| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållnings problem
|
1058 besök totalt |
|
Väghållnings problem
Min Si rör sig som en oljad snok (eller rättare sagt cobra) på vägen om det är det minsta ojämnt. Ungefär som om man kör med vattenplaning fast vägen är torr. Kan inte säga att den är speciellt långsammare men det känns tusan så vanskligt att ligga på gränsen. Bilen är kollad av både mig och BMW men inget fel hittas. Däcken börjar bli slut men har svårt att tro att det skulle ge det uppträdandet. Misstänker att det kan vara en stötdämpare som gett upp men vad tror ni!!! _________________ bmw bmwsson |
|
Jag har märkt att min bil blev mer spårkänslig iallafall när däcken började bli riktigt slut.
Det bäst är väl att byta däck om de ändå är slut och se om problemet kvarstår. _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
|
Jag gissar på däcken! Hade precis samma tendenser på min 120d som gick på run flat med ca 2 mm mönsterdjup. Slängde på ett par Conti Sportcontact 3 bak och problemet är som bortblåst, otrolig skillnad! Nu åker run flatsen fram också av, gillar tanken med dem, men de är alldeles för hårda att köra på för min smak.
|
|
På min hände det på ett ögonblick. Svårt att tro att däcken kan ändra egenskap så fort. Det känns som om nått i bakvagnen är löst. Man förväntar sig att se ena bakdäcket ett par decimeter utanför bilen, hängandes i drivaxeln.
_________________ bmw bmwsson |
|
Händer detta ofta vid gaspådrag, samt när du släpper?
Tycker att ändå BMW borde ha hittat felet om det nu var något med bakvagnen.. Men annars.. bärarmsbussningarna? bulten+muttern, kanske har gängats upp? Hade själv det problemet, dock med en urgammal e30 vilket kanske är svårt att jämnföra med, dock med värre bussningar i chassit etc.. Själva låsmuttern hade tendens att gängas upp, och bilen betedde sig riktigt läskigt, speciellt vid gaspådrag, då bakdäcket åker ut (om nu grejerna inte sitter åt vid bussningarna) och sen när man släpper så åker däcket in igen.. Lite svårt och förklara, och lär nog kanske inte vara samma fel på sådan ny bil.. ? _________________ Kevin Raita SPONSORER: VR Motor Stockholm AB Stertman Motorsport Bilmodecenter Greenpart |
|
Jag kan instämma i problematiken på min brukis.
E46 320Ci med M-chassi och snart slut Bridgestone Potenza RE050A. Trodde först det var stötisarna, men bilen känns fast och fin i övrigt utom vid ex. motorvägskörning och lite ojämnheter. Känns nästan som man flyter ovanpå ibland. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
|
Nu har jag satt på R-däcken och tydligen var det däcken. Lite otroligt att det kan göra så mycket. Nu har jag istället en känsla av lastförskjutning men det är vanligt vad jag förstår på Dunlop sp super sport race.
_________________ bmw bmwsson |
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållnings problem
|
1058 besök totalt |