrojox, men det här känns generellt.)
för att se om

Sen prototypade jag med kulleder och rätt mått men satte armarna parallella sett från sidan. För att slippa såga i karrossen (än) så flyttade jag alltsammans 14 cm närmare backen.
.
Jag räknade med bautalåsningen oskar men det var helt stumt i sidled och helt fritt i kräng och fjädringsväg.
Rollcenter (nu kommer det intressanta) ligger ca 4 cm under kardanen (sprötet framåt simulerar den för att jag skulle kunna kolla hur den rörde sig).
Rollcentrum flyttad sig inte heller om jag höjde eller sänkte bakaxeln, den låg kvar 4 cm under kardanen.
Jag vet redan att jag kommer att länkarmarna 2 cm högre i karrossen än på axeln för att få lite lite understyrning när den kränger i en kurva. Så har ju Adams ritat det också.

Men sen kom det där med att dom pekar ihop i sidvyn, i Adams skiss, nånstans framme på huven.
Så jag testade med att flytta dom yttre karossfästena 4 cm närmare marken.

Nu då?
Nu borde väl låsningen komma.
Men icke!
Däremot så ligger plötsligt rollcenter bara 2 cm under kardanens mittpunkt.

Lågt rollcenter är ju bra.. mina två Malmbergsböcker är vällästa vid det här laget.

Så då kommer slutfrågan. Varför pekar dom ihop på skissen.
Antisquat? Är det bara det, så ska jag ju skita i det (inte bry mig ett squat om det), enlig Malmberg, igen.
I så fall ska jag ju köra med parallella stag i sidvyn för att få det låga (nåja) fina rollcentret.

Eller har jag missat nåt?

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re: Satchell, parallella länkarmar eller pekande ihop

Arne Lindgren skrev:

Kul med verliga modeller!
om man tar Mark ortiz definition av rollcentrat så tar man fram momentanpunkterna (MP) för de övre länkarmarna och för de undre. Sedan drar man en linje mellan dessa två punkter, och där denna linje skär ett vertikalt plan genom axelcentrum ligger rollcentrum.
I ditt fall så ligger MP för de övre länkarmarna i "oändligheten" eftersom de är parallella, och för de undre nånstans vid framaxeln. Linjen mellan de två MP:na kommer vara parallell med de övre länkarmarna och höjden på MP för de undre kommer styra RCs höjd i bakaxelplanet (precis som ditt experiment beskriver)

Att övre/undre länkarmarna pekar ihop i sidovyn påverkar bara anti rise/squat, och bakaxelstyrningen vid krängning vad jag kan förstå, så jag tror inte du missat nåt!
Sen blir det ju vridning av bakaxeln vid sidokrafter, men det tjötade vi ju om i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43108

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re: Satchell, parallella länkarmar eller pekande ihop

Johan Lekås skrev:
Arne Lindgren skrev:

Kul med verliga modeller!
om man tar Mark ortiz definition av rollcentrat....

Det var för många obekanta och för mycket trigonometri i 3 dimensioner för att jag ens skulle orka ställa upp beräkningarna.
Rollpunkten hittade jag genom att "kränga" axeln och titta hur skärningspunkten "kardan" och "axel" rörde sig i luften.
och jag gick omkring med ett stort flin in verkstan när jag kände att det inte låste sig, tittade, greppade, vinklade axeln, tittade, log, tog en pilsner, begrundade, störde mina kompisar med glada utrop som "Fan! Det funkar" osv.
Men då prioriterar jag rollcenter och sätter armarna parallella i sidvyn.
Sen garderar jag mig mot låsning ändå genom att sätta uniballs på dom diagonala och i karrossfästet för dom parallella, och en pu-bussning vid axeln för dom parallella..
Tack!

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Det är ju perfekt att se en fullskalemodell fungera. Då behöver man inte tveka så mycket om man tänkt rätt!
Att förklara med bara ord är ju en konst så jag försöker med en bild:

1316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande