| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Får jag göra såhär?? Ännu en burfråga.
|
3341 besök totalt |
|
Jag vet..Here we go again.. men jag vill bara veta om jag tolkat rätt. Tänkte få en bolt in bur ihopsvetsad. Skall inte tävla med bilen men vill ändå försöka bygga enl reglementet...det finns trots allt där av en anledning. Får ursäkta mina ritegenskaper. Har en bättre på papper men ingen scanner. Därav mitt försök i Paint.
Röd: Huvudbåge. Fäst med 4st M8 i golv/baksäte 45x2.5 alt 50x2mm Svart: Längsgående bågar. Fästa i 4st M8 i golv +Hylsfästning mot huvudbåge 2st M10/båge 45x2.5 alt 50x2mm eller går det med 38x2.5 alt 40x2mm? Grått: Tvärgårnde främre stag. ett vid taklinjen samt ett under instrumentpanel. Hylsade med 2st M10/ända 38x2.5 alt 40x2mm Blått: Dörrstävor Hylsade med 2st M10/ända. Max 1/3 av dörrens höjd. 38x2.5 alt 40x2mm Turkos: Stäva i nederkant av huvudbåge Svetsad.ca 150mm från nedre infästning. 38x2.5 alt 40x2mm Lila: Bakåtstävor mellan huvudbåge och hjulhus. Svetsad mot huvudbåge samt fastsatt med 2st M8 bult i var ände. Gul: Triangulering av bakre stävor. Svetsad. 38x2.5 alt 40x2mm Brun: Bältesstäva. Svetsad. 38x2.5 alt 40x2mm All bult i 8.8 med låsbrickor alt låsmutter. Har jag missat/feltolkat något? _________________ Patrick Hansson |
||||||||||||
|
Ska du bygga enligt reglementet så är det en av dessa som gäller
Regler kan du läsa i detta dokument under TR 5.8 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
|
Re:
OK ok... Då blir det inte enl reglementet. Vill inte ha rören i vid vardagskörning. Tänkte mer att det är bra med en bur då jag skall åka lite banmöten då och då. Skall hålla mig till min ritning iaf. den är väl bättre än inget antar jag! Tackar! _________________ Patrick Hansson |
||||||||||||
|
Re:
Satt och läste lite till och kom på en sak. Dörrstävorna skall enl reglementet utformas på följande sätt. TR 5.8.3.2.1.2 Dörrsträvor: En eller flera längsgående strävor ska monteras på varje sida av bilen i överensstämmelse med skisserna 253-8, 253-9, 253-10 eller 253-11. (skisserna 253-9, 253-10 och 253-11 för bilar homologerade fr.o.m. 2007-01-01.) Dessa får göras demonterbara. Dessa sidoskydd ska monteras så högt som möjligt, men dess övre fastsättningspunkt får inte vara högre än halva dörröppningens höjd mätt från dess bas. om de övre fastsättningspunkterna befinner sig framför eller bakom dörröppningen, gäller höjdbegränsningen för den del som befinner sig i själva dörröppningen. och om jag förstår det rätt så skall det räcka med en stäva i min bil då detta är en 1984. dvs enl skiss 235-8. (skisserna 253-9, 253-10 och 253-11 för bilar homologerade fr.o.m. 2007-01-01.)
Samt att jag skall slippa den sk takförstärkningen även där av åldersskäl. TR 5.8.3.2.1.4 Vindrutestolpens förstärkning Endast för bilar homologerade fr.o.m. 2006-01-01: Ska vara monterad på varje sida av främre burdelen, om måttet "A" är större än 200 mm (skiss 253-15). Röret får vara böjt under förutsättning att det är rakt sett från sidan och att vinkeln på böjen inte är större än 20 grader. Dess övre ände får inte anslutas längre från, anslutningen främre båge och tvärgående takrör, än 100 mm. (se skiss 253-52 avseende mätning). Dess nedre ände får inte anslutas längre från, främre bågens monteringsplatta, än 100 mm.
Antar i detta att det är bilens tillverknings år som gäller och inte burens. Är jag helt ute och cyklar ??? MVH Patrick Hansson _________________ Patrick Hansson |
||||||||||||
|
CMXI: Din gula sträva sitter på din bild som den brukar göra om bilen är högerstyrd, övre fästpunken på ett sånt stag sätter man alltid på förarsidan.
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||||||||
|
Re:
Nope, stämmer inte! Min bil har certad bur, men där valde Gunnarsjö att sätta diagonalen så som den gula strävan så att jag skulle kunna flytta tillbaka förarstolen så långt som möjligt.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||||
|
Re:
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||
|
Re:
Fast det spelar väl ingen roll för du får ju inte ha stolen bakom huvudbågen iaf. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
|
Re:
Huvuddelen av bålen skall befinna sig framför huvudbågen står det i reglerna (iaf i det gamla reglementet) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||
|
Re:
Har för mig att det har stått att ingen del av stolen får befinna sig bakom huvudbågen, hittar dock bara följande i senaste reglementet.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
|
Re:
Jag såg bilden i reglementet, Golfen, och där ser man stolen sticka ut bakom buren. Så jag bad om ett förtydligande. Jag fick samma svar från Gert owe Peterson och Stanley Thiman (gillar att dubbelkolla). Citat Gert-owe: --------------------------- Tolkningen på regeln är sådan att det får inte finnas någon del av kroppen bakom främre delen på huvudbågen. Bilden är dumt ritad men det kan finnas stolar där nackstödet är vinklat bakåt. För att det inte skall bli några diskussioner om stolsplasering är det kroppens bakre del som räknas. När det gäller stolens placering i förhållande till tvärstaget mellan huvudbågen finns det inte något mått eller rekommendation. ---------------------------- Slut citat. och jag gillar att dom skriver att bilden är dumt ritad.
Det tyder på en viss distans till vad dom håller på med. Det är inte principerna som är viktigast, utan att det funkar. _________________ Arne Lindgren |
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3341 besök totalt |