Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bygga hastighetsmätare av varvräknare?
5887 besök totalt
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare

funderar på om de går att bygga hastighetsmätare av en varvräknare.

har fått för mig att en varvräknare räknar 12v pulser?

kan de då gå att köra med en hall-givare och trigga på t ex en magnet någonstans i drivlinan?

Uppsala
Här sen Sep 2003

I princip är svaret ja men i praktiken kan det krävas betydligt högre spänningspuls än 12 V på ingången för att påverka varvräknaren. Det är inget problem när man tar signalen från tändspolen där det hoppar och far men med 12 V som maxspänning går det inte alltid. Eftersom man ändå måste in i mätarhuset för att byta skala är det givetvis möjligt att modifiera ingången så det funkar med 12 V.

Guson

Eslöv
Här sen Apr 2006

Jag har också lekt med den tanken just för att det är billigare o större urval med varvräknare. Min tanke har dock hela tiden varit att gå in direkt på vridspolen och mata den från en frekvens till spänningskrets

Sthlm
Här sen Apr 2005

Är det inte vissa banåkare som åker med sån där hastighetsmätare som man har till cykeln? Tror jag läst något om det iaf, där dom satt mätaren på kardanen om jag inte minns fel.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag har kört cykeldator på fordon med gokarthjul. Mätaren slutade funka vid ca 40 km/h, troligen pga att infrekvensen på signalen blev för hög. Därför är det att föredra att mäta på hjulets varvtal istf kardanens. "Riktiga" hastighetsmätare med givare avsedda för kardanmontage har givetvis inte det problemet.

Guson

Gävle
Här sen Mar 2005

Re: bygga hastighetsmätare av varvräknare?

freiman skrev:
funderar på om de går att bygga hastighetsmätare av en varvräknare.

har fått för mig att en varvräknare räknar 12v pulser?

kan de då gå att köra med en hall-givare och trigga på t ex en magnet någonstans i drivlinan?

Det går att använda varvräknare som hastighetsmätare. Jag använde en gammal Biltema varvräknare och en 12V induktiv givare (monterade på bakaxelklumpen) som kände av bakre knutkorset. Men jag var tvungen att använda ett motstånd för att lasta ner givaren så att signalen till varvräknare blev "kantig" nog för att varvräknaren skulle kunde räkna pulserna korrekt. Givaren var av fabrikat IFM = industrigivare som känner metall. Jag provade mej fram till storlek på motstånd, men minns tyvärr inte vilka ohm det blev. Men så högt ohm-tal som möjligt ska det vara. Minns heller inte typbeteckning på givaren eftersom jag byggde denna hastighetsmätare runt 1990. Men den funkade kanon! thumbs up

PS. Tänk på att varvräknare och givarplacering måste funka tillsammans, dvs varvräknaren måste vara inställbar till det antal pulser som du tänker räkna.

Malmö
Här sen Feb 2004

På en hel del bilar som är lite nyare skickas signalen till varvräknaren från databoxen, OBD-data helt enkelt.

tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare
låter som om det får bli o testa lite på bänken och vad som händer med lite givare, borrmaskin och en varvräknare.. trodde dock att de va hallgivare som gällde för att få en kantig signal men får testa med en induktiv.

har en cykeldator nu men den funkar lite när den vill.. testat bytt kabel o olika givaravstånd men sugen på o testa ngt nytt..

vart ute o testat lite men verkar som om fördelaren med hallgivare i åkte med i förra städningen och en gammal ratad induktions givare inte va så bra..

vad för givare är lämpliga? kolla lite på elfa men fattar inte så mycket..

Guson skrev:
I princip är svaret ja men i praktiken kan det krävas betydligt högre spänningspuls än 12 V på ingången för att påverka varvräknaren. Det är inget problem när man tar signalen från tändspolen där det hoppar och far men med 12 V som maxspänning går det inte alltid. Eftersom man ändå måste in i mätarhuset för att byta skala är det givetvis möjligt att modifiera ingången så det funkar med 12 V.

Guson

förklara gärna.. plocka isär en gammal räknare i garaget o va ju inte så mycket i den..

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Det stora problemet är väl att man inte får någon km-räknare?!?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Signalen på lågspänningssidan av tändspolen har spikar som vida överstiger 12 V. Varvräknarens ingång kan vara gjord så att den kräver spikar på säg 50 V för att registrera varvtalet. Då funkar det inte med en hallgivare som jobbar med 12 V. Det brukar vara väldigt lite grejer inne i mätarna som du märkte.

Vägmätare är det väl inget lagkrav på?

Guson

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Vägmätare är det väl inget lagkrav på?

Ingen aning men det kan vara rätt bra att ha...

Bilprovningen blir nog lite konfunderad om det inte finns mätarställning att notera men som sagt; om det är krav vet jag ej.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare
ja vägmätare hade ja inte tänkt på.. får kolla upp de.

någon som kan tipsa om en givare som kan vara lämplig?

Finland
Här sen Sep 2004

Antar att de är en sådan där bauta varvräknare ni tänker på.

Varför inte istället ta en orginal mätare, från tex e30, simpel att få lös så man får bara själva hastighetsmätarn och fixa en egen hållare till den. Den har ju typ samma storlek som bauta varvräknare och några 100 gånger simplare att koppla in

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare
hade väll tänkt mig en räknare runt 70mm

trodde dom flesta elektriska mätare från andra bilar hade sin dator i vanliga boxen men om de räcker med själva mätaren från en e30 så är de ju klart enklare.

Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

freiman skrev:
ja vägmätare hade ja inte tänkt på.. får kolla upp de.

Jag reggade utan trippmätare, men det var visserligen som sagt 1990. Men många fordon har väl reggats med cykeldator? Så trippmätare kan väl inte vara ett krav? Men ska man ha cykeldator så måste man se till att sätta en lampa kopplad parkeringsljuset ovanför tex, som belysning, annars blir det inte godkänt.

Norrahammar
Här sen Aug 2007

Jag pratade med Tekniska på SBP i Torsdags ang cykeldator och Trippmätare och det finns inget krav på Trippmätare samt att det går utmärkt att montera en cykeldator. Min bil är från -87, såklart så är det säkert andra krav på en "ny" vagn.

Astra F
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

sweanders skrev:
På en hel del bilar som är lite nyare skickas signalen till varvräknaren från databoxen, OBD-data helt enkelt.

Ja, på nyare bilar så kommer ju vanligtvis varvtalssignalen från motorns styrbox via CAN-buss och bilhastighet från ABS systemet direkt via anslutning till instrumentet eller via CAN.

Cykeldator är för övrigt inte tillåtet/tillräckligt om man ska köra på gatan, utan det ska till en "riktig" hstighetsmätare.
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare
ja angående cykeldator verkar ju vara som allting annat med sbp, mao beroende på vem man pratar med... fick höra när jag prata med dom att de räckte med att den var belyst och att belysningen styrdes av bilens belysning.

men om jag skulle ta en mätare från en bil. vilka är smidiga att ta ifrån? som man bara behöver koppla in givare, plus och minus?

samt vad det är för triggerkrans osv..

Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

1817 skrev:
Jag pratade med Tekniska på SBP i Torsdags ang cykeldator och Trippmätare och det finns inget krav på Trippmätare samt att det går utmärkt att montera en cykeldator. Min bil är från -87, såklart så är det säkert andra krav på en "ny" vagn.

Johan Edlund skrev:
Cykeldator är för övrigt inte tillåtet/tillräckligt om man ska köra på gatan, utan det ska till en "riktig" hstighetsmätare.

Jahaja, nu har vi två bud om vad som gäller...

tibro
Här sen Apr 2007

Trådstartare
får visst ändra mitt svar ang. cykeldator..

frågade på sbp idag när jag besiktade brukisen och fick till svar att varken cykeldator eller gps var tillåtet pga att dom inte räknas som fasta instalationer.. berättade att jag fått positivt svar från sfro så sa han att det var vägverket som bestämt detta.

Norrahammar
Här sen Aug 2007

Men jag har pratat med Sbp flera ggr ang att montera en cykeldator (sigma800) och har faktist alla ggr fått samma svar, att det då inte ska vara ett problem samt att tripp mätare inte behövs. Nu är det flera olika besiktnings gubbar på tekniska som sagt detta och jag kommer bygga efter det, men för säkerhets skull skall jag ringa igen o be dom faxa ner papper på det samt spela in samtalet . Kommer INTE bygga om nu........

Astra F
Citera
Skruva banåkabil
5887 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande