| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korsa två bilar med olika spårvidd/hjulbas.
|
1 besök senaste veckan (2193 totalt) |
|
Jag har ett projekt som ligger i startgroparna och har en undran som jag tänkte ställa till eder. Det innefattar min Mazda 818 Sedan 1977, som ska korsas med en Mazda RX-8 2004. Tanken från början var att bara använda drivlina, men geometrin i bilarna är ganska lika (fast olika stora förstås). Vilket leder lite närmare till min fråga... RX-8:an är byggd med två "subframes" för hjulupphängningen. En fram respektive bak. Jag funderar på om jag kan använda dessa, kortar in dom så att dom kan passa till min 818 istället? Jag har mätt litegrann och som sagt blir geometrin snarlik iaf. RX-8:an har en hjulbas på 2700mm. 818 har en hjulbas på ca 2310mm. (enligt papper. jag mätte själv men fick inte samma resultat, men ungefär iaf.) Sen mätte jag "spårvidden" på RX-8:an. Då tog jag måttet från utansida hubb... vilket blev 1584mm. Detta skulle bli en spårvidd på ca 1355mm på 818 om jag korta ner subframen med det förhållandet som det blev mellan dom två olika hjulbaserna. 818 har nu en spårvidd (enligt papper även det) på 1295mm, men med rätt val av fälgar och masserade skärmkanter kommer det kunna bli bra tror jag... MEN... kan man förvänta sig några stora konsekvenser av att göra så här? Eller kan det funka felfritt? Vill man hellre ha en annan ackerman när man miskar spårvidden eller gör det något om ändrar "spårvidden" med några cm +/- ...? Jag är en herre i fundran... _________________ Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna S124A - SA22C - JCESE - FB - FE |
||
|
Det borde funka riktigt bra men om möjligt skulle jag nog välja att inte korta (smalna av) subframesen. Lite bredd brukar vara trevligt för väghållningen men du kan ju behöva bredda skärmarna då. Vill du ha sleeperstuk är det förstås en nackdel.
Ackerman är inte såååå viktigt, bara det går åt rätt håll brukar det funka. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Nja, men det är ju sleeperstuket jag är ute efter
Men om man säger så här då... RX-8:an har en bra väghållning från början och är lite känd (iaf. i mazda kretsar) för att bete sig på ett lätt och kontrollerbart sätt. Det vill jag i så lång utsträckning försöka behålla även i min 818 efter ombyggnation. om jag då krymper ner RX-8:an till 818 storlek, vill jag då justera ackerman lite med tanke på att hjulbasen minskar. Eller har ackerman ingen som helst betydelse för karaktären på bilen? Hoppas det framgår vad jag far efter... _________________ Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna S124A - SA22C - JCESE - FB - FE |
||
|
Min åsikt och erfarenhet är att ackerman har mest betydelse när man knuffar runt bilen i låg fart. Jag skulle snarare vara orolig för att minskad spårvidd i förhållande till axelavstånd påverkar egenskaperna.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Men är det inte just det som påverkar ackermansvinkeln? _________________ Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna S124A - SA22C - JCESE - FB - FE |
||
|
Nja, ackerman påverkas visserligen men jag tror att det är den mer fysiska skillnaden som ändrar vägegenskaperna, alltså att förhållandet mellan spårvidd och axelavstånd gör att krafterna och vikten fördelas annorlunda.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Men om man behåller samma förhållande så borde det inte vara något problem?
Den kommer både bli lättare och förhoppningsvis lägre, så påfrestningen lär ju minska iom. det. Viktfördelningen kommer bli 50/50 även på 818, så någon skillnad blir det inte där heller... _________________ Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna S124A - SA22C - JCESE - FB - FE |
||
|
Eller menar du att påfrestningen skulle kunna flyttas till något annat ställe i chassit för att man har korta ner hjulbas/spårvidd, men med bibehållet förhållande?
_________________ Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna S124A - SA22C - JCESE - FB - FE |
||
|
Nej, mer att du kanske ändrar förhållandet spårvidd/hjulbas och viktfördelning.
Men det blir knappast katastrofalt så vill du smalna av bitarna, gör det om du kan behålla geometrin intakt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2193 totalt) |