Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Funderingar på bakflyttad kylare och pumpval.
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (14183 totalt)
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Lurar lite på att montera kylet bak och dra två alurör genom bilen, problemet är bara att jag inte vet hur man räknar ut pumpstorlek?
Kan man använda original pump och lägga till en på vägen eller måste man köra elpump rakt av?
Nån som provat att bara använda original pump utan hjälp?

Tråkiga frågor men sånt här avgör ju hur smidigt operationen går!

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I Opel Speedster t.ex. sitter det enbart den vanliga std-pumpen och kylet i andra ändan av bilen.
Jag har kört med båda varianterna i min racespeedster och skillnaden är att man får en stabilare temperatur med elpump ifall man kör med en aktiv reglering av denna.

Annars skit det samma.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack Mr Dude! En sista fundering, lönar det sig att köra klena rör för att minska vattenvolymen? Det bör ju hjälpa lite att ha mindre total volym att cirkulera, bara man inte stryper flödet för mycket. Lurigt...
Nåt tips på rördiameter? Har 38 mm anslutningar på motor och kyl.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag kör med orginal remdriven pump och rör som är 30x2 bak. Verkar än så länge fungera bra. Dock bara kört en timme med lågt effektuttag. Finns andra elektriska pumpar som är billigare som jag tror man kan ha som hjälp, ex en cirkulationspump till webasto.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Ex. Eklunds Pikes Peak bil går med 800 hk, har kylaren bak och standard kylvätskepump från Saab 9000. Däremot så skulle jag gissa på att pumpen är något nedväxlad.
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack för kanonsvar! Frågan är hur man ska testa om det räcker? Provköra och kolla om tempen håller sig stabil under hög belastning? Borde ju vara det viktiga.

Glömde en annan viktig sak, placering. Bör man kontakta en aerodynamik-guru och lura ut placering? Borde ju göra nytta att sätta luftintag och utsläpp på rätt ställe. Kan vara inne på djupa grejer nu men värt att fråga.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Som alla andra säger kör oxå kylaren bak och har original vattenpump funkar klockrent.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Har kylaren bak, orginalpump fram och en EWP från Davies Craig som hjälppump.

Bara orginalpumpen på 4G63-motorn orkade inte riktigt.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det ställer högre krav på detaljer om kylarens kapacitet ligger på marginalen. Finns det möjlighet att mistänka detta så är det KYLAREN och luftflödet genom denna som är de tyngsta faktorerna.
Först när det rör extrem racing där allting ligger på marginalerna kommer de andra faktorerna att bli vesäntliga att utnyttja maximalt.
Göran

Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Lite olika bud beroende på motor låter det som.

Hur märke ni som har extra pump att den behövdes? Dålig cirkulation, hög motortemp eller ruskigt bra på uträkningar och fattade direkt att det inte skulle funka?

Tack för alla svar, ni är guld!

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

B5254T4 skrev:
Lite olika bud beroende på motor låter det som.

Hur märke ni som har extra pump att den behövdes? Dålig cirkulation, hög motortemp eller ruskigt bra på uträkningar och fattade direkt att det inte skulle funka?

Tack för alla svar, ni är guld!

Hastigheten på vattnet har några olika effekter. Högre fart ger turbulens mot kylytorna i kylaren och bidrager på så vis till värmeavledning, men inte till några fantastiska skillnader. Det transporterar även bort atten från heta platser i topplocket så det blir mindre risk för små kokpunkter, vilket inte betyder att motorn kokar i egentlig bemärkelse. Vi kan kalla det en temperaturutjämnande effekt i motorn.

Låg hastighet innebär då kallare cylinderväggar och varmare utlopp ur motorn, men ungefär samma medeltemperatur och avkylningsmängd.

Dom här sakera märker man kanske inte när man kör bil eftersom bilen bara inte kokar och har ett högre cylinderslitage. Nu har ja åkt med 40 minutliter fritt flöde elpump på en V8, vilket är rätt sakta och därför brode ha dragits med ovan nämda problem, men jag har inte noterat några konstigheter när jag gått igenom motorn. Man behöver alltså inte få spader och tro att motorn slits ut på en gång eller att topparna smälter runt avgaskanalerna.

Den stora farliga faktorn är kokning, och detta MÄRKS innan det är för sent. (om man har något så när motoröra) eller tempmätare. När man gjort en ombyggnad av kylystemet så är man självfallet uppmärksam på detta under ett antal hårda banvarv.
mvh
Göran

Östergötland
Här sen Sep 2005

Jag byggde in min kylare i en ram som är klädd med alu-plåt då jag har en öppen kupé. Valde 32mm rostfritt för de va hemma på hyllan. Sen är de lite mer tåliga då jag har mina under bilen. Så viss kylning under bilen har jag räknat med men har inte provat hurvida kylningen kommer funka.
Valde 4st Naca scoop i rutorna samt 2st 10" spalfläktar och watervetter.
Har valt att köra på orginal pump då jag fick ungefär samma svar som du nu..

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack för alla svar! Trodde inte det fanns så mycket erfarenhet av detta.

En sista fråga bara, tycker ni man ska satsa på luftintag/utsläpp? Tak? Sidorutor?
Skulle vilja montera kylet liggande på golvet i bagaget med hål under. Vettigt? Har inte plats att ställa det.

Är så kass på luftströmmar och liknande, vet inte var man ska ta upp hål för att inte få vacuum eller problem.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Är det i din S13 du bygger?
Att ha den liggandes är inge bra ide då kylningen blir försämrad, man utnyttjar inte cellerna som de ska då. Är dålig på att förklara, men att ha en lutning och sen hål i golvet.
Jag har ungefär 1kvm hål, hela reservhjulsbaljan fick åka. Och sen byggt en ställning över det.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Sik_co skrev:
Att ha den liggandes är inge bra ide då kylningen blir försämrad, man utnyttjar inte cellerna som de ska då. Är dålig på att förklara, men att ha en lutning och sen hål i golvet.
Jag har ungefär 1kvm hål, hela reservhjulsbaljan fick åka. Och sen byggt en ställning över det.

Svar ja, S13. Fattar ung vad du menar, har du luftintag i tak med utsläpp under? Bild? Tätad ställning med sidogavlar?

Ursäkta alla frågor men detta är intressant!

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

Sik_co skrev:

Nu förstår jag inte, vad är skillnaden för luftflödet mellan en cell som är i lod eller lutar eller våg? om det är tillräckligt med cirkulation av luft.

Vad som därimot brukar vara begränsande är de fysiska förutsättningarna för elementet. dvs. var man kan placera kylaren. En liggande kan vara bättre för att den kan kanske vara större och om den ligger lågt blir tyngdpkt låg. En stående kylare vill man kanske inte ha för hög då bla. tyngpkt, bakåtsikt kan bli lidande. Men om man kan ha en kylare som är bredare och tjockare kan man kanske fåtill "fartvindskylning" antingen från sidorna eller underifrån. En "lutande" är oftast en kompromiss då man får ner profilen på en storkylare (tyngdpkt) och kylaren är oftast en som man redan har eller om man har möjligheter till "fartvindskylning" genom dess placering långtbak i skuffen och inlopp till kylaren genom bakluckan.

Jag har testa alla ovan nämda typer (rallycross) och föredrar inte någon direkt, utan det är bilen och kylaren (finns kanske någon kyltilverkare nära där du bor.) och ev. egenskaper som jag vill ha. En nackdel kan nämnas med liggande, de har varit svårare att lufta, men är inget problem med elpump. Fläktarna ska ha bra kapacitet, speciellt om du inte kan få fartvind. Och om inloppet till elementet är stort ska utloppet vara minst samma storlek. Du vill ju bli av med värmen från bilen

Sen för tempen är det bara att köra mäta och testa.

Östergötland
Här sen Sep 2005

om du vill så kan jag försöka fixa bilder till måndag. Min telefon samt dator är trasiga så jag måste
komma intill med min nya gura på en annan dator.

Jag byggde med hjälp av 20*20*2 samt 15*15*1,5 som är alu beklätt. Men jag har sett (du med kanske) en mattsvart 200 som har styckat av kupe med alu och plexiglas, och sen satt intag i de små rutorna bak.
och så haft kylen mer eller mindre helt stående om jag inte mins helt fel.
Min Mazda har inte samma kupe uppbyggnad utan jag har matarslang (4st) från mina sidorutor.
Alurör under bilen är väll igentligen att föredra då de kyler lite bättre än rostfritt, men det är som sagt
sånt jag har haft liggandes. Och tål lite mer stryk. Sen köpte jag slang på hydroscand.
Sen sitter själva stommen med "snabb" fästen i karossen.

Ska se om jag löser bilduppladdningen här med =) Återkommer

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Re:

Niva skrev:
Sik_co skrev:

Nu förstår jag inte, vad är skillnaden för luftflödet mellan en cell som är i lod eller lutar eller våg? om det är tillräckligt med cirkulation av luft.

Vad som därimot brukar vara begränsande är de fysiska förutsättningarna för elementet. dvs. var man kan placera kylaren. En liggande kan vara bättre för att den kan kanske vara större och om den ligger lågt blir tyngdpkt låg. En stående kylare vill man kanske inte ha för hög då bla. tyngpkt, bakåtsikt kan bli lidande. Men om man kan ha en kylare som är bredare och tjockare kan man kanske fåtill "fartvindskylning" antingen från sidorna eller underifrån. En "lutande" är oftast en kompromiss då man får ner profilen på en storkylare (tyngdpkt) och kylaren är oftast en som man redan har eller om man har möjligheter till "fartvindskylning" genom dess placering långtbak i skuffen och inlopp till kylaren genom bakluckan.

Jag har testa alla ovan nämda typer (rallycross) och föredrar inte någon direkt, utan det är bilen och kylaren (finns kanske någon kyltilverkare nära där du bor.) och ev. egenskaper som jag vill ha. En nackdel kan nämnas med liggande, de har varit svårare att lufta, men är inget problem med elpump. Fläktarna ska ha bra kapacitet, speciellt om du inte kan få fartvind. Och om inloppet till elementet är stort ska utloppet vara minst samma storlek. Du vill ju bli av med värmen från bilen

Sen för tempen är det bara att köra mäta och testa.

OK, jag har fått denna info men naturligtvis har jag inte testat någon än och att veta vilken info som är sant & falsk på nätet är inte lätt =)
Sen kör jag orginal kyl som inte nått vidare stor. Men då kan de kanske bli att testa framöver för att snygga till utrymmet bakom sätena. Liggande kylare är betydligt lättare att bygga in snyggt.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Niva: Använder du större kyl än vad som behövts vid frontmonterat? Har använt 940-kyl fram innan med gott resultat och planen var att köra samma bak då jag har ett nytt liggande.
Tyvärr är detta ganska litet i area sett men tjockare än de flesta.

Sik_co: Vore kanon med bilder, ta den tid du behöver, mycket uppskattat!
Kan ha det stående men med fuelcell och annat hade det varit bättre med liggande då jag vill ha det långt bak och bagaget är lågt där.

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

B5254T4 skrev:
Niva: Använder du större kyl än vad som behövts vid frontmonterat? Har använt 940-kyl fram innan med gott resultat och planen var att köra samma bak då jag har ett nytt liggande.
Tyvärr är detta ganska litet i area sett men tjockare än de flesta.

Tror nog att du kan använda det du har. Se bara till att den får motsvarande luftvolym som när den satt fram. dvs. bra tillluft och regäla fläkt/ar. Försöka montera fläkten så att hela kylarens area blir urdragen
När man kör race vill man vara safe, och om jag ändå var tvungen att vikta, därför har jag kört med lite överdim.

Östergötland
Här sen Sep 2005

tips: kolla in pipe-arts.com och gå in på den matsvarta nissan

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Racetech
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (14183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande