Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
8 besök senaste veckan (7168 totalt) |
överhäng?
Har kanske en dumm/konstig fråga, men om man tittar på bussar sä sveper deras överhäng ut ganska mycket när dom rattar fult, men rattar man fullt i en presonbil så "följer" överhänget med (alltså det slungas inte ut, är vad jag tror när det gäller korta överhäng)? alltså överhänget flöljer med inom spårviddens "område" Jo! altså vad är det som "bestämmer" om överhänget kommer att åka ut eller inte vid kraftiga rattutslag? fordonets längd? då ju längre det är ju "långsammare" kommer bakdelen att vridas (innan bakdelen påverkas av svängnings rörelsen? eller sveper det alltid utan för på alla fordon? eller hur det nu funkar?!?! En lustig fråga.... ![]() Tack! var svårt att hitta något bra forum där denna fråga passar in, flytta den i fall det är fel ![]() _________________ peter johansson |
||||||
Det har med längden på överhänget kontra hjulbas/svängradie.
Bussar har relativt stora överhäng med relativt kort hjulbas och snäv svängradie. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
ok, men har en normal bil något överhängssvep?
Alltså skulle man ställa upp en bil längs med en rak linje väll överhänget inte gå över denna linjen? om man rattar fult från början? jag tror inte det då det är korta överhäg och att det är korta axelavstånd vilket gör att överhänget går inom spårviddens område? och sedan blir det ju inte en fullskalig sväng direkt.... någon som vet hur det ligger till... kanske en väldigt udda fråga ... ![]() _________________ peter johansson |
||||||
En Ford Galaxi har ett bakre överhäng som rör sig mycket i sidled när man vill passera, men det kan ha med pendelrörelsen runt framaxeln att göra iofs
![]() Hittar inte bilden från SSM med en Galaxi med bumperstickern "Pas på! Bagenden svinger ud" ![]() |
||||||
Re:
Nu fattar jag inte vart du vill komma ![]() Alla bilar som har ett överhäng (dvs nåt som sticker ut bakom centrum på bakaxeln) kommer att svänga ut med överhänget (så fort du vrider på ratten oavsett hur lite det än är). Hur mkt det är är helt påverkat av dom saker jag räknade upp i förra inlägget. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
alltså skulle man parkera bilen jätenära en t.ex vägg (har prövat detta i spelens värld
![]() http://img125.imageshack.us/my.php?i _________________ peter johansson |
||||||
Re:
Dom flesta om inte alla bilar smalnar av bakom hjulcentrum just för att det inte ska ta i vid full sväng. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Men blir det inte så också då överhänget inte är så långt och däcken har en viss vinkel att överhänget hinner "åka" en bit ifrån väggen i detta fallet? att det dras en bit ifrån innan det "sveper" ut det lilla som nu sveper ut, men är överhänget riktigt långt så åker det väll ändå över.... för tittar man på en buss så sveper det ju ut riktigt mycket,men det är u en annan historia...men en bil ser man ju inte ens att det sveper ut. en liten bild: http://img125.imageshack.us/my.php?i satt och spelade lite innan och ställde mig nära en vägg (så nära man kunde komma i princip) och överhänget bak tog inte i är det bara för attöverhänget är förkort och att bilen hinner rulla en bit innan det blir fullt svep? ja, jag vet lite långsökt har fått detta på hjärnan bara... kanske till och med en idiot fråga ![]() ![]() _________________ peter johansson |
||||||
Re:
Det går att få en 'vanlig' bil att svepa i mur etc om man står väldans tajt från början och vrider fullt styrutslag... Kanske inte alla bilar beror som sagt på hur långt överhänget är och om det smalnar av eller ej. Största saken är nog att få parkerar sin bil högst 5mm ifrån en vägg... Medans en buss eller lastbil kan man parkera en halvmeter ifrån och ändå riva staket ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
1 meter överhäng tar i lika lätt på en bil som en buss. Enda skillnaden blir som sagt avsmalningen på bilen.
Värt att tänka på är oxå att bilen måste röra sig framåt för att kunna svänga, du måste få drivning på hjulen för att nåt ska hända, då blir det automatiskt att bilen bygger upp större avstånd till väggen innan du når "kraschpunkten". _________________ --Michael Karlsson-- |
||||||
tackar
![]() Måste bara kolla om detta stämmer också blir det så på en person bil att överhänget hinner dras en bit ifrån väggen muren eller vad det nu kan vara, medans typ skåpbilar med längre överhäng sveper ut nästan direkt...:P så sveper det alltsid utan för när det gäller överhäng? för det är ju inte man ser på en vanlig personbil....?? ![]() Har bara fått detta på hjärnan, oandra sidan är detta inget man tänker på när man kör ![]() _________________ peter johansson |
||||||
Re:
Skillnaden är just att många bilar har kortare överhäng medans en lastbil/buss har 3,5 till 5meter överhäng. Blir tydligare då. _________________ Roland Johansson |
||||||
stämmer det att överhänget hinner dras en bit ifrån väggen muren eller vad det nu kan vara på en p-bil med korta axel avstånd ochinte för långt överhäng?
för det sveper ju inte ut direkt? o andra sidan rör det sig väll inte om många cm som sveper ut på en personbil? Överhänget, det går väll inte utanför spårviddens område direkt ? för jag tycker det känns när man kör som om överhänget följer med inom spårvidden... men det är ju bara hur det känns... var lite desperat o prövade detta i spelens värld o parkera en bil så nära det bara gick mot en vägg ratta fullt och inget där bak tog i... Hur kan man då säga att bakdelen sveper ut på en p-bil om inget tar i när man stod overkligt nära? men oandra sidan var det spelens värld.. blir det bara så då bakdelen (överhänget) hinner dras en bit ifrån? för t.ex dom långa skåpbilarna vw crafter o dom som nästan har ett överhäng på 2 meter dom borde ju tai något om man stod så nära :P ![]() tack för alla bra svar! Har svårt o föreställa mig saker ...... ![]() _________________ peter johansson |
||||||
Då man svänger; 'kommer det främre överhänget att gå utanför framhjulen och det bakre överhänget att gå utanför bakhjulen.
För att det bakre överhänget skall gå utanför det främre överhänget; 'måste det bakre överhänget vara längre än summan av det främre överhänget och hjulbasen. Vad i ... har det här med banåka att göra? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re:
men som jag har prövat i spelens värld, genom att ställa mig löjligt nära en vägg och ratta fult och inget tog i på överhänget då kan det väll inte svepa utanför? eller sveper överhänget ut fast inte precis i början av svängen eller tar det inte i väggen då det hinner dras en bit ifrån? hör en buss där ser man ju att överhänget drar ut åt motsatt sida men det ser man ju inte på en bil , för jag framställer mig detta överhängs svep så som det ser ut när stora l-bilar och bussar svänger. kasne är lite tjatig... tack! _________________ peter johansson |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
8 besök senaste veckan (7168 totalt) |