| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lambda värde VS katalysator ras?
|
5 besök senaste veckan (2466 totalt) |
|
En fundering jag har ang. "ny" bilars avgasvärden på tomgång, låglast, fullast. Har nya bilar Lambda 1.00 i hela registret
ELLER har de ett värde på någonstans mellan 1-1,05 i landvägsfart för att spara bränsle, samt ett fullgasvärde på kanske 0.93? I mina öron så låter de konstigt att en motor har lambda 1 i hela varv registret, samt att en kat skulle ge efter av magrare/fetare blandning än lambda1. Så vad sägs
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Nya bilars lambda vandrar otroligt mycket, speciellt när den är kall. Avgaskraven idag (EU körcykeln) är fruktansvärt hård och svår att klara av. Tror att de sedan ca två år sedan mätte redan direkt vid start. När en helt ny motor i tex en 93 sportsedan startar idag så går den väldigt väldigt magert för att få ner emmitionerna och upp avgastemp så trevägs katten tänds så fort som möjligt.
De flesta motorer fetar på rätt duktigt över ca 3500 rpm även idag på höga laster men vid normala laster och varv så brukar de flesta ha lamda 1 eller köra leant. Någon som jobbar med detta (tes motorlab?) kan gärna utvecka och förklara mer ingående än jag kan, är väldigt intresserad av att höra hur det fungerar på olika exempel! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Re:
Mycket bra förklaring Christian! Då funkar moderna bilar nästan precis som min gör nu efter att den fått ett VEMS installerat. Å katalysator försäljaren ljuger om sin "kvalite" på sina keramiska kattar... (de tål "bara" att köras i lambda 1. 0,93 är på tok för fett å katten spricker.... )
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Köra fett är inget problem för katten. Problemet är om du efter det går in i en mager driftpunkt så du plötsligt har syre och tillräckligt hög temperatur i katten som kan elda all soppa du nyss blaskade ner med. Värmen som då frigörs spräcker keramisk katt eller smälter en metalliska. Samma händer om du har misständningar eller eget sprut där du klipper tändningen som övervarvsskydd. Då får du en brännbar blandning i katten och när det tänder så sliter det oerhört på katten.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re: Lambda värde VS katalysator ras?
Man kör "lambda 1" så långt som möjligt men vid höglast så kan man bli tvungen att köra väldigt fett, lambda 0,6-0,7 är inte en omöjlighet. Moderna styrsystem kan vanligtvis beräkna avgastemperaturen och styra bränsleupprikningen på ett sätt som håller temperaturen inom givna gränsvärden utan att köra onödigt fett. När det gäller kallstart så kan vi ju ta motorn i 9-3SS som ett exempel då jag har lite loggkurvor på denna maskin. Anta att vi kallstartar vid en temperatur på ca 20 grader. Direkt efter start fetar motorn upp blandningen till ca lambda 0,6-0,7 vilket stegvis ökas mot lambda 1. Lambda integratorn börjar arbeta efter drygt 16 sekunder. Tändningen är i dessa fall mycket sen, 10 grader efter övre dödläge och tomgångsvarvtalet är förhöjt, 1100-1200 rpm. Tändningen ändras stegvis och efter uppåt en minut så går motorn på normaltändning. Inom en minut så har katalysatorn tänt, dvs nått en temperatur på 250-300 grader. När lambdaintegratorn startat så kör man med en kontrollstrategi som går ut på att bränsleblandningen ska växla mellan fett och magert (typ lambda 0,97-1,03) där medelvärdet ligger lite lite fetare än lambda 1. Denna växling sker ungefär en gång per sekund och avser att fylla respektive tömma katalysatorns syreförråd då konverteringsverkningsgraden är som högst under dessa förhållanden. Då man har en lambdasond före och efter den första katalysatorn så kan man övervaka dess funktion. Då katalysatorn åldras eller på annat sätt skadas så sjunker syrelagringsförmågan och den bakre sondens normala stabila utsignal (på ca 0,6V) börjar växla mellan fet och mager precis som hos den främre sonden. Lambdaintegratorn stängs inte av vid transientupprikning, men kopplas bort då motorn körs med så hög last att upprikning krävs för att hålla temperaturer eller knackning under kontroll. Alla styrsystem övervakar motorn för misständningar genom att ex. kika på vevlägesgivarens utsignal och jämföra med hur motorns varvtal borde variera i takt med att de olika cylindrarna tänder. Detta är mycket viktigt då misständningar lätt kan förstöra en katalysator. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (2466 totalt) |