Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
enkel fråga om fjäder
1479 besök totalt
Mantel
Kungsgården
Här sen Dec 2006

Trådstartare
enkel fråga om fjäder

om man har en fjäder som är 90nm/mm och kapar den på mitten. Blir den den dubbelt så hårt eller fortfarande 90nm/mm?

Sverige
Här sen Aug 2003

Re: enkel fråga om fjäder

Mantel skrev:
om man har en fjäder som är 90nm/mm och kapar den på mitten. Blir den den dubbelt så hårt eller fortfarande 90nm/mm?

Den blir dubbelt så hård grovt sett.

Ladda hem fulings program & räkna så får du se vad som händer när man kapar.

Annars tar man fjädern & sätter den i en press med våg under när man kapat klart så
kan man se resultatet. Du kan kika i min biltråd i början där jag mätte lite fjädrar.

Dock så har mina fjädrar säckat ihop rätt kraftigt både fram & bak ena sidan fram
skiljer det nu 2,5 cm i höjd det gjorde det inte från början.

bak är båda fjädrarna några cm kortare samt mjukare nu är när dom var nykapade

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mantel
Kungsgården
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Kan någon förklara lite mer utförligt hur det går till? en kompis vill inte tro på det...

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Mantel skrev:
Kan någon förklara lite mer utförligt hur det går till? en kompis vill inte tro på det...

En fjäder fungerar som en torisionsstav, det är vridningen av stålet som verkar som fjädring. en fjäder kan ha "döda" slingor i dess ändar vilket kan förvirra en del. Vad menar din kamrat att det skulle bli för resultat och hur motiverar han sitt påstående?
mvh
Göran

Lidköping
Här sen Jan 2003

Ett väldigt enkelt sätt att åskådliggöra det är att föreställa sig en linjär fjäder med valfri längd komprimerad en viss bit. Det är lätt att förstå att halva komprimeringen har skett på varsin sida av mitten. M.a.o. har den betraktade halva fjädern bara komprimerats hälften så mycket som hela fjädern har gjort av samma belastning. Således har den halva fjädern, även avsågad, dubbla fjäderkonstanten.

Mantel
Kungsgården
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Mantel skrev:

En fjäder fungerar som en torisionsstav, det är vridningen av stålet som verkar som fjädring. en fjäder kan ha "döda" slingor i dess ändar vilket kan förvirra en del. Vad menar din kamrat att det skulle bli för resultat och hur motiverar han sitt påstående?
mvh
Göran

Min kamrat vill tro att att det behåller samma konstant även om man kapar den. "90nm/mm är ju alltid en 90nm/mm"
Skulle vara bra med en enkel förklaring som är lätt att förstå. Jag är helt och hållet med på hur det fungerar.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Snurra ut spiralen från ett gammalt kollegieblock och kapa bort två varv.. då får du en lång och en kort "fjäder".
Sen kan han ju trycka ihop den som är två varv ca två millimeter och känna motståndet. Sen kan han trycka ihop den långa två millimeter och känna skillnaden.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fortsätter på Arnes linje.
Ta också dessa fjädrar och ställ på en typ hussållsvåg och tryckihopp dessa lika mycket.
Då har man svart på vitt.

Mantel, fattar inte din polare nu/då får han söka hjälp

Eller så finns ju detta också.

dt=tråddimeter
dm=medeldimeter
nv=verksamma varv
k=fjäderkonstant
konstant=matrial beronde + div siffror

k=dt^4/dm^3/nv*konstant

Som synse är är "nv" linjär med "k".
Allså allt lika förutom antal varv som är hälfen så blir k dubbelet så stor.
Är jag elak nu?

enkel fråga om fjäder
1479 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande