Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5392 totalt) |
Smala R-däck?
Hejsan! Sitter här och funderar lite över vårens däckval. Är ju tentavecka, så något måste man ju göra... ![]() ![]() Nåväl, min bil har i standardutförande däckdimensionen 195/60-15". Ganska ballongiga sulor med dagens mått mätt alltså. I somras körde jag på Yoko A539 och de greppade väl bra, men slets ruskigt fort. Börjar mer och mer tro att R-däck skulle passa min körstil och körförhållande bra. Frågan är bara vilken dimension jag ska ha? Enl. vad jag läst mig till här så vill R-däck gärna ha lite bredare fälgar än gatdäck, och i dagsläget kör jag på 6x15". Finns det några R-däck som kan passa till dessa fälgar utan att minska rullomkretsen en massa? Bilen är redan idag tämligen lågväxlad... ![]() Eller är 16" enda vägen för R-däck utan att minska rulldiametern? ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Vad har du för bultcirkel?? har du byggt om till 4x108?? I så fall finns det 7x15" från audi, dom köper man för en spottstyver på skroten.
![]() Jag har köpt en uppsättning alu för 1200 pix ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Re: Smala R-däck?
Troligen är det bästa 205/55/16 som jag gissar är ganska nära din originaldimension? Detta är ju en ganska "vanlig" dimension, och finns A032 och liknande. Billigt är det inte, men jag tror kanske din enda vettiga chans. Helst på 7,5" bred fälg. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Undrar om Gullabo Akropolis 185/65 x 15 kan vara nått... billiga är dom i alla fall.
Jag har funderingar på att testa dom på mina original 15" och även bredare rallyslicks på audifälgarna _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hmm... självklart har jag byggt om till nya bultcirkeln ![]() ![]() Låter ju intressant det där... finns det 7" breda plåtfälgar till audin också? (är plåtfälgsfetishist...) Westfield> Hmm.. 205/50-16" vore nog ännu bättre, dock något något mindre än vad jag har idag. Men helst vill jag undvika 16" pga priset. Dels för däcken, men även för fälgar... ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Kolla på bildelsbasen
Följande modeller har 4x108 i alla fall.. 80/90 87-95 100 med 4 bult fram till 90 tror jag.. men inte quattro Audi Cab 91-00 men där hittar du inga plåtisar ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hmm... verkar svårt att få till lagom dimension på 15" oavsett om man tittar efter bredare däck. Dahlbäck har i sin lista Bridgestone 540S i 205/60 R15 för 1372kr/st. Skulle vara rätt lagom, men det blir ju regält hög profil...
Kanske ska börja titta åt 16" iaf... enligt Alvén-Ingvarssons plåtfälgslista finns det 16" plåtfälgar i 108/4 till Peugeot/Citroen. Kanske vore nått? 2100kr för 4st... Det tråkiga är ju bara att däcken blir så möe dyrare i 16"... ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
du måste ju ha plåtisar på din bil
![]() |
||||
För att få en uppfattning kan man kontakta http://www.intera-sverige.se/ eller skullman. Finns telnummer under info&arkivet _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Fredrik L> Jo, det passar bra med stuket
![]() Har snackat breddning med en polare någon gång, men minns tyvärr inte riktigt vad han tog... Lite efterforskningar gav följande om man jämför mellan Peugeots 16" plåtisar och mina nuvarande Saab 9000 plåtisar: ![]() Tolkar jag det hela rätt så skulle denna fälg vara ![]() Tyvärr har den väl lite mkt Peugeotutséende över sig, eller vad säger ni? ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Ragnar>> Fälgen hamnar ju längre ut ju lägre ET du har på den. Borde ju inte vara några problem med puggefälgen.
|
||||
Toyo har många trevliga däck i 15". http://www.bilodackverkstan.com/toyo _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Lite halvt OT: Att gå ner lite i rullomkrets brukar ju kunna vara en bra grej för att man slår 2-3 flugor på samma smäll, dels att man sänker tyngdpunkten på bilen, dels att den ofta alltför långbenta utväxlingen ska bli mer bananpassad och dels kanske även att man får lite styvare däckssidor Men du har alltså inte org växellåda Hur fort går det vid 6000 rpm på högsta växel? _________________ Pär Hylander |
||||
Jo, jag har originallåda. Från en 900 lätttrycksturbo. Ungefär samma utväxling som 99an hade original. På 5an varvar jag ca 35km/h per 1000rpm, så ungefär 210blås vid 6000rpm (varvstopp vid 6300). Lägre utväxling hade nog inte varit jättefel på bana, men då jag även tänkte använda däck/fälg på väg till/från bana och träffar så vore det bra om jag kunde få iaf hyffsad bränslekonomi vid "lagom" marchfart. Redan i somras upplevde jag att jag tyckte att den varvade lite för mycket... Går iof byta primärväxel, men det blir lite pill. Typ lagom att göra vid renovering av låda eller motorlyft. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Skall fäljarna breddas så skall de breddas utåt och innåt, annars åker skrubbradien(styrradien) åt helvete.
På en framkarfasre så blir det mer otrevligt att bara spacra utåt pga hävarmen ökar mellan SAI och däckets centrum, denna hävar gör att det rycker i ratten om man har olika fäste på framhjulen. Ett litet exempel på en FWD flinta hålk med ca 60% av vikten fram, ca samma som 99an. Detta beräknat på std däck av bättre märke. (1)=185/55-15 bak ock fram (2)=225/x-15 fram och 185/55-15 bak, hmm skulle behöva gå upp mer fram men jag har redan vålttaget blien med en ökning på 70mm(155 std). (1)an är även utan K-fjädrar och (2) har i prinsip bara K-fjäder bak för att balansera ut däcken bak och fram. Hmm hoppas för guds skull jag inte nu har räkant fel Edit: Sk... åckså, x-axeln försvann det är antal g, 0 lill vänster och 1g till höger. Edit 2: Hmmm jag tror jag glämde en vesentlig förkaring av x-axeln, det är antal g i en böj. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
fuling> Jo, men ET 31 och 33 är väl ingen jätteskillnad mellan?
Lite osäker på hur jag ska tolka ditt diagram, vill du påvisa att bredare däck ger mer krängning? Vad betyder F och B? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Verkar ju vara perfekt läge att bara gå ner i profil... 220 med 60-profil på varvstopp 213 med 55 207 med 50 Åker du fortare än 207 någonstans på bana? (vet ej ditt vikt/effekt). Att åka till och från bana klarar man väl med den utväxlingen ? ![]() Min räser varvar runt 4500 rpm i momsad motorvägsfart, det känns som 120 dB inne i bilen då..... Stora Peltorkåpor är ett måste :woot: _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5392 totalt) |