| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Familje banbil
|
1, 2 >> 4764 besök totalt |
|
Familje banbil
Hej! Ska köpa familjebil och göra mig av med entusiastbilen. Skulle vilja ha en diskret bil att bruka till vardags i stadstrafik och på kundbesök, som samtidigt kan användas för enklare bankörning på "prova-på" nivå. Har funderingar på Skoda octavia RS 06-. Den har ju i princip Golf GTI mekanik och är inte så tung.
Har ni några andra förslag? Tacksam för tips. Äldre BMW M bilar går bort pga vardagsstadskörningen och nyare går bort pga priset och att de inte är så diskreta. _________________ Christoffer Silfverberg |
||
|
Megane RS kan vara ett gott alternativ till Skodan om man står ut med en fransk bil.
http://www.renault.se/sv/Personbilar Edit: och som Erik skriver... Passat R36, en riktigt bra familjeräser. Har kört den en del och är mycket imponerad. Fast den kostar ju en slant... |
||
|
Re:
Ge Megane RS'en en chans, provåk på en krokväg eller bana. Bättre än de flesta anar.
Problemet är väl att fejsa att det är en Renault. Vad ska grannarna/kompisarna säga...
|
||
|
ifall ni inte behöver allt för mkt plats hade jag helt klart valt denna pärla!!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Philipp Klement |
||
|
Såg faktiskt att Skodan är snabbare än Passat R32 i Automobils A test, imponerande med tanke på motoriseringen i R32. Men ni verkar inte så övertygade om att den passar på bana, eller?
_________________ Christoffer Silfverberg |
||
|
Du bad ju om andra alternativ så det är väl därför ingen tagit med den.
Utan att ha kört någon av bilarna så är iaf jag tämligen övertygad om att Skodan funkar bättre än Passaten på bana. Det måste väl skilja ett par hundra kg i vikt mellan dem? och även om de skulle vara jämnsnabba så lär ju Skodan vara betydligt billigare i drift. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
|
Vill bara säga en sak:
Värdera hur viktig bilen är för dig till vardags, är den viktig så hade inte jag kört bana med den... Kör du på bana måste du räkna med att bilen slits mycket hårdare och möjlighet att du kommer hem utan bil efter kramat Armco eller kört sönder.... Personligen hade jag köpt en bekväm bra brukskärra och en billig banbil vid sidan om. I vilket fall lycka till med biljakten! |
||
|
Jag rekomenderar våran nästa bil, en Focus ST.
Du kan läsa ett trevligt privat och aktuellt repotage om den längst ner till vänster på www.chicane.se Jag har flängt runt och kört en massa nya bilar nu inför detta köpet. 3MPS, A4 2,0TFSI, S3, Impreza 2,0 Sport (som kommer med den tänkbara diselpuffran strax efter årsskiftet) octavia RS och Golf GTI. Jag har abra blivit mer och mer övertygad över hur rolig, stort utrymme eller prisvärd ST:n är i gämförelse med dessa bilar ovan. Ska bara palla mig iväg och testa "nya" Accorden och två "Renaluter" innan jag bestämmer mig. Men jag gillar ju Ford oxå, det gör ju inte alla men provkör iarjefall, du kommer kanske bli såld då. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Jag vill nog precis som föregående talare slå ett slag för Renault. Underskattade (iaf i Sverige) och prisvärda bilar. Kolla detta test tex. I england är det lite andra toner där skäms man inte för att köra Renault. http://www.youtube.com/watch?v=iUS3x
Just R26'an som testas där som har Quaife diff och lite annat godis har inte sålts i sverige, men det finns en till salu på blocket. http://www.blocket.se/vi/17870076.ht |
||
|
oktavia RS ????
Vi hade besök av en på konbanan i helgen, nästan pinsamt att se, inte sen nån förra året släpade ut en Volvo V40 på konbanan har jag sett nått mera understyrt. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
Jag slår ett slag för BMW då.
Skall man köra gatbil med gatdäck på bana är det balans som gäller. Du behöver ju definitivt inte köpa nån M-variant om du tittar på octavia RS. Jag antar då att budgeten är 200k och effektbehovet är 200hk
325:an har ju över 200 hk och innan dess måste du avverka 330 och 335 innan du träffar M3. Därtill finns dieslarna. Jag har kört en hel hög E90 på bana och gillar dem men Run-Flat däcken är inte bra nog för att orka banåka. E46 med vanliga däck funkar bättre då. E46 har också lite mer "traditionell" känsla i styrning mm vilket jag gillar. Mitt tips är att snoka upp en E46 Touring 325 eller 330 med rätt tillvalspaket. En diskret och en odiskret: http://www.blocket.se/vi/17703529.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/17354831.htm?ca=15_s Golf GTi är sagolikt kompetent på väg och gata. Jag gillar personligen inte DSG. Jag har enbart hört gott om Focus ST vad gälller köregenskaper och förmågan att klara kompromiss mellan banåka och gatåka. Bagaget är bra också. Tyvärr har den lokala handlaren alltid haft sin demo på semester, utlånad, service och annat....
|
||
|
om jag förstått budgeten och storleken rätt så köp en 130. De har tappat mycket på sistone och du kan hitta en för 200 kkr. Ett exempel.
http://www.blocket.se/vi/17790555.ht Du får en bil som är så gott som ny. Har 265 hk, lika snabb som en M3 E36 på bana, valet är ganska givet....
|
||
|
Denna?: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46212&highlight=
Kontakta mig om du vill diskutera priset.
_________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
|
Har själv snöat in på detta med "sportig" familjebil till överkomligt pris, ca 100- 200,000. Helst skall den vara praktisk och lättkörd för hela familjen. Några av de kandidater jag har funderat på är.
Alfa GTA - 3,2litersV6 på 250hk, både sedan och kombi. Jaguar XJR - Kompressormatad rak 6:a på 4liter & 320hk. Fram till -97, bara med seg automat låda. Börjar bli riktigt billiga & (tyvärr) till åren. Jaguar XJR V8 - Kompressormatad V8 på 4 - 4,2 liter & 360 - 400hk. Från -98 & framåt, bara med automat låda. MG ZT-T - V6 på 2,5liter & 190hk, en något udda fågel som finns som kombi. MG ZT-T - V8 på 4,2liter & 260hk, har för mig att det är gamla mustangens motor. Kombi eller sedan. Ännu mer udda fågel. VW Passat W8 - 4liters W8 på 275hk & 4-motion. Finns som kombi med manuell eller automat, men bara som årsmodell -02. Sen finns det ju en hel drös med vassa Audi, BMW, Fordar, Saab, japsar , Volvo, m.m. Men jag gillar lite underdogs, såna som inte står på varje garageuppfart. Och visst, tunga Jaggor är kanske inte tillräckligt sportiga för att flänga runt på banor. Men lite extra pulver för att kryssa fram med familjen kan alltid behövas. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
|
Hur nytt eller gammalt tittar du på?
Impreza wrx i kombiversion är ju ganska diskret, lätt-trimmad, fin balans och förbannat lättkörd. Kan man tänka sig leva lite mer spartanskt så är ju en gammal impreza gt heller inte helt fel då den inte väger så mycket. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
|
Mitsubishi
Nyare Evo är mil mer kul bil på bana än många som nämnts här, samtidigt som det är en fullt användbar sedan till vardags. Är ju lätt att få tag på uppgraderingar av bromsar etc. Också, vilket man väl också bör ha i åtanke. _________________ Paul |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Familje banbil
|
1, 2 >> 4764 besök totalt |

