| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera oljetempsgivare montering var/hur?
|
2709 besök totalt |
|
Har börjat leta en lösning för att få till ett montage av oljetempsgivare till min bil. vet inte riktigkt vilka alternativ som finns idag. Oljefiltret är ju ett "löst" i ett hus och orignal oljefilter har inte uttag för detta. Visst kan man köpa ett E36 M3 oljefilterhus (uttag för både oljetryck och oljetemp) för knappa 2 lappar men jag hittar gärna en lite billigare lösning om det går. Bilen i fråga är min E36 323ti och instrumentet blir original M3 med oljetemp i instrumentet. Jag har hittat att ett företag i Danmark gjort denna konvertering på en 323ti och då hittade jag följande bild thats it, säger mig inte mer än att det är givaren och en grunka före men vad och var ??
Tänkte ringa dom och höra men gärna har lite synpunkter från rejsas expertis. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Jag gjorde en speziale. Givaren hade nån tumgänga av något slag. Satte helt enkelt gängsnittet på den o gängade om till m10. Fick fila längst in dock på giveran då gängsnittet inte tar hela vägen.
Borrade hål i tåget o punktade fast en m10 mutter inifrån. Tillverkade en alubricka för tätning och voila !, ett st raggarlösning edit: Den där grunkan är nån form av adapter. Ser ut som om det är konisk NPT som konverteras till gängan på givaren _________________ Mats Andersen |
||||
|
Hmm, ny oljeplugg á 30:- borra hål igenom den och gänga upp 1/8NTP (vanligaste gängna på en oljetempgivare) och byt ole plugg vid nästa oljebyte!
Smidigare än så kan det väl inte gå?!
|
||||
|
Det ser ut som att dom har bytt ut banjobulten som håller slangen som matar olja till Vanosen till en bult med gänga i toppen för tempgivaren.
Så gjorde jag på min 320 när jag bytte till M3:ans filterhus för att få uttag för oljekyl, så för att kunna behålla vanosen fick jag lött på en mutter ovanpå skallen på banjobulten och sen borrade jag hål i skallen för att få genomsläpp till givaren. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Detta låter helt klart som en intressant lösning, innebär detta full funktion för övrigt men att jag även har en plats för givaren eller missar jag något. Ha överseende med mina newbie frågor
Re:
Biltema så har de gjort det åt dig! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Ja du får full funktion, det går även att sätta ett fördelningsblock i uttaget och sätta två givare i det men tempgivaren bör sitta i cirkulerande olja för att visa rätt. Du kan även köpa en givare med gänga M12*1,5 (samma som originaluttagen) och ersätta oljepluggen med en sån. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Fick mail idag från vårt kära grannland om deras sätt att modifiera compacten för oljetemp. Delen til venstre er specialfremstillet og koster 300dkr+moms Den monteres i oliefilterhuset der hvor slangen går på. Är väl typ som Niklas sandström gissade va?
300dkr +moms o lite frakt blir 600:- får det anses rimligt för denna artikel? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Det lät ganska dyrt, även om du lämnar in för tillverkning på en mekanisk verkstad så borde arbetskostnaden inte överstiga den summan.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tyckte oxå det lät lite dyrt men jag är kanske inte van. 300:- är ju inte mkt. momsen tar ju inte dom och valutan o frakten kan inte dansken rå på.
om jag skulle be någon göra en här hemma vad skall man säga då ; ) alltså "skruv med hål i och plats för givare" funkar liksom inte, längd,gänga osv. Har du koll på det Niklas? Äsch kanske är värt dom där 600:- att få en utprövad? Förresten Niklas Sandström, gissar du fortfarande på att det är så som du tänkte dig? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Jo det är den bulten. Nr 12 på den här bilden http://www.realoem.com/bmw/showparts Enklast är väl att ta lös den banjobulten och ta med den och tempgivaren till någon verkstad och säga att du vill att givaren ska sitta i änden på bulten så fixar dom det. Annars har banjoskruven måtten M14*1,5*26 och tempgivaren har M12*1,5 men längden på givarkroppen kan skilja lite. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
300kr är väl egentligen inte orimligt. Klart lämnar man bort jobbet till en kompis på mekanisk verkstad som dessutom hittar en spillbit blir det ju avsevärt mycket billigare men ringer man första bästa verkstad och bara beställer biten lär det ju vara dyrare.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Nu när jag med all hjälp lyckats reda ut hur givaren skall kopplas in har jag börjat luska i hur jag kollar samman givaren med mitt nya instrument (M3 E36)
Jag har hittat en ok text om att få igång förbrukningsmätare ELLER oljetemp men är lite osäker på vad som menas. Skulle någon villa dela med sig av hur ni upfattar texten. den första långa delen behandlar förbrukningsmätaren och den kortare texten oljetempen. Jag får det till att man med oljetempen drar en kabel direkt från pin 13 till givaren och kan hoppa över allt i den övre texten, vad säger ni, uppfattar jag det rätt eller? Jag bifogar texten här och hoppas på hjälp. Ber om ursäkt om detta anses förmärkesspecifikt. --------------------------------------------------------------------------------- Using Bentley, I figured that the white/black wire coming out of the DME is the signal for fuel consuption. It runs accross the back engine bay to the X20 connector which is a big black round connector next to the fuse box. You twist to unlock and open it. You will find that the female side (top part connected to DME) has a connection for pin #24, but the male side has the hole for pin #24 empty. (You can make sure that this is indeed the white/black wire by pulling back the protective rubber boot on the female connector). You need to put the male circular connector in this slot. However, it is not as simple as just sliding it in. If you look carefully, there is a thin locking ring between the inner and outer rows if pins. This needs to be turnes on click counter clockwise. Use flat jewlers screwdrivers to pry the losking tabs away while turning. It turns freely once the tabs are cleared. Now you can push the circular connector all the way in. Be sure to return the locking ring to it's original locked position. From the newly placed male pin connector, run a length of 18 gauge wire (about 3.5 feet) onto the fuse box (open it by undoing the 4 torx screws) and through the common fire wall wire opening into the driver footwell. Thread it along with the wire bundles that go the X16 connector on the tach side of the instrument cluster. Remove the instrument cluster and remove the x16 connector from the back of the cluster. there is a pivoting lever that swings up to release the connector. Open the X16 connector by prying off the sliding cover. A double row of female pin connectors slides out. Pin #21 is empty and needs the bushing contact to be inserted. Connect the two wire ends together to complete the connection. Tidy up the wiring, put the cluter back and there you have it. I just removed the MPG gauge and replaced it with a Euro oil temp gauge. You'll need to get your hands on a Euro instrument cluster. There are several versions, KPH, MPH, celcius, Farenheit. I got a used cluster with MPH and oil temp in Farenheit (120-300 degrees). Overall, the install is just like the MPG gauge. The difference being that on the x16 white connector, instead of putting the pin into slot 21, you put the pin into slot 13 and run a wire from there to the sender. My vdo sender is on a JTD oil distribution block rated for 120-300 degrees farenheit. It was sending to a 2 1/16 inch VDo vision oil temp gauge. I just sent the signal to the cluster instead. Works perfectly. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
om du byter till ett M3 instrumenthus så har du väl ingen förbrukningsmätare och kan hoppa över den delen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Fast förresten så är ju den redan inkopplad för den sitter ju standard på bilarna.
||||
|
Re:
Har inte kollat men förbrukningsmätaren finns ju inte på Compacterna, dock troligtvis standard på "vanliga" E36:or. Eller vad menas?
Skruva banåkabil
|
2709 besök totalt |