Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinterbil?
1478 besök totalt
Marcus_72
Södertälje
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Vinterbil?

Är det någon här som kört en sportbil under vintertid?

Nu kanske jag får mycket skit för en hädisk fråga ty mången av er har era pärlor inomhus denna förädiska årstid som bjuder på saltlake och bitande kyla. Eller snöslask...

T ex en Opel Speedster är ju tämligen spartansk vad gäller uppvärmning i kupén....är det trots detta någon som provat att köra den under vintern?

Örserum
Här sen Nov 2005

Re: Vinterbil?

Marcus_72 skrev:
Är det någon här som kört en sportbil under vintertid?

Nu kanske jag får mycket skit för en hädisk fråga ty mången av er har era pärlor inomhus denna förädiska årstid som bjuder på saltlake och bitande kyla. Eller snöslask...

T ex en Opel Speedster är ju tämligen spartansk vad gäller uppvärmning i kupén....är det trots detta någon som provat att köra den under vintern?

Jag körde min Porsche 924 på vintern. Inga hjälpmedel som ABS,Antispin/sladd osv.
Men det gick lysande
50 / 50 i viktfördelning gjorde det rätt smärtfritt.

Men det hände ju att man åkte lite brett ibland
Min nuvarande Mazda är lite för låg tyvärr.
//Håkan

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: Vinterbil?

Marcus_72 skrev:
Opel Speedster... ...köra den under vintern?

Antar att du läst https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=190075#190075 ?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Ragnar kör ju sin Lotus Elise året om, så systerbilen Speedster är nog inga problem

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Kört min Boxster S året om sedan jag köpte den - funkar alldeles utmärkt som vinterbil. thumbs up

Här sen Maj 2004

Kört Porsche 944or under vintern...kanonbra värme, bra balans och bra driv gör det till kanonbra vinterbil.
Däremot Porsche 944 Turbo med mycket effekt och turbolag tillsammans diffbroms var lite småsvettig emellanåt

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Har två kamrater som för några år sedan körde 911:or runt 90 års modell som årent runt bil, resp vinterbil. Den ena rwd den andra 4fwd carrera. Gick alldeles utmärkt sa dom, jag fick prova ibland på både vitnerväg och isbanb, skitkul!
Alfa 1600 GTJ Saab Sonett funkar också bra, men det är ju lite old-school numera...
rostar ju lite lättare dessutom.

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Körde som sagt min Lotus Elise i vintras. Med sommardäck på snö är den ärligt talat livsfarlig, du har inget fäste alls. Med riktiga dubbdäck förvandlas bilen och den blir riktigt trevlig! thumbs up Till detaljerna diffar ju Elise/Speedster lite, Elisen saknar t.ex. ABS, men saker som defroster kan jag inte tänka mig skiljer så mycket.
En kall och fuktig morgon kan man behöva stå 2-3 minuter på tomgång för att få bra sikt genom framrutan. Tycker man det är ett stort problem finns eluppvärmd framruta att köpa på eftermarknaden. Varmluftutsläppen kommer alltså igång ganska raskt, men iom att hela chassit är av alu och därmed fungerar som en enda stor kylfläns blir det inte direkt tokvarmt i kupén ens efter 20 minuter. Men det är klart acceptabelt. Stolsvärme saknar självklart också.
Ljudet från dubbdäcken upplevde jag faktiskt inte som speciellt störande. Det dränktes relativt effektivt av motor- och transmissionsljud.

Vinterbil?
1478 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande