Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22528 besök totalt |
"Abbe vet du om man skall använda någon grundfärg?" Jag körde utan, dock var det svårt att få till rätt "skrynkel" (stavning?
![]() Vår lokala HD försäljare blev också ganska förvånad! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Har fått hem färgen och skall till och lacka i veckan. Det fanns tre olika skrykel färger och jag valde den
som så mest orginal ut på en hoj som dom hade inne, vi får väl se hur det kommer att bli. Artilkel nummer 98606BF Texture Black Acrylic Lacquer heter färgen i alla fall. //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Stämmer, Lennart håller till i Ullared. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det sitter en köhler kam men jag är nyfiken på vad det är för kam? För han tillverkar flera typer?
Har lackar ventilkåpan och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Får väl se om det sitter bättre än orginal lacken. Jag körde utan grundfärg men har gjort ett prov med zink primer. skall kolla hur det blir. Det som var det jobbigaste var maskeringen, piller göra men nödvändigt. Lacken skall få härda någon vecka innan slut polering av text och ribbor.Sedan är det bara att montera. ![]() Ventilkåpan förre lack ![]() Ventil kåpan efter lack ![]() Färg strukturen //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Det var ett tag sedan jag uppdaterade, dels beror det på mycke jobb på jobbet och att man har bara gjort ett par arbets pass i garaget. Garaget ligger ca 3,5 mil från hemmet så det är inget man bara åker ner och skruvar i.
Men det som är gjort hittills är att fixat bort lite rost på balken där grenröret går. ![]() ![]() Förstärkt framvagnsbalken och riktat motorfästerna, ena hade böjt ner sig. ![]() Har lacka plumet och gått igenom spjällhusen. ![]() Har byggt skvalpplåt till oljetråget och även snyggat till det både in och utvändigt. Hittade en liten början till spricka i nedre tråget som skall svetsa innan monteringen. ![]() Var idag och målade blocket. Passade på att prov montrea vattenrör och grenrör rör att få en föraning om hur motorn kommer att se ut när den blir klar. ![]() ![]() Dom ringde även från Burils motor i skellefteå och medelade att min reservdels beställning hade kommit förutom två bussningar till generatorn. Kommer att hämta dom snart. Och då blir det att skynda sig att göra klart bilen för sommaren äventyr. Tyvärr inner jag inte till vårkörningen. Har även fått r-däcken. ![]() ![]() Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Då har man fått igång bilen efter mycket
![]() Motor har fått sig en riktig översyn med nya slanga för vatten och vakum. Evo olje pump, ny fördelarlock och rotor, tändkablarna har inte kommit än. Högre skval plåt i oljetråget. Match portat insug och avgas. Nya vev och ram lager. Nya styrleder och bussningar i framvagn. Fick tag i ett fjäderbens stag, inte det jag ville men det får sitta där tillsvidare. Lite bilder ![]() Polerade vatten rör och grenrör ![]() Evo neder del till luftburken, JR luft filter och luffatturbo slang. ![]() Powerflex ![]() Motorn på plats ![]() Krille på HB däck hjälpte mig att lägga på R-däck och hjul inställningen. ![]() Bilen färdig och redo för lite testning. Bmw klubben hade en medlemskörning på Åmsele flygplats så det blev en bra test. Hade hunnit med ca 20 mil landsvägskörning före och ett oljebyte, så bära eller brista. ![]() Ut på super stage. ![]() och den höll, jag ett par små fel blev det.... ![]() Generatorn laddade inte så bra så det är nog nya kol som behövs signalhornet hängde sig mitt under ett pass på super stage och hornet pallade inte ända in i mål. Jag är nog den enda hittills som har knäckt ett singnal horn på konbana ![]() Beläggen bara försvann....så nya måste dit. och till sista hade det blivit en spricka i gummibälgen till plemumet, så då var det bara att ta det lungt. Resultatet? Jo då 1,29,75 på super satge Mycket nöjd med motorn. Går mycket renare och höll tätt. R-däcken Dunlop direzza funkade perfekt ![]() Mycket bra grepp stabila och "talar om" om gränsen närmar sig. Lite jobbiga på landsväg men så ska det vara Du får man gå och köpa lite reservdelar och fixa dom bristerna som blev. om man skall summera enkelt så Mycket ![]() ![]() ![]() ![]() Mer bilder från klubbkörningen och skruvningen finns på min hemsida www.fotki.com/trackerswe //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Jag ställde av den förra veckan men det går alltid att ta ett garage besök.
Det finns en annan bil i garaget som kommer skruvas i, det är inte min men jag kommer att hjälpa till... ![]() Min M3a och Anders 02 utanför garget ![]() Färdig för vinter vilan. //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Ingen snö än men inte så långt borta, utan det är mycke jobb (för att få lite stålar) och annat som skall fixas.
Får väl se vad som händer under vintern. Har i allafall hittills hunnit byta insugningsbälgen som gick sönder i Åmsele, kollat glykolen och tagit ur batteriet. Hade inbrott i den när den stog i umeå så till våren skall förar dörren fixas....Tappade mycket av lusten men det kommer tillbaka. Planer in för vinter är att köpa på mig camerplattor fram typ dessa ![]() och power flex bussningar till hela bakvagnen. Lutar också åt att byta bakdel på diffen för att få lite bättre kylning. Det jag också upptäckt är att bromsarna skulle behöva få en liten översyn, just nu vet jag inte vad det är för belägg som sitter där. Det funkar men kan bli bättre. Men vi får väl se om pengarna räcker isåfall blir det Nya orginal skivor fram/bak Performance Friction belägg fram Stål omspunna slangar och någon variant på bromskylning Tar jag hand om bromsarna så kommer ok renoveras och snyggas till. För hoppningsvis så ska det bara att ställa på och åka på bilprovningen i maj och se glad ut. Man längtar lite redan nu.... _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Efter en sommar (2007) utan några större bedrifter på bana eller i garaget pga jobb så
startade jag upp M3an i Lördags igen utan problem. Ska bara göra en koll innan besiktingen den 27 Maj. Sedan blir det till Åmsele den 31maj för Bmw klubbens klubbkörning. //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
jo den tog ju slut sist i Åmsele men en ny är på gång.
Var och byte lamba sond och passade på ta lite nya kort med mobilen. ![]() Varmkörd ![]() Nya tändkablar med röda hattar har hittadt dit tillsammans med ny lamba sond. Kvar att göra innan besiktingen är att kolla synkningen av spjällen och ställa in Co Hade problem med det sist SBP tittade på bilen. //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Lite Söndags skruvning
![]() Det var lite klurit. Började med att kolla synkningen av spjällen och det så riktigt bra ut ![]() Co låg högt som tidigare ![]() kablarna som styr set upen på styrboxen. Med bägge kablarna i så fick vi en Co på ca 6.0 inte rikigt godkänt....kopplade ur den svart och hamnade på 0,4 men med lamba 1,4.... Blå ikopplad, svart urkopplad så blev det 2,5 i Co och lamba runt 1 men....inte stabilt i mer än 10 sekunder sedan drog värderna i väg..... ![]() Så lösningen blir att besikiga med svart urkopplad. Det rör sig om en kort tid den får gå magert... ![]() I övrigt hittade vi varför koppligen hade gett upp. Bakre vevaxeltätningen håller inte riktigt tätt när det blir varmt. Så nu hamnar det en ny 618 tyrckplatta och en förstärkt lamell plus en ny tätning. Får väl se om man hinner få dit kopplingen innan besiktingen och körningen i Åmsele.... //Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
Ja, vi kanske ses på lördag i Åmsele. Jag har nyss fått igång 325an nu...sitter en Köhler kam i den nu så nog lär den röra på sig
![]() Hoppas att du kommer dit med M3an också! _________________ Tobias Eklund, obbola (Umeå) Kör numer en E28 M535 -86 (Under renovering just nu) |
||
Min lokala HD handlare...
![]() Har tyvärr inget nummer men burken ser ut så här. Den var inte billig men två stycken räcker till ventilkåpan och plumumet. Blästrade först.fixate lite glans på texten, en pillig maskering och två lager lack,fick tips av en lakare att lacka andra lagret rätt så fort efter åt, innan första lagret hade blivit dammtorrt för få bättre "resning" av strukturen. Resultatet ![]() //fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22528 besök totalt |