| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Reducera överstyrning M3 E46
|
1351 besök totalt |
|
Har just skaffat r-däck som verkligen har förändrat känslan i bilen. Innan så hade jag problem med understyrning, nu med r-däck har det gått lite åt överstyrning. Största anledningen är nog att jag har samma dim. på däcken fram/bak. Kör med bilstein pss9 och justerbara H&R krängare. Frågan är om jag ska justera dämparna hårdare fram eller sätta krängarna i ett hårdare läge (för att reducera överstyrningen.) ? Problemet är att jag redan har dämparna fram i nästan hårdaste läget. Risken som jag ser det med att sätta dämparna hårdare är att fjädrarna inte orkar/hinner vilket resulterar att dämparna kanske packar ihop sig ? Hårdare krängare/stötdämpare fram reducerar överstyrning men på olika sätt. Vad ska man testa i första hand? Bak har jag ett par klick mjukare på dämparna och krängaren i det softaste läget (av två) Camber är - 2,6. Alt. kanske är att montera std krängare? Fram: camber -3,5 här kan jag tyvärr inte minska mkt då däcken precis går fritt från skärmkanten. Många frågor blev det.. /Erik _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
|
Har hittat en pdf som är till stor hjälp när man är lite vilse i hur man skar skruva för att få det man vill.
www.thorneymotorsport.co.uk/content/ Kommer ifrån Thorney Motorsport och beskrivet hur man kan sätta upp ett justerbartchassie i detta fallet KW v3 på en BMW M3 E46. Kolla flödes schemat sist i dokumentet Enkelt att börja med är ju att prova att mjuka upp den i dämpningen bak, bara att skruva och provköra! Nästa är ätt flytta krängaren fram till hårdare. Jag rekomenderar att du provar så mycket du orkar själv, det är alltid personligt vad man anser vara över resp understyrning, när i "svängen" man har för mycket eller för lite osv. Lycka till och mycket nöje! / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
|
Re:
Tack för tipset Petter! Jag har de senaste gångerna kört med mjukare inställning på bakdämparna vilket funkar helt ok. Tror största anledningen till att bilen känndes överstyrd, var att det inte var helt torrt på Mantorp.
Det här med chassieinställningar verkar svårt att läsa sig till. Det jag egentligen skulle vilja ha svar på är vad man i första hand brukar justera vid överstyrning. Krängare eller stötdämpare. Ska man lära sig något verkar den enda metoden vara "try and error"
_________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
|
Re:
Din egentliga fråga kan jag inte svara på då jag kör orginalkrängare och endast labbat med dämparna. Om det är rätt eller fel vet jag inte
Jag kör med lite mjukare comp bak samt mer retur (släpp på ratten så returen ökar) _________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Re:
Kanoners John! Det går säkert att tillämpa schemat på mitt chassie
Så steget efter att mjuka upp dämpning bak är att sätta krängarnen fram hårdare. Jag trodde man skulle gå på mjukare krängare bak i första hand... För min del passar det utmärkt då krängaren bak redan är i softaste läget (av två) Alt. hade varit att montera std krängare bak. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
|
Re:
Med dina grymma varvtider så är det säkert rätt ute med dina inställningar. Jag menar, allt kan ju inte bero på den som kör
Tyvärr kan jag inte justera komp. Och retur var för sig. På PSS9 justerar man både komp och retur med samma ratt. När jag justerar mina pss9 mjukare, så tror jag returen blir snabbare och komp minskar.. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1351 besök totalt |