Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (10820 totalt) |
Får man inte ens svara på obefogade påhopp? Alexanders tid kan väl inte vara orealistisk, hans bil väger ju 1200 kg och har en vikeffekt på 4.0 kg/hk. Du har väl halva vikten och bättre vikteffekt? |
||||||
Man kan ju ignorera dem. ![]()
Nja, jag vet inte. Jag har 130 hästar idag och bilen väger kring 500 kg ungefär. Sätt i förare och du har en "tävlingsvikt" på c:a 600 kg. DVS ungefär 4,6 kg/hk enligt roadsport-sättet att räkna. Dock har Porscharna ett oerhört mycket bättre luftmotståndsförhållande jämfört med en Seven. En Seven är världens antagligen sämsta skapelse vad luftmotstånd anbelangar. Räkna med att jag har c:a 185 /190 kmh innan jag bromsar inför Trösen. Jag antar att 240 kmh är det som gäller för de bättre Porscharna. (Gissar bara nu). Sen har Porscharna ju fördelen ab att få ha vinge också vilket ju hjälper i högfartskurvor. Jag har ju även som sagt en halvfärdig racemaskin som skall byggas ihop i vinter. Den är på 1,6 liter och ger lite mera hästar och passar bättre in i reglementet. Hursomhaver så är det svårt att få en Seven upp i farter över 240 pga aerodynamiken. Och med den nya snurran tippar jag på max 220 i toppfart på svenska banor. (Läs Anderstorps långa raka.) Så i kurvorna går det alltså ganska fort. Speciellt i de lite långsammare sektionerna som esset där jag har en fart på c:a 115-120 kmh i den avslutande vänstern. I högfartskurvorna så kämpar man med luftmotståndet (vad gäller accet ut). Så på en snabb bana har man svårt att hänga med om man kör Seven. Jfr 1.50,x (kommer ej ihåg på rak arm tiondedelen, på Anderstorp) och 1.00,04 på Kinnekulle (med slitna däck). Vad ett antal hästar till gör för att ta ner tiderna på raksträckorna gör skall bli intressant att se. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Inte jag. ![]()
Jag trodde du hade mer effekt så stryk mitt tidigare uttalande. |
||||||
Jag ger mig. Det var onödigt låg nivå på mitt inlägg. Jag tyckte väl att M3-bubblan behövde punkteras. ![]() Relevansen i tiderna kan diskuteras i ett annat forum. Det har som sagt inget med detta ämne att göra. /MVH _________________ -- |
||||||
Nu var det ju Johans prestation att vara lika snabb som Ekblom i en M3:a som jag var imponerad av och inte M3:ans varvtid i sig. Å andra sidan tycker jag den är ganska imponerande också, för en kompromissfylld familjeräser.
Men att man genom att slita ut allt och lätta vad skit som helst till 1100-1200 kg, slänga i en 250 hk-motor, sänka så mycket det går, samt fixa till lämpliga hjulvinklar, kan åka snabbare tror jag också. De snabbaste klass 1-bilarna i SLC är ju en eller ett par sekunder snabbare, trots Volvo 240 och annat på papperet mindre snabba bilar. Men de bilarna är nog inte riktigt lika trevliga att skjutsa familjen i på vardagarna... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Här har det hänt grejer medan man har varit borta. Ber dessutom om ursäkt för det och tackar samtidigt för alla svar.
Jag kan konstatera att jag har fått belägg får mina farhågon om ringenkurserna, vilket inte hindrar mig från att åka dit vid något tillfälle för att uppleva stämmningen och givetvis att köra banan, det är helt säkert en fantastisk upplevelse. Men inte för att bli en så mycket bättre pilot. Då får jag kanske leta efter andra kurser. Vad gäller datorspelskörandet så kan man lära sig bansträckningen ganska väl genom att öva vid datorn. Det var många F1-förare som körde indy på datorn innan första gången de kom dit. Att datorn kan bidra med något vettigt verkar de flesta här vara inne på vad jag har förstått. Den stora vinsten för mig är annars inte att finna det bästa spåret och bromspunkterna eftersom det är bilberoende och jag kör tyvärr ingen F1a till vardags, utan det är att nöta in ett beteende. Efter många hundra varv på olika GP-banor så har det klart förbättrat min koncentration och gjort mitt beteende mer systematiskt och konsekvent. Det, bland annat, har resulterat i att jag kört 5 påföljande varvtider inom 16 hundradelar på Kullen. Det är den banprestation som jag är mest stolt över. Nötövningar kan man naturligtvis göra live också (SLC kanske) men det här kostar inget och en alldeles utmärkt vintersyssla. Fredrik Åberg, är det du som är kompis med Eric M? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
En liten fråga: Såg att det var helt uppbokat hela 2004 på BMWs kurs. Hur tidigt måste man vara ute för att boka en kurs 2005??
![]() Någon som vet? Förresten: Var det någon här på forumet som gått BMWs kurs??? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||
Klart jag gör och jag visste sedan tidigare att en M3 inte har en chans jämfört med en RS eller GT-Porsche men det är ju en helt meningslös jämförelse. Din bil däremot är ju identisk med de bilar som körs i PCSR, huur står du dig själv med PCSR tider? ![]() |
||||||
Jag har kollat själv också... _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||
Direkt med BMW Fahrertraining eller via webben? För även om man inte hittar några kursplatser via webben så kan det nog finnas. |
||||||
Jag har kontaktat BMW M angående deras Nürburgring kurs och den är inte fullbokad än pga att datumen inte har bestämts än. Detta pga att de inte får tillgängliga datum ifrån Nürburgring förrän i jan/feb. Man kan dock skriva upp sig på en intresseanmälan då det inte tar lång tid innan kursen blir fullbokad!
_________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Jodå jag tycker jag står mig något sånär ok. Samma sak där. Svårt att jämföra. Min i det här fallet tunga orginalare med väg-setup mot lättade o trimmade bilar som befinner sig just på rätt sida vikt/effekt regeln. Känns ![]() ![]() Nu är det här helt OT vilket jag ber om ursäkt för. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Är någon intresserad av att boka BMW kursen eller Scuderian till våren/sommaren? Vore kul om ett antal svenskar var där.
Johann: Hur var det på ringen i helgen? Låter kul! När ska du ner där nästa gång? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Jag är intresserad av BMW-kursen. Vilka datum är möjliga? |
||||||
Jag har pratat med BMW och de exakta tiderna blir inte utsatta förrän i januari, då det tar ett tag för Nürburgring att planera inför våren. Men det brukar vara en kurs i juni samt en i augusti. Kan bli fler datum men vi får se. Ska du boka? När blir det ringen nästa gång? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
OK, då får vi avvakta lite då. Missade Ringen-frågan. Jodå det var kul men M3:an var inte klar så jag körde hyrbil. Hyrbilen var ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (10820 totalt) |