| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp: Hållare för Broms och Bränslerör?
|
6 besök senaste veckan (4770 totalt) |
|
Hejsan! Jag har en BMW e30 som jag håller på renovera. Jag ska montera tillbaka bränslerören och bromsrören. Men eftersom allt var så rostig så var jag tvingad till att borra bort skallen på skruven till orginal hållaren. orginalhållaren har en gängad "stav" som går ut ifrån chassit, sedan ett plastbleck som särar på rören och en metallbit som fördelar trycket. Sedan en skruv som skruvas in i staven som sitter i chassit. Bra lösning när den inte rostar fast
Så söker jag en ny lösning på hållare? Är det någon som har haft samma problem och kommit på en smart lösning? Stort tack på förhand! MVH Fredrik M _________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
Antingen sätter du en M4 pop-nut (nitmutter) inifrån bilen där den ursprungliga "pinnbulten" satt och sedan borrar upp plasthållaren så att den passar över popnutens baksida. Då har du en gänga att skruva fast det rostfria blecket.
Eller så fäster du rören med såna här och popnit
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
knalla in på mekonomen/autoexperten/micro eller liknande.
Be att få titta i tillbehörskatalogen från AB Malmö Bromsservice, där finns ett gäng olika bromsrörshållare, enkla, dubbla, trippla osv _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Ursäkta men de där är riktigt dåliga enligt mig.. Har använt dom men de pallar inget. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Re:
+1 De plastbläcken som är länkade från elfa är vettiga! _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Jag köpte rörklammer ifrån Hydroscand till bränslerören. Kolla på sid 232 artikelnummer 5342 http://www.hydroscand.se/catalogues/
Är en platta som man svetsar fast i bottenplattan vilket funkar mycket bra. Biltemas bromsrörsklammer är värdelösa enligt mig. Måste finnas bättre men frågan är vart? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Helvetiskt smarta grejor ni luskade fram åt mig!
Men jag gjorde på mitt egna lilla sätt. jag svetsade fast en vanlig rörklammer och sen så drog jag åt. Sitter tillräckligt! Tack ändå! Jag hoppas någon annan får nytta utav denna tråd. _________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
Re:
Tänk på att inte blanda metaller popnuts är oftast i aluminium samma med dom vanligaste popnitarna. Popnit finns dock i stål och då funkar det bra i bilar. Använder man aluminium så blir det en galvanisk reaktion mellan metallerna och det rostar väldigt lätt. Speciellt om det är en fuktig/blöt miljö. _________________ Stefan von straten Finne |
||||
|
detta är en grym sida
http://www.carbuildersolutions.com/u _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (4770 totalt) |