Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Scuderia eller BMW förarkurs
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter S skrev:
Men killar. Om ni skall mäta era manligheter så kan ni väl gå ut bakom knuten...

Varför inte komma överens om ett datum för ett shoot out istället?

Själv har jag stället stt Hellbergs tid som nytt personligt mål- orealistiskt höga mål funkar bäst så att man har nått att tyst gå och muttra om.

Får man inte ens svara på obefogade påhopp?

Alexanders tid kan väl inte vara orealistisk, hans bil väger ju 1200 kg och har en vikeffekt på 4.0 kg/hk. Du har väl halva vikten och bättre vikteffekt?
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Får man inte ens svara på obefogade påhopp?

Man kan ju ignorera dem.

johann skrev:

Alexanders tid kan väl inte vara orealistisk, hans bil väger ju 1200 kg och har en vikeffekt på 4.0 kg/hk. Du har väl halva vikten och bättre vikteffekt?

Nja, jag vet inte. Jag har 130 hästar idag och bilen väger kring 500 kg ungefär. Sätt i förare och du har en "tävlingsvikt" på c:a 600 kg. DVS ungefär 4,6 kg/hk enligt roadsport-sättet att räkna. Dock har Porscharna ett oerhört mycket bättre luftmotståndsförhållande jämfört med en Seven. En Seven är världens antagligen sämsta skapelse vad luftmotstånd anbelangar. Räkna med att jag har c:a 185 /190 kmh innan jag bromsar inför Trösen. Jag antar att 240 kmh är det som gäller för de bättre Porscharna. (Gissar bara nu). Sen har Porscharna ju fördelen ab att få ha vinge också vilket ju hjälper i högfartskurvor.

Jag har ju även som sagt en halvfärdig racemaskin som skall byggas ihop i vinter. Den är på 1,6 liter och ger lite mera hästar och passar bättre in i reglementet. Hursomhaver så är det svårt att få en Seven upp i farter över 240 pga aerodynamiken. Och med den nya snurran tippar jag på max 220 i toppfart på svenska banor. (Läs Anderstorps långa raka.)

Så i kurvorna går det alltså ganska fort. Speciellt i de lite långsammare sektionerna som esset där jag har en fart på c:a 115-120 kmh i den avslutande vänstern. I högfartskurvorna så kämpar man med luftmotståndet (vad gäller accet ut). Så på en snabb bana har man svårt att hänga med om man kör Seven. Jfr 1.50,x (kommer ej ihåg på rak arm tiondedelen, på Anderstorp) och 1.00,04 på Kinnekulle (med slitna däck).

Vad ett antal hästar till gör för att ta ner tiderna på raksträckorna gör skall bli intressant att se.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter S skrev:
Man kan ju ignorera dem.

Inte jag.

Peter S skrev:
Nja, jag vet inte. Jag har 130 hästar idag och bilen väger kring 500 kg ungefär. Sätt i förare och du har en "tävlingsvikt" på c:a 600 kg. DVS ungefär 4,6 kg/hk enligt roadsport-sättet att räkna.

Jag trodde du hade mer effekt så stryk mitt tidigare uttalande.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Nu får du faktiskt ta och ge dig!

Jag har tider tagna av åskådare utan min vetskap då jag kört min gatbil med skinnklädsel, mjuk fjädring, AC, Navi, etc ja helt enkelt hög vikt satta under godtyckliga varv i trafik på en banträff och jag har inte haft ngn aning om ngn tagit tid förrän efteråt.

Det jämför du med tider satta med racebilar vägande 300-400 kg mindre under race hur kan du få det till en rättvis jämförelse. Då kan du ju ta och jämföra tiderna från PCSR med tiderna från STCC lika gärna. Jämför gärna men jämför inte äpplen med päron. Jag trodde du visste bättre och liknanden inlägg passar bättre på Zatzy.

Hur klassar en GT3 in i klass i föresten?

Jag ger mig. Det var onödigt låg nivå på mitt inlägg. Jag tyckte väl att M3-bubblan behövde punkteras.

Relevansen i tiderna kan diskuteras i ett annat forum. Det har som sagt inget med detta ämne att göra.

/MVH

Täby
Här sen Feb 2003

Nu var det ju Johans prestation att vara lika snabb som Ekblom i en M3:a som jag var imponerad av och inte M3:ans varvtid i sig. Å andra sidan tycker jag den är ganska imponerande också, för en kompromissfylld familjeräser.
Men att man genom att slita ut allt och lätta vad skit som helst till 1100-1200 kg, slänga i en 250 hk-motor, sänka så mycket det går, samt fixa till lämpliga hjulvinklar, kan åka snabbare tror jag också. De snabbaste klass 1-bilarna i SLC är ju en eller ett par sekunder snabbare, trots Volvo 240 och annat på papperet mindre snabba bilar. Men de bilarna är nog inte riktigt lika trevliga att skjutsa familjen i på vardagarna...

#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Här har det hänt grejer medan man har varit borta. Ber dessutom om ursäkt för det och tackar samtidigt för alla svar.

Jag kan konstatera att jag har fått belägg får mina farhågon om ringenkurserna, vilket inte hindrar mig från att åka dit vid något tillfälle för att uppleva stämmningen och givetvis att köra banan, det är helt säkert en fantastisk upplevelse. Men inte för att bli en så mycket bättre pilot. Då får jag kanske leta efter andra kurser.

Vad gäller datorspelskörandet så kan man lära sig bansträckningen ganska väl genom att öva vid datorn. Det var många F1-förare som körde indy på datorn innan första gången de kom dit. Att datorn kan bidra med något vettigt verkar de flesta här vara inne på vad jag har förstått. Den stora vinsten för mig är annars inte att finna det bästa spåret och bromspunkterna eftersom det är bilberoende och jag kör tyvärr ingen F1a till vardags, utan det är att nöta in ett beteende. Efter många hundra varv på olika GP-banor så har det klart förbättrat min koncentration och gjort mitt beteende mer systematiskt och konsekvent. Det, bland annat, har resulterat i att jag kört 5 påföljande varvtider inom 16 hundradelar på Kullen. Det är den banprestation som jag är mest stolt över.

Nötövningar kan man naturligtvis göra live också (SLC kanske) men det här kostar inget och en alldeles utmärkt vintersyssla.

Fredrik Åberg, är det du som är kompis med Eric M?

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Corsa skrev:

Fredrik Åberg, är det du som är kompis med Eric M?

Ja, vi träffades på Scuderian och brukar vara ute och köra ibland på somrarna.

oftast är även jag och johann kompisar.

Täby
Här sen Feb 2003

FredrikÅ skrev:

oftast är även jag och johann kompisar.

En svunnen tid...

#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Aha.

Då har vi kört ihop några gånger, Fredrik.

Jag är Peter med 328 som arrade den förvirrade turen till Knutby för ett par helger sedan.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Tål du inte bli ifrån åkt Johann?

Det vart faktiskt du som jämförde dig själv med Ekblom, och då är väl inget annat att vänta än ett antal måttligt jämförbara påhopp att vänta.

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En liten fråga: Såg att det var helt uppbokat hela 2004 på BMWs kurs. Hur tidigt måste man vara ute för att boka en kurs 2005??

Någon som vet?

Förresten: Var det någon här på forumet som gått BMWs kurs???

Team Swedish Racing Mates
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:

Det vart faktiskt du som jämförde dig själv med Ekblom, och då är väl inget annat att vänta än ett antal måttligt jämförbara påhopp att vänta.

Klart jag gör och jag visste sedan tidigare att en M3 inte har en chans jämfört med en RS eller GT-Porsche men det är ju en helt meningslös jämförelse. Din bil däremot är ju identisk med de bilar som körs i PCSR, huur står du dig själv med PCSR tider?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Niklas Maravic skrev:
En liten fråga: Såg att det var helt uppbokat hela 2004 på BMWs kurs. Hur tidigt måste man vara ute för att boka en kurs 2005??

Någon som vet?

Hur vet du att det är fullbokat?
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

AK skrev:
BMW kursen är har ett fantastiskt pris.
Men det verkar fullbokat.
Hittar inga lediga datum för 2004.
Tänkte "överraska" flickvännen med en kurs

Jag har kollat själv också...

Team Swedish Racing Mates
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Niklas Maravic skrev:
AK skrev:
BMW kursen är har ett fantastiskt pris.
Men det verkar fullbokat.
Hittar inga lediga datum för 2004.
Tänkte "överraska" flickvännen med en kurs

Jag har kollat själv också...

Direkt med BMW Fahrertraining eller via webben?
För även om man inte hittar några kursplatser via webben så kan det nog finnas.
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Jag har kontaktat BMW M angående deras Nürburgring kurs och den är inte fullbokad än pga att datumen inte har bestämts än. Detta pga att de inte får tillgängliga datum ifrån Nürburgring förrän i jan/feb. Man kan dock skriva upp sig på en intresseanmälan då det inte tar lång tid innan kursen blir fullbokad!

Philip Lundh
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

johann skrev:
höfläkt skrev:

Klart jag gör och jag visste sedan tidigare att en M3 inte har en chans jämfört med en RS eller GT-Porsche men det är ju en helt meningslös jämförelse. Din bil däremot är ju identisk med de bilar som körs i PCSR, huur står du dig själv med PCSR tider?

Jodå jag tycker jag står mig något sånär ok. Samma sak där. Svårt att jämföra. Min i det här fallet tunga orginalare med väg-setup mot lättade o trimmade bilar som befinner sig just på rätt sida vikt/effekt regeln.
Känns när dom åker förbi på rakan men när jag har snabbare utgång...

Nu är det här helt OT vilket jag ber om ursäkt för.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Är någon intresserad av att boka BMW kursen eller Scuderian till våren/sommaren? Vore kul om ett antal svenskar var där.

Johann: Hur var det på ringen i helgen? Låter kul! När ska du ner där nästa gång?

Philip Lundh
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Är någon intresserad av att boka BMW kursen eller Scuderian till våren/sommaren? Vore kul om ett antal svenskar var där.

Johann: Hur var det på ringen i helgen? Låter kul! När ska du ner där nästa gång?

Jag är intresserad av BMW-kursen. Vilka datum är möjliga?
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
johann skrev:
MatroxMGA skrev:

Jag har pratat med BMW och de exakta tiderna blir inte utsatta förrän i januari, då det tar ett tag för Nürburgring att planera inför våren. Men det brukar vara en kurs i juni samt en i augusti. Kan bli fler datum men vi får se. Ska du boka? När blir det ringen nästa gång?

Philip Lundh
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
johann skrev:
MatroxMGA skrev:

Jag har pratat med BMW och de exakta tiderna blir inte utsatta förrän i januari, då det tar ett tag för Nürburgring att planera inför våren. Men det brukar vara en kurs i juni samt en i augusti. Kan bli fler datum men vi får se. Ska du boka? När blir det ringen nästa gång?

OK, då får vi avvakta lite då.

Missade Ringen-frågan. Jodå det var kul men M3:an var inte klar så jag körde hyrbil. Hyrbilen var thumbs down. Skall kanske ner igen den 28-29 Nov.
Citera
Allmänt banåkaforum
Scuderia eller BMW förarkurs
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande