Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9035 besök totalt |
Re:
om jag köper en bmw 320i och besiktar den och sedan i princip bara byter chassinummer med en STCC bmw, då är den ju besiktad och godkänd och således en gatbil. Det är ju ändå så många modifierade bilar går till väga. Har en besiktingsmotor och en motor som snvänds resten av året. Vilket kan hårddras och vipps har du moddat din bil till en DTM-bil och anser att den är besiktad och godkänd för att den var det en gång i tiden _________________ /Petter Ledin |
||||||||||||
Alla som kör med helbilsgodkända bilar får väl inte ens byta till däck som inte finns
med i godkännandet om man ska hårddra det. Så här faller ju alla helbilsgodkända de är ju automatiskt olagliga ![]() så här gäller alltså strikt orginalskick om man ska kvala in som gatbil om det är godkänd av bilprovningen som gäller. & då menar jag inte bara på bes dagen utan alla dagar på året ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||||
Re:
Sen är det väl kanske lite svårt och förmodligen hiskeligt dyrt att köra den till och från banan? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
Re:
Jo men det har väl inte med saken att göra. Finns ju ett antal gatbilar som kommer på trailer till träffarna _________________ /Petter Ledin |
||||||||||||
Re:
Att man åket trailer till täffarna kan ju ha många anledningar 1: vill inte slita ut sin dyra trimmade maskin på transport mil 2: vill kunna satsa hårt på banan utan att behöva vara rädd för att stå med trasig bil & inte komma hem 3: Rädd att polisen ska fånga in en pga olagligt fordon ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||||
Re:
Precis det är ju det jag säger ovan. Förstår inte att ingen förstår vad jag skriver ![]() Svar 1 det är väl därför man tex inte kör sin DTM-bil till bana precis som OFFkeFF säger 2 Ja fast i verkligheten beror det oftast på att det är så driftosäkra bilar att man troligen inte kommer hem med dom ![]() 3 Ja och då är det ju inte en gatbil (förstår nästan att det är det du menar) 2 _________________ /Petter Ledin |
||||||||||||
Re:
Kan väl tycka det är ok att skeppa den på trailer ibland också, det är min plan ner till ringen nästa år iaf ![]() Men enligt min definition ska biljäkeln gå att ta ut på normal landsväg och klara småbulor och lite halvrisig asfalt utan att gå i bitar. Kanske till och med gå att baxa över en vägbula utan att lämna hjulupphängning och avgassystem efter sig ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
Re:
![]() Det som Bilprovnigen godkänt (dvs vid regbesiktning) är lagligt. Det de ignorerat att kontrollera är precis det, ej kontrollerat. Helbilsgodkända bilar som saknar alternativa dimensioner får använda samma fira val av E/e-märkta däck som alla bilar från 1980. Men om det står alternativa dimensioner så är det de som gäller. Vart alternativen skall kollas upp kan man fråga sig, regbevistet (som alla kan antas ha tillgång till) eller COC (vilket måste beställas från tillverkare, är unikt för varje chassinummer). Det är synd att vi inte har Norrmännes typning av flyttgodsbilar (enligt 1934år typregler om jag minns någorlunda rätt, fyra hjul och en ratt, bromsar inget krav), då skulle det bli ännu skojjigare. ![]() |
||||||||||||
Re:
![]() ![]() _________________ /Petter Ledin |
||||||||||||
Re:
om man har ett rekord är man väl snabbast? ![]() Angående vad som är en gatbil, trimmad gatbil, lådbil, racebil etc. står jag över ![]() Jag vet trimmade gatbilar som kört snabbare, men tyvärr godkänner du inte deras tidtagning. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||
Re:
Att man blir olämpligt tolkad och läst mellan raderna händer rätt ofta (BTDT). Är men dessutom snabbare på tangenterna än hjärnan hinner med så blir det ännu lättare fel ![]() ![]() |
||||||||||||
Re:
Coolt, jag visste inte nån som kört snabbare på GR du har pratat om nån RUF men det va inte snabbare vad jag mindes, men man bör ju ha nån typ av logg eller laptimer och inte stå på muren och räkna tiden.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
Re:
Godkänd hos SFRo som ombyggt fordon, ja. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||||||
Re:
För att det ska vara riktigt officiellt så är det ju transponder som gäller. Laptimer är ju oftast sann, även om de slår fel ordentligt ibland om det ställs upp fler sändare etc. GPS-mätarna skiljer sig väl en del i kvalitet, en del skitbra, andra mindre bra. Efter att ha klockat några tusen varv från sidan av banan med tidtagarur, så kan jag säga att jag klockar iaf säkrare en AIM-laptimer, tror jag aldrig vart mer än en tiondel ifrån vad transpondertiden visat. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
Re:
Intressant. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||
Hurra! äntligen en "vad är gatbilstråd"
![]() IMHo: Gatbil: är en bil som har passerat regbesiktning och fått en skylt och ett OK från bilprovningen. Sedan skall den fortsätta vara så som den var på regbesiktningen iaf till en grad så att den rimligen skulle kunna passera en besiktningshall eller poliskontroll. Personligen tycker jag mods är ok för att göra en bil mer anpassad för bankörning så som tex osthyvelvinge, Rdäck mm som inte skulle gå så bra att få igenom besiktningen. Att däremot "fixa" i den utsträckning som tex streetracefolket håller på med är inte OK. Ytterligare en egen tolkning är att man skall kunna åka fort i en gatbil utan att behöva ha hjälm på sig som försvar mot humlor och regn... Så var sevens hamnar då har jag ingen aning om ![]() Produktionsbil: Alltså en serieproducerad bil från en "riktig" biltillverkare som inte är bessad som amatärbygge/SVA eller liknande. ultimor, sevens mm går alltså bort och likaså produktionsbilar som blivit så pass ombyggda att de skulle räknas som ombyggt fordon som tex Qvarnis porsche eller Opel speedsters med saabmotorer mm. Standardbil: Helt så som den producerades. Trailers: Påverkar INTE om bilen är en gatbil eller inte. Det går att köra på gatan med en top door slammer och det går att köra på gatan med en DTM kärra. Ingar problem om man bortser från komfort. Trailer berättar snarare att ägaren är en klok och bekväm individ som inser att Murphys lag och motorsport går hand i hand och att det är skönare att åka i en tyst rymlig sval bil än att sitta hoppklämd i en porsche eller liknande med reservdunkar och domkrafter i knät ![]() Summasummarum så tycker jag, precis som alla andra, att just min bil är en gatbil HAHA _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||||||
Re:
Slarvar man med laptimern blir det fel, slarvar man med manuell tidtagning blir det fel och om transpondern har sänding/mottagningsproblem så blir även det fel (men oftast binärt). Sen blir överensstämmelsen mycket bättre om man mäter vid samma punkt (vart mållinen placeras har ju påverkan om man inte gör alla varv exakt likadant). Sen kan man ju i solskenet läsa fel på en sekund på displayen också ![]() ![]() Splitta loggade varven i oändligt små sektorer och räkna ut drömvarvet kanske? ![]() ![]() ![]() |
||||||||||||
Re:
Det är du det, det finns folk som tar tid genom att säga att dom hängde ju på den där framför som åkte 1,35 så då måste min gått lika _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
Re:
Trodde inte det var sant första gången jag hörde det, men tydligen är det rätt populärt bland en del Ringenrävar att pussla ihop sina allra bästa sektorstider och lägga ihop dom till ett drömvarv. Anledningen till detta skulle vara att det nästan är omöjligt att köra ett rent varv utan gulflagg, omkörningar, regn sol, höstlöv och andra ursäkter. ![]()
Den sortens tidtagning var ny för mig. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||
Re:
ojj den är ju mer eller mindre standard. En av de bättre kommentarerna är annars: "Du har bättre tid men jag är snabbare." (gärna med lätt finsk brytning) _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||||||
Re:
Kommentaren var oslagbar, men jag ser den snarare som tagen ur "racing excuse generator" än som ett tidtagningsförsök. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9035 besök totalt |