Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4499 besök totalt |
vad kör ni för olja i växelådan på cupbilarna?
original är det ju ATF olja på bmws nyare växellåder kör ni med det även i racing eller byter ni till 75W90? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Re: vad kör ni för olja i växelådan på cupbilarna?
Säkert varierande, och jag kör ju inte i cupen med min M3, men jag kommer fylla min låda med Redline MTL, den är väldigt omtyckt av många, extrem vidhäftningsförmåga, och funkar bra även när den är varm etc ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Re:
Det var väl så att den inte luktar så gott när man ska öppna lådan ![]() det var väl peder på Mobimech som vägrade att öppna den om den inte var rengjord innan ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Körde redline tidigare i min dogleg låda som Peder på Mobimech fick till sig för översyn i vintras och han vägrade för att citera: "röra skiten" för att den var körd med redline. Men efter en liten muta så öppnade han den och skickade iväg allt till tvätt varpå han senare kunde göra översyn. Redline oljan luktar riktigt illa efter en halv säsong + att den lämnar ett tjockt lager klet efter sig i botten på lådan. Peder rekommenderar vanlig Castrol Syntrax universal olja och jag följer bara hans rekommendationer. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Säger Peder så, är det så. ![]() När det kommer till lådor och diffar är den mannen lag och han vet mer än de flesta i ämnet. Lite kul att han rekar en "ganska basic" olja. Eller är det ngn speciell viskositet? |
||||||
Re:
Nejdå, ingen speciell viskositet 75W90. På samma ämne så pratade vi även diff olja eftersom han även hade min diff i samma sändning och han sa då att det finns bara en olja för diffar och det är Castrol SAF-XJ, med det är ju ingen nyhet. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Använder Redline MTL.. Tyckte inte det luktade så farligt när jag gjorde översyn på lådan förra vintern, inte extremt skitigt inuti heller.
SAF-XJ (diffolja) kan ju däremot lukta för j-kligt om den varit i ett tag och gått hårt. Saf-xj används också till "riktiga" växellådor, tror dock inte den funkar i en vanlig med synkringar.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Detta hällde jag i min M3:a E36. Tävlas inte med den, men den går gamska många varv på raken ibland
![]() - Castrol Transmax Z till växellådan - Castrol Castrol SAF-XJ 75W-140 till diffen. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Att hypoidolja luktar illa beror väl på att den är svavelhaltig...
Själv åker jag Mobil SHC630 i Getrag 265, Castrol SMX-S i Getrag 260/280 och Transmax-Z i ZF5XXX. MTL-LT2 i de som ska ha "life-time" olja. Castrol SAF-Xo i icke bromsade diffar, SAF-XJ i de med broms. Allt enligt BMWs rekommendationer. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||
kör ni denna Castrol Syntrax universal olja även i den 6växlade getrag lådan som originla har ATF olja i sig?
75W90 har väll lite bättre egenskaper än ATF oljan (bortsätt från att ATF är mera lätt växlat spercielt kall) så det var därför jag funderade på av att byta i min 6växlade, då den mest går banan nu förtiden. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4499 besök totalt |