| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem..
|
1360 besök totalt |
|
Bromsproblem..
Har ju som sagt problem med bromsarna i trans amen. Bromsarna tar typ som om man bara bromsar "halvhårt" trots att jag trycker så mycket jag kan. För stor huvudcylinder kan man tänka, men jag har även ett slag i pedalen på ca 15cm! Jag har luftat såklart i både huvudcylindrar och även lösskruvade ok i olika positioner mm. Bromssystemet ser ut såhär: framok: fyrkolvs wilwood superlite II 44mm kolvar Bakok: samma ovan fast 37 mm kolvar Huvudcylindrar: 2 st 19mm wilwood (som jag har provat att skifta samt bytt) Jag har till stor del enbart felsökt framsystemet då huvudcylindern där har ett slag på nästan 3 cm! Bakcylinder har ett slag på kanske 0,5 mm och det känns inte som felet sitter där. Bromsvågen har jag justerat för max fram och även justerat stängerna på cylindrar så slaget på framcylindern blir extra långt. olika belägg är testade och ingen direkt skillnad känns mellan dem. Körde senast med samma material som jag kör med på Novan (där det bettar utav he..) och det känns tramsigt. Det jag kan se är att novans belägg nästan ser förkolnade ut, ändå tar de bra. Transamens belägg blir lite svarta i kanten mot skivan, vilket tyder på dålig värme kanske men efter 15 varv på gelleråsen tycker man att de ska ta när det bettar direkt på novan. skivorna ser dock ut som de gör på novan efter racen. Vi trodde att oken flexade utåt i fram men jag har idag mätt bromstrycket med klocka och i oken har jag strax över 1000 psi-70 bar och då har jag ju 70bar även på kolvarna även om oken nu flexar...! 70 bar måste väl vara helt ok? Ideer någon här inne? Vet inte vad jag skall göra?
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||
|
Har försökt hitta information om vad som kan betraktas som "normalt" tryck i broms-system, men ingen större framgång. Hittade endast detta:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp Har du möjlighet att räkna på vilket tryck du borde få om du trycker riktigt ordentligt på pedalen? Är bromsslangarna nya? Är en av de detaljer jag har blivit tillrådd att byta på min bil efter att ha konstaterat att det bromsar (mycket) sämre än förväntat även efter ordentlig luftning. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
har willwood runt om på min bil och men min "gammla" huvudcylinder fick jag upp ca 900 när man tryckte allt vad man orkade ,kändes nästan som det flexa någonstans
har precis bytt till en ny med större borr och det är en helt annan kännsla i pedalen ,tar högre ,stummare samt att det är inget problem att få upp 1100psi ,borde bli omvänd verkan igentligem men kan även bero på att den mindre cylinder kräver så mycket pedalkraft att det flexar någonstans ? fanns ingen willwood cylinder som jag tyckte räckte till min bil men nu har det kommit en ny serie och där fanns en med större borr har även ändra utväxlingen på bromspedalen (ökat) kör ingen servo och det kräver åxå större h-cylinder då jag haft mycket pedalväg men lätttrampat hade ett par gröna klossar innnan nöp i som bara den men åt på skivan har ingen erfarenhet på kloss sidan då min bil inte går några långa stint _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Se på www.camarocup.com under tekniktips, där står det de gör.
_________________ Olle Magnusson |
||
|
Re: Bromsproblem..
Jag känner igen problemet på något sett.....men kommer inte på i vilket sammanhang just nu, men jag har för mej att dessa bilar brukar ha större cylindrar. Som skrivits ovan....så borde det bli ännu värre.....men min känsla säger samma sak. Jag ska kolla hur min bil är bestyckad. Kanske jag kan skicka upp mina grejor...om det skiljer mycket....så du kan testa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Bromsproblem..
Jag bestyckade min 950 kg:s pjäs med dina ok, och fick då hydraultrycken: Fram 34 kp/cm², bak 19 kp/cm². _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem..
|
1360 besök totalt |