| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Tyres, Grip and All That...
|
3145 besök totalt |
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Det börjar bra. Redan i första kapitlet tar man upp en gammal käpphäst hos mej, bredare däck ger INTE större kontaktyta. Jag har inte vågat ta upp det här (av erfarenhet från andra fora) för det skulle bli ett sånt j***a liv!
Läser vidare med förtjusning. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
|
Hmm hur kan bredare däck INTE ge större kontaktyta?
Visserligen blir ju bilens tyngd fördelad på en större yta vilket ger mindre deformation av däcket men rimligtvis så borde ju det bli större kontaktyta iaf?? Hur förklarar han annars att om jag sätter på 185:or så kan jag börna med bilen, slänger jag istället på 295:or så kan den garanterat inte det? Stämmer inte i mina öron eller har jag missat ngt?
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Lyfter denna tråd p g a att jag gärna vill ha svar på frågan om kontaktyta. Stämmer det verkligen att kontaktytan är densamma oavsett däcksbredd om vikten mot däcket och däckstrycket är detsamma?
Detta kan ju inte gälla i alla lägen. Rent teoretiskt skulle man ju kunna sätta på ett 100 meter brett däck. Skulle kontaktytan fortfarande vara densamma som för ett 165 mm - däck? _________________ Jens Höstbo |
||
|
Läs lite på Göran Malmbergs hemsida..
http://hem.passagen.se/hemipanter/#Wheels Med hemgjorda däckavtryck _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Det behöver ju inte vara riktigt utrett. Förutom däckstryck och ovanpåliggande vikt så är ju även gummiblandningen i däcken en faktor. För att få ett rättvisande test så borde man använda sig av däck av samma fabrikat och modell. På bilderna ser det inte ut som om Göran har gjort det. Bredare däck är ju ofta mjukare och det står heller inget om profilen på däcken vilken också kan påverka.
_________________ Jens Höstbo |
||
|
Båda däcken är 15" med samma diameter så självklart skiljer profilen. Däcken är handskurna AVON slicks och har troligen samma gummiblandning.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
I just det här fallet tror jag hjulens vikt har en avgörande betydelse liksom det faktum att breda hjul, rent generellt, är mer prestandainriktade och mjukare i slitbanan. Annars är jag av uppfattningen att breda, mjuka däck utan mönster går fortare än cykeldäck!
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Det är samma däck, men olika bredd, i mitt test. Enl däcksfabrikanter så görs sidorna med olika styvhet beroende på däcksbredd-höjd förhållandet.
Det gör att däcken reagerar olika på ihoptryckning. En analogi som används är "gastubsliknelsen". En vanlig lågtrycks gasoltub kan ha en praktisk form där höjden liknar diameterns. Mem, en syrgastub (200kg/cm^2) blir lång och smal. För att klara belastningen. Tanken är att bilens tyngd måste motsvara kg/cm^2 i däcket. Men en kombination av gastubsteorin och korduppbyggnaden samt mängden däckssida i förhållande till bredden, spräcker tanken. I mitt fall med ca 10 %, på 30 % däcksbreddsskillnad. Ändå kvarstår det faktum att bredare däck ger mer fäste, hur???? Nu åker däckstempmätaren fram igen. Sätter vi på bredare hjul så får vi kortare däcksavtryck. Det är avtryckslängden som "masserar" upp värme i däcket. Då visar tempmätaren att vi kan sänka trycket i det bredare däcket. Vilket resulterar i sörre kontaktyta. Vidare har det bredare däcket större kylyta. varför vi kan åka med mjukare gummi. Slutresultat blir alltså bättre grepp med breda däck. Det är inte slut med detta, men det får räcka för tillfället. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Trevligt svar
Nu kommer jag ställa en helt annan fråga som kommer vara helt supergenerell...
Vilken är den bästa rullomkretsen?
Beror ju såklart på en mängd faktorer men om man låtsas att bilen skall rulla på R-Däck i SLC och väger 1000Kg inkl förare och bränsle. Som jag ser det så är det tillgången på bra däck som är den viktigaste parametern men någonstans borde det finnas en sweet-spot tycker jag..? Är det 17" som gäller med avseende på bromsar och tillgängliga däck? tillgången på slutväxlar styr ju en del såklart men om vi återigen låtsas att det finns flera olika som går att använda. Stor rulldia borde ge längre kontaktyta men det borde ju rimligtvis ge ett tyngre hjul? Är det några såna här saker man skall fundera på eller är det bara löjligt? Köp ett par uppsättningar 17" och kräng på det däcket som är bäst för tillfället och se glad ut?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
En Kumho-representant sa när vi köpte en omgång V70A-däck att man skulle tänka på att ha högre profil när man hade mycket ofjädrat vikt, som stel bakaxel. Ca 100 mm har jag för mig gällde som riktmått vid stel bakaxel. Annars fick den ofjädrade vikten för lite att fjädra på och kunde börja studsa p.g.a. sin egen vikt. Beror säkert på styvhet i däck, däckstryck och annat, men det kanske stämmer.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Däck för banåka
Tyres, Grip and All That...
|
3145 besök totalt |