Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tyres, Grip and All That...
3145 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tyres, Grip and All That...

Har ni sett detta?

http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0996

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Det börjar bra. Redan i första kapitlet tar man upp en gammal käpphäst hos mej, bredare däck ger INTE större kontaktyta. Jag har inte vågat ta upp det här (av erfarenhet från andra fora) för det skulle bli ett sånt j***a liv!

Läser vidare med förtjusning.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JohanR skrev:

Läser vidare med förtjusning.

JohanR


Jag kommer följa detta oxo!

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Antar att man måste betala för att läsa hela artikeln...

Verkade väldigt intressant iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Han har fel!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hmm hur kan bredare däck INTE ge större kontaktyta? Visserligen blir ju bilens tyngd fördelad på en större yta vilket ger mindre deformation av däcket men rimligtvis så borde ju det bli större kontaktyta iaf?? Hur förklarar han annars att om jag sätter på 185:or så kan jag börna med bilen, slänger jag istället på 295:or så kan den garanterat inte det? Stämmer inte i mina öron eller har jag missat ngt?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68



Lyfter denna tråd p g a att jag gärna vill ha svar på frågan om kontaktyta. Stämmer det verkligen att kontaktytan är densamma oavsett däcksbredd om vikten mot däcket och däckstrycket är detsamma?

Detta kan ju inte gälla i alla lägen. Rent teoretiskt skulle man ju kunna sätta på ett 100 meter brett däck. Skulle kontaktytan fortfarande vara densamma som för ett 165 mm - däck?

_________________
Jens Höstbo
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Läs lite på Göran Malmbergs hemsida..

http://hem.passagen.se/hemipanter/#Wheels

Med hemgjorda däckavtryck

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Då var det uträtt. Svaret är ok med mej.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68



Det behöver ju inte vara riktigt utrett. Förutom däckstryck och ovanpåliggande vikt så är ju även gummiblandningen i däcken en faktor. För att få ett rättvisande test så borde man använda sig av däck av samma fabrikat och modell. På bilderna ser det inte ut som om Göran har gjort det. Bredare däck är ju ofta mjukare och det står heller inget om profilen på däcken vilken också kan påverka.

_________________
Jens Höstbo
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tror inte gummiblandningen påverkar avtrycket spec. märkbart.
Båda fälgarna är 15" höga enl text högre upp.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Båda däcken är 15" med samma diameter så självklart skiljer profilen. Däcken är handskurna AVON slicks och har troligen samma gummiblandning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Det bredare däcket har ju faktiskt 10% större kontaktyta vid det spec. trycket..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Micke Eriksson skrev:
Hmm hur kan bredare däck INTE ge större kontaktyta? Visserligen blir ju bilens tyngd fördelad på en större yta vilket ger mindre deformation av däcket men rimligtvis så borde ju det bli större kontaktyta iaf?? Hur förklarar han annars att om jag sätter på 185:or så kan jag börna med bilen, slänger jag istället på 295:or så kan den garanterat inte det? Stämmer inte i mina öron eller har jag missat ngt?


I just det här fallet tror jag hjulens vikt har en avgörande betydelse liksom det faktum att breda hjul, rent generellt, är mer prestandainriktade och mjukare i slitbanan.
Annars är jag av uppfattningen att breda, mjuka däck utan mönster går fortare än cykeldäck!

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är samma däck, men olika bredd, i mitt test. Enl däcksfabrikanter så görs sidorna med olika styvhet beroende på däcksbredd-höjd förhållandet.
Det gör att däcken reagerar olika på ihoptryckning. En analogi som används är "gastubsliknelsen". En vanlig lågtrycks gasoltub kan ha en praktisk form där höjden liknar diameterns. Mem, en syrgastub (200kg/cm^2) blir lång och smal. För att klara belastningen.

Tanken är att bilens tyngd måste motsvara kg/cm^2 i däcket.
Men en kombination av gastubsteorin och korduppbyggnaden samt mängden däckssida i förhållande till bredden, spräcker tanken. I mitt fall med ca 10 %, på 30 % däcksbreddsskillnad.

Ändå kvarstår det faktum att bredare däck ger mer fäste, hur????
Nu åker däckstempmätaren fram igen. Sätter vi på bredare hjul så får vi kortare däcksavtryck. Det är avtryckslängden som "masserar" upp värme i däcket. Då visar tempmätaren att vi kan sänka trycket i det bredare däcket. Vilket resulterar i sörre kontaktyta. Vidare har det bredare däcket större kylyta. varför vi kan åka med mjukare gummi.
Slutresultat blir alltså bättre grepp med breda däck.

Det är inte slut med detta, men det får räcka för tillfället.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Ett ännu bättre svar. Tack Göran!

Det intressanta är ju att den vitt spridda villfarelsen att kontaktytan ökar linjärt med däckets bredd (och utan att några andra parametrar ändras) går i graven.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Trevligt svar thumbs up

Nu kommer jag ställa en helt annan fråga som kommer vara helt supergenerell...

Vilken är den bästa rullomkretsen?

Beror ju såklart på en mängd faktorer men om man låtsas att bilen skall rulla på R-Däck i SLC och väger 1000Kg inkl förare och bränsle.
Som jag ser det så är det tillgången på bra däck som är den viktigaste parametern men någonstans borde det finnas en sweet-spot tycker jag..?
Är det 17" som gäller med avseende på bromsar och tillgängliga däck? tillgången på slutväxlar styr ju en del såklart men om vi återigen låtsas att det finns flera olika som går att använda.

Stor rulldia borde ge längre kontaktyta men det borde ju rimligtvis ge ett tyngre hjul? Är det några såna här saker man skall fundera på eller är det bara löjligt?
Köp ett par uppsättningar 17" och kräng på det däcket som är bäst för tillfället och se glad ut?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En Kumho-representant sa när vi köpte en omgång V70A-däck att man skulle tänka på att ha högre profil när man hade mycket ofjädrat vikt, som stel bakaxel. Ca 100 mm har jag för mig gällde som riktmått vid stel bakaxel. Annars fick den ofjädrade vikten för lite att fjädra på och kunde börja studsa p.g.a. sin egen vikt. Beror säkert på styvhet i däck, däckstryck och annat, men det kanske stämmer.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Däck för banåka
Tyres, Grip and All That...
3145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande