Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1478 besök totalt |
Vinterbil?
Är det någon här som kört en sportbil under vintertid? Nu kanske jag får mycket skit för en hädisk fråga ty mången av er har era pärlor inomhus denna förädiska årstid som bjuder på saltlake och bitande kyla. Eller snöslask... ![]() T ex en Opel Speedster är ju tämligen spartansk vad gäller uppvärmning i kupén....är det trots detta någon som provat att köra den under vintern? ![]() _________________ Marcus Freivald |
||
Re: Vinterbil?
Jag körde min Porsche 924 på vintern. Inga hjälpmedel som ABS,Antispin/sladd osv. Men det gick lysande ![]() 50 / 50 i viktfördelning gjorde det rätt smärtfritt. Men det hände ju att man åkte lite brett ibland ![]() Min nuvarande Mazda är lite för låg tyvärr. //Håkan _________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||
Re: Vinterbil?
Antar att du läst https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Kört Porsche 944or under vintern...kanonbra värme, bra balans och bra driv gör det till kanonbra vinterbil.
Däremot Porsche 944 Turbo med mycket effekt och turbolag tillsammans diffbroms var lite småsvettig emellanåt ![]() |
||
Har två kamrater som för några år sedan körde 911:or runt 90 års modell som årent runt bil, resp vinterbil. Den ena rwd den andra 4fwd carrera. Gick alldeles utmärkt sa dom, jag fick prova ibland på både vitnerväg och isbanb, skitkul!
![]() ![]() Alfa 1600 GTJ Saab Sonett funkar också bra, men det är ju lite old-school numera... rostar ju lite lättare dessutom. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Körde som sagt min Lotus Elise i vintras. Med sommardäck på snö är den ärligt talat livsfarlig, du har inget fäste alls. Med riktiga dubbdäck förvandlas bilen och den blir riktigt trevlig!
![]() En kall och fuktig morgon kan man behöva stå 2-3 minuter på tomgång för att få bra sikt genom framrutan. Tycker man det är ett stort problem finns eluppvärmd framruta att köpa på eftermarknaden. Varmluftutsläppen kommer alltså igång ganska raskt, men iom att hela chassit är av alu och därmed fungerar som en enda stor kylfläns blir det inte direkt tokvarmt i kupén ens efter 20 minuter. Men det är klart acceptabelt. Stolsvärme saknar självklart också. Ljudet från dubbdäcken upplevde jag faktiskt inte som speciellt störande. Det dränktes relativt effektivt av motor- och transmissionsljud. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1478 besök totalt |