| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
960 bromsar på 164 spindel
|
1 besök senaste veckan (1100 totalt) |
|
Bygger en Cobra och kör med komplett 960 multilänkbakvagn och 164 spindlar fram. Min SFRo man tycker att jag behöver byta upp mig en aning bromsmässigt fram och föreslog 960 bromsar fram och då får jag ju ett system som matchar varandra oxå. Men när jag kollar in skivorna så är det rätt stor skillnad i djupet. 66mm mot 45mm (cirkus), kan detta verkligen vara möjligt att få att passa (utan alltför mycket jobb)? Vad finns det för andra alternativ om man vill byta upp sig bromsmässigt på en 164 spindel? /J _________________ Jörgen Risholt |
|
Hej Jörgen
Ett tips är att söka efter en bromskiva med dom mått som passar 960 oken www.brembo.com Blev en BMW skiva för min del som passade bäst
Mvh Nisse Ps: Vars håller du till i stan då? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
|
Tack för tipset.
Bor på Tomtebo och skruvar i gararget, begränsat utrymme visserligen men det är ett långsamprojekt mest för att det är kul att göra nåt man inte gjort förr. Har ett album på crocs.nu (Risholt 2012) Föresten, passar 960 oken rakt av? /J _________________ Jörgen Risholt |
|
Jag tycker du skall fråga besiktningsmannen vilken egenskap hos 164-bromsarna han tycker är otillräcklig innan du börjar bygga. Om du skall åka 15"-hjul är 164-skivan inte mycket mindre än vad man som mest får rum med i fälgen. 164-skivan är redan ventilerad (förutsätter jag, tidiga bilar var oventilerade), hur mycket "bättre" är 960-skivan? okets prestanda bestäms väl av beläggytan, hur förhåller sig den mellan 164 och 960?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Jag kommer att åka 18" kanske 19" så det spelar mindre roll. Dock så tyckte Gustaf (therealpinto) att befintliga 164 bromsar räckte gott med en mindre V8, typ Cheva 305 upp till 160-170hk kanske lite mera, men jag har planer på en 350 och +200hk. Dock kan jag hålla med om att det skiljer inte mycket i diameter, 272 -> 280 och precis som du skriver så är 164 oxå ventilerad. Har ingen koll på okets prestanda men det torde vara det som Gustaf tänker på.
Hade först ett par Ascona spindlar med nya slitsade ohmega skivor från rolleslitz och passande ok i mycket bra kondition. Tänkte länge köra med dessa men det blir så struligt med olika bultmönster fram/bak så jag byter till 164 istället. _________________ Jörgen Risholt |
|
Kasta ett öga i tråden som C Upp har om sin Volvo 142 med kompressor. Han skall montera Volvo S60R-bromsar och det låter mycket bättre än 960-bromsarna. Dessutom tror jag S60-okens konstruktion gör det enklare att anpassa fästet mot spindeln än om du tar 960-oken.
Edit: Ser att han senare skippade dessa bromsar men det finns en del info i tråden som kan vara av intresse ändå. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Är det inte så att 160 och 240 har samma avstånd mellan skruvarna som håller oken. I så fall kanske bromsarna från bmw 7-serie kan vara något att tänka på. (Jag har ett gäng adapterplattor kvar i fall du känner att du vill testa)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21438 ///Jerry Lundgren _________________ K-Jetronic är fränt Jerry Lundgren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1100 totalt) |