| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kolvrings gap.
|
2195 besök totalt |
|
Kolvrings gap.
Har fått lite myror i huvudet...
Mina kolvringar OCH kolvar från CP-pistons skall ju måttas in mot de nya blocket. MEN jag tycker ändgapen på ringarna blir jättestora med CPs uträkningar! Så här skriver dem: Determing ring gap: To determine the ringgap look for your application in the proceeding table. ALL BORES MUST BE CONVERTED To INCHES!. 96,00mm->3,779" Street -> Hi-performance Topring 3,779"x.0045"= .017"= 0,43mm Mellanring 3,779"x.005"=.018"= 0,47mm oljering Skall vara MINIMUM .016"= 0,40mm Så stämmer detta
orginal skall ringarna vara mellan 0,30->0,35mm......
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
kan inte det bero på att det är annat material än i orginalringarna. Ofta var/är det gjutjärnsringar i original.
edit: en sak till...som eftermarknadsdel så kan det ju oclså vara som så att det måste vara lite större marginaler för värmeutvidgningen, då kolv/ringtillverkaren inte vet hur du kommer att belasta motorn _________________ Mats Andersen |
|
Re:
Kan ju faktiskt vara så Så jag var i garaget å provmonterade alla 3-ringarna...
Alla tre ringarna MÅSTE öppnas (slipas upp) med ≈0,20mm Som de sitter nu har jag ett gap på 0.20mm
HUR gör man SÄKRAST detta känns liiite våghalsigt att slipa något som är så jäkla tunt! å inte tala om övre & undre ringen på olje packetet
Eller finns det någon i sverige som har en sån här "ring-pakets-slip" ? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Det du har räknat på stämmer har slipat mina ringar precis efter det du skrivit (har också CP) är inte hela världen om du får någon ring på närmare 0.5 i spel.
Har en sån där kolvringslip i garaget, underlättar men det är inte så lätt att få det riktigt bra. _________________ Henrik Andersson |
|
Re:
Eftersom mitt bladmått har en stegning på 0.005mm blev det rätt enkelt ändå... Toppringen fick bli 0,45mm 2a-ringen fick bli 0,50mm (1st var 0,50mm redan ur kartong...) oljeringarna är så satans tunna så jag "uppskattade" att de var ca 0.40mm... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
![]() |
Skruva banåkabil
Kolvrings gap.
|
2195 besök totalt |