Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viscodiff på bana? Bu eller bä?
2150 besök totalt
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Har bytt till mig vad jag trodde var en lamelldiff till min BMW E30. Visade sig vara en viscodiff istället.

Hur kass är en sådan om man ska köra lite bana? Är inte helt säker på hur de funkar och när de börjar greppa, vet att det har nåt med oljetempen o göra men...
Har fått för mig att de är lite mer lynniga än en lamelldiff, typ ibland diffar o ibland inte...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Kör med den tills du tröttnar, sen byter du (de slits ju på nåt vis och låsningsgraden räcker sällan långt med lite satsning).
Till E30 är den väl knappast nytillverkad eller gått ett fåtal mil?

Jag har en gång testat bil med gammal viskodiff på tajt bana och trodde den var odiffad jämfört med min egen med Torsen (tack för provturen med den vite Josen).

Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Kör med den tills du tröttnar, sen byter du (de slits ju på nåt vis och låsningsgraden räcker sällan långt med lite satsning).
Till E30 är den väl knappast nytillverkad eller gått ett fåtal mil?

Jag har en gång testat bil med gammal viskodiff på tajt bana och trodde den var odiffad jämfört med min egen med Torsen (tack för provturen med den vite Josen).

Verkar synd o slita ner en diff som nån annan kanske klarar sig flera år på sin bruksbil med...
Ska försöka reda ut affären så vi byter tillbaka eller jag på nåt annat sätt blir rimligt kompenserad för det inte var en sån diff som han hävdade, så jag kan skaffa en redig lamelldiff istället...

finland (edsevö)
Här sen Aug 2005

min viscodiff blev helt förstör under första gången jag var på bana! thumbs down
bmw e30 med slicks!

diffar 0% nu

Göteborg
Här sen Nov 2006

Re:

slaup skrev:
min viscodiff blev helt förstör under första gången jag var på bana! thumbs down
bmw e30 med slicks!

diffar 0% nu

de ska iofs inte kunna hända: /, de som kan hända är att oljan eller va man ska kalla de bränner och de kleggar ihop, och diffen blir som svetsad,

men ja körde själv viscodiff på e30 ett tag o vilken skit!

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

sletet

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

plato skrev:
slaup skrev:
bmw e30 med slicks!

diffar 0% nu

de ska iofs inte kunna hända: /, de som kan hända är att oljan eller va man ska kalla de bränner och de kleggar ihop, och diffen blir som svetsad,

men ja körde själv viscodiff på e30 ett tag o vilken skit!

I våran Fordvisco, så försvann silikonet ut i oljan efter ett par pass på banan thumbs down
Det ekade bland lamellerna

Anders Bisting
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Funkar ibland till vardags men inte på bana då upplevde jag nästan att diffen var obromsad dvs helt öppen thumbs down thumbs down
Så om det var meningen att du skulle få en lamelldiff tycker jag definitivt att ni skall byta tillbaka alt du får ersättning!

www.albertssonracing.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Mjoo jag har förstått nu av de som svarat att en viscodiff på bana, som bilen är tänkt till, är en riktigt dålig investering.
Jag bytte min M535 lamelldiff mot denna viscodiff, som både jag och säljaren trodde var en lamelldiff.

Jag håller på att undersöka om det går att sätta över lamellpaketet från en lamelldiff till huset på denna viscodiff istället.
Lamelldiffen är trasig och själva splinsen där medbringarna går in i planetväxeln är sprucken. Någon som vet om denna operation är möjlig?

Men annars blir det nog som Jerry skrev, byta tillbaka...

Hedekas
Här sen Mar 2005

Det måste gå!

Mobimech bör ha bra koll på vad som funkar och inte funkar, hör med honom thumbs up

www.albertssonracing.se
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Man kan ju inte förvänta sig att en viscodiff beter sig som en "vanlig" diff då de arbetar efter helt olika principer. En viscodiff överför mer kraft mellan hjulen ju större hastighetsskillnad det är mellan dem och i princip noll i kraftutjämning i en kurva på asfalt..... funkar ju som på en golf syncro juh.
Måste vara lite läbbigt att busköra på grusväg med en sån innan man vant sig.

2150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande