Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5907 besök totalt |
200-250k att bygga/köpa banbil för, vad skulle ni välja?
Sitter här i tankarna att köpa eller bygga ett riktigt "racebygge" nu tills nästa säsong, och tänkte bara få lite tips på vad man ska bygga! Budget är allt upp till 250K, och bilen kommer gå väldigt mycket på Ringen, och självklart andra banor här i Sverige. Men Ringen (Scuderia Kursen bl.a.) är prio. Så pulver/vrid är ett måste, och gärna inte för tung. RWD eller AWD. Jag har mestadels tävlat/kört med V8 bilar innan och trivs med den karaktären dom har. Sen att jag kan mecka med dom är en klar fördel! Men är självklart alltid öppen för nya förslag! Bilen kommer rensas och det ska byggas bur osv. Har funderat på 05+ Mustang (körde ändå 1.25:53 i BS supertstage i min 06:a med full inredning så det går att få dom att gå fort, och dom är enkla och billiga att laga. Corvette C5 EVo VII, VII Subaru STI Audi S4 (03-) Nissan 350Z Andra idéer? Har man missat några förslag? Mvh Erik |
||||
Golf R32 börjar bli billiga nu...
Bil 150k Väghållning 35-40k Rensa ut allt och byt huv 10k Bur 10k Bromsar 20k "chippa" haldex 10k Hjul 10k Då har man en otrimmad bil som är 4 wd och låter såå gott.... vill man lägga 50k till så har man 70hk till = 310hk ![]() Lite udda val, men det gör ju det roligare.. ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Du borde kunna få en något preppad Porsche 964 för runt 250 och då har du en bil som är kul coh utmanande att köra plus att den håller för att köras hårt
just my ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Re: 200-250k att bygga/köpa banbil för, vad skulle ni välja?
Det där är väl en bra lista. ![]() ![]() Jag valde själv Porsche 964, ett beslut jag aldrig har ångrat (förutom ikväll då bilen småjävlas lite) men då är det också en betydligt äldre och mer primitiv bil än dom på din lista. _________________ -- |
||||
Ur ditt perspektiv så skulle jag välja C5an och av nämda bilar har den störst utvecklingspotential i mitt tycke inbillar mig oxå att det är rätt tid att handla dessa vagnar just nu med låg dollar och det finns många objekt till salu då kanske en del har fått kalla fötter i dessa ekonomiska orostider.
mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Re:
Precis, om det är en banbil du ska ha, och har den budgeten, fattar jag inte varför du funderar på en massa "vanliga" bilar... Köp en riktig sportbil som från början inte duger till något annat istället för att rensa ur en överviktig familjebil, hur "hot" den än är... Med andra ord i din lista skulle jag satsa på corvetten, skulle jag välja själv så skulle jag titta på: Sjuor Men allra helst så ska de ju ha motorn i rätt ände: Elise/Speedster (ev. Porsche boxter) Går det kanske att hitta vettiga äldre 911:or i den budgeten? Med det så vill jag bara lägga in en brasklapp när det gäller EVo VII, Subaru STI, om du har planer på att också ha skoj i vinterväglag/sjöis/grusväg så är ju dessa nästan oslagbara... Men som rena banbilar så så blir det något riktigt lätt gärna med motorn bak för min del... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Re:
Jag tänkte samma sak om den här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php men jag antar att bilen måste vara gatreggad eftersom det ska köras på ringen... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() Men om det är en GT som man skall komma ned till Ringen utvilad i så är ju kraven lite annorlunda. 250k för kombinationen drag/brux, släp och en MCseven kanske? Men man får ju inte köpa allt nytt då iofs. |
||||
Hm, lite nogrannare läsande av 1ainlägget så klarnar bilden lite mera.
Inget helbilsgodkänt (Bur och gatreggning går inte ihop förutom för en del som inte kostar 250 än iaf), USAimport går däremot fint. Det blir väl en C5a som är den bästa kandidaten. Hur knepigt det är att knö dit en bur (som SBP kan acceptera vid regbes) skulle jag gärna vilja veta för framtiden (alternativa tävlingskoncept är alltid bra att lägga på hög). Bibehåller du lite av ljuddämpningen så kanske du står ut till Ringen och hem. LS-maskinerna har ju fördelen att lätt kunna skaka fram mer effekt till en rimlig peng om du tycker att däckkontot inte går åt fort nog. ![]() I en tvåsitsig vagn förlorar man ju inga passagerarplatser när man monterar bur... ![]() |
||||
Re:
Jag är med Dig, den Boxtern är fett! ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
En toyota supra högerstyrd.
går att göra lätt. sanslöst lätttrimmad och driftsäker. godkända burar finns att köpa. massor med kunskap och hjälp på dom engelska forumen. går att köra gatlegal och sedan bara dra upp trycket. efter ny fjädring (typ öhlins superdämpare) och uppdraget laddtryck och bur så har du lätt pengar över till fika och nägra uppsättningar bak däck :-) (supran är utvald av japanse perfomance till världens mest trimvänliga bil kr/hk) _________________ Patrik olson |
||||
Re:
om nu Supra är en så ypperlig banbil, hur kommer det sig att de inte ses mer på bana? Det brukar vara lättare ge ge sig på ett lokalt beprövat koncept om man är mer intresserad av att köra än en speciell bil. Rent spontant så låter det inte direkt prisvärt att köra en relativt tung, turboladdad bil på bana. Däcks-, broms- och soppakontot kommer att dra iväg rejält jämfört med många andra nämnda bilar i tråden. _________________ Anders Hansson |
||||
_________________ Lasse Alfons |
||||
denna funkar hyffsat på bana annars, inte så dyr heller
![]() http://www.blocket.se/vi/17634789.ht kanske inte riktigt vad du letade efter, men varför inte? Edit: Men annars hade ju Alfons den ultimata bilen till dej ovan. den klara med all säkerhet superstage tider under 1:20 Fixar man till den med lite banåkarprylar som krängningshämmare och iallafall en aning camber fram så blir den nog riktigt giftig på bana. Du får en ruggigt grymm bil som i allra högsta grad är körbar på väg med! jag skulle inte tvekat om det var en snabb reggad banbil med tak jag var ute efter. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
![]() Jag kommer förr eller senare ångra mig gruvligt att jag inte slog till på den här bilen! KÖP! Lite tungt att fundera på den just nu i dessa dagar bara... ![]() //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5907 besök totalt |