| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur väljer man r-däck...
|
1726 besök totalt |
|
Hur väljer man r-däck...
... Och vart köper man dem? Skall man köra 15" eller 16"? Bilen är en Saab 900 -92 som skall köras lite bana med ibland, planerar inte att köra på väg med dem alltså. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
|
Mindre däck är billigare och väger mindre. Så dra på det minsta du får över bromsarna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /David Johansson |
||
|
Tack så många, då återstår frågan ang fälgar & bredd. Säg 15" hur brett är att föredra? Skall se om jag har kvar mina 7x15" är det okej? 205/50-15"?
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
|
Re:
Tja...195or är ju också fullt funkis på 7" breda fälgar, 195orna är ju billigaste storleken i 15", men å andra sidan är ju 205orna bredare och borde ju ge nån % bättre grepp
Personligen känns det som att ett toyo r888 i storleken 195/50/15 är det mest prisvärda rdäcket du kan få tag på. _________________ /David Johansson |
||
|
Känns som 195/50 blir litet när originalstorleken på aktuell bil är 195/65. Vad blir för / nackdelar med att minska rullomkretsen så mycket (184mm)?
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
|
Att följa lämmeltåget tills man skaffat sig en lite egen uppfattning är inte alls tokigt. Däck är ju precis som bromsbelägg en slitvara så det man testar varar inte för evigt (det blir snart läge att testa nästa).
Följer man andras erfarenheter så kan man undvika bottenappen (Som greenstuff på allt annat än fjäderlätta bilar vad jag förstått). 205/50-15 Toyo R888 på 15x7" är ju en riktigt vanligt kombination. 205orna ger dig nog några fler varv innan de blir jättevarma men om du vill prova på så är 195orna väldigt billiga (kortare tid och mindre kostnad innan det är dags för nästa set). Lägre tyngdpunkt och lägre utväxling är två egenskaper som inte är fel (lite markfrigång är bra att ha om man gränslar nån curb iofs), speciellt om man utgår från en stadardbil. |
||
![]() |
Däck för banåka
Hur väljer man r-däck...
|
1726 besök totalt |