Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad kör ni för olja i växelådan på cupbilarna?
4499 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

original är det ju ATF olja på bmws nyare växellåder
kör ni med det även i racing eller byter ni till 75W90?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Re: vad kör ni för olja i växelådan på cupbilarna?

Spjuvern skrev:
original är det ju ATF olja på bmws nyare växellåder
kör ni med det även i racing eller byter ni till 75W90?

Säkert varierande, och jag kör ju inte i cupen med min M3, men jag kommer fylla min låda med Redline MTL, den är väldigt omtyckt av många, extrem vidhäftningsförmåga, och funkar bra även när den är varm etc

Racern:
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Dock inte SÅ populär bland alla Cupförare, fick en bunke bannor av Putrix angående denna olja.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

johan sjöström skrev:
Dock inte SÅ populär bland alla Cupförare, fick en bunke bannor av Putrix angående denna olja.

Det får du väldigt gärna utveckla lite mer....!?

Racern:
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Bistec skrev:
johan sjöström skrev:

Det var väl så att den inte luktar så gott när man ska öppna lådan
det var väl peder på Mobimech som vägrade att öppna den om den inte var rengjord innan

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Bistec skrev:
johan sjöström skrev:

Körde redline tidigare i min dogleg låda som Peder på Mobimech fick till sig för översyn i vintras och han vägrade för att citera: "röra skiten" för att den var körd med redline. Men efter en liten muta så öppnade han den och skickade iväg allt till tvätt varpå han senare kunde göra översyn. Redline oljan luktar riktigt illa efter en halv säsong + att den lämnar ett tjockt lager klet efter sig i botten på lådan. Peder rekommenderar vanlig Castrol Syntrax universal olja och jag följer bara hans rekommendationer.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Putrix skrev:
Bistec skrev:
johan sjöström skrev:

Körde redline tidigare i min dogleg låda som Peder på Mobimech fick till sig för översyn i vintras och han vägrade för att citera: "röra skiten" för att den var körd med redline. Men efter en liten muta så öppnade han den och skickade iväg allt till tvätt varpå han senare kunde göra översyn. Redline oljan luktar riktigt illa efter en halv säsong + att den lämnar ett tjockt lager klet efter sig i botten på lådan. Peder rekommenderar vanlig Castrol Syntrax universal olja och jag följer bara hans rekommendationer.

Säger Peder så, är det så.

När det kommer till lådor och diffar är den mannen lag och han vet mer än de flesta i ämnet.
Lite kul att han rekar en "ganska basic" olja. Eller är det ngn speciell viskositet?

spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Castrol Syntrax universal är en delsyntet 75w90

är den att föredra alltså framför en helsyntet 75w90

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:
När det kommer till lådor och diffar är den mannen lag och han vet mer än de flesta i ämnet. Lite kul att han rekar en "ganska basic" olja. Eller är det ngn speciell viskositet?

Nejdå, ingen speciell viskositet 75W90. På samma ämne så pratade vi även diff olja eftersom han även hade min diff i samma sändning och han sa då att det finns bara en olja för diffar och det är Castrol SAF-XJ, med det är ju ingen nyhet.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Använder Redline MTL.. Tyckte inte det luktade så farligt när jag gjorde översyn på lådan förra vintern, inte extremt skitigt inuti heller.

SAF-XJ (diffolja) kan ju däremot lukta för j-kligt om den varit i ett tag och gått hårt.
Saf-xj används också till "riktiga" växellådor, tror dock inte den funkar i en vanlig med synkringar..

Lidköping
Här sen Aug 2005

Detta hällde jag i min M3:a E36. Tävlas inte med den, men den går gamska många varv på raken ibland

- Castrol Transmax Z till växellådan
- Castrol Castrol SAF-XJ 75W-140 till diffen.

Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Att hypoidolja luktar illa beror väl på att den är svavelhaltig...

Själv åker jag Mobil SHC630 i Getrag 265, Castrol SMX-S i Getrag 260/280 och Transmax-Z i ZF5XXX. MTL-LT2 i de som ska ha "life-time" olja.
Castrol SAF-Xo i icke bromsade diffar, SAF-XJ i de med broms.

Allt enligt BMWs rekommendationer.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
kör ni denna Castrol Syntrax universal olja även i den 6växlade getrag lådan som originla har ATF olja i sig?

75W90 har väll lite bättre egenskaper än ATF oljan (bortsätt från att ATF är mera lätt växlat spercielt kall) så det var därför jag funderade på av att byta i min 6växlade, då den mest går banan nu förtiden.

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Allmänt banåkaforum
4499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande