Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3.2 Coupé -96 (såld) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20 >> 6 besök senaste veckan (102426 totalt) |
Ja seså... bara att beställa
Nä det är ingen av dem, tror du gör bäst i att kontakta Samuel på Millway.... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Nu så är jag hemma välbehållen från Ringen igen.
Landade i tisdags, men sen bar det iväg på resa med jobbet direkt. Bilen står kvar i Tyskland och väntar på att jag ska komma ner igen. Har nog lite bilder och ev nån film från resan som jag får återkomma till om nån är intresserad av en liten reserapport. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Ja det är vi |
||||
Som sagt: Millway-chassie. Vilket innebär Millways egen-byggda och egen-utvecklade coilovers. Det är coilover med 60mm-fjädrar fram och vanlig dämpare med 60mm-fjädrar bak på originalplacering. Millway topplagringar fram och bak. (ej camberstag bak, än) HR krängare bak. Modifierad originalkrängare fram (ställbar) Alu-bussningar i bakvagnen, de främre. Delrinbussningar i bärarm fram. Resten original. Men framförallt är det ju invägt och justerat av Samuel Lindkvist
Ingen putsning av tiden. Tror de snabbaste nu låg runt 8.05-8.10. Stora problemet var att det var nedsatt hastighet på banan mellan Wehrseifen och Exmüle pga ett omfattande bränslespill. Hjulinställningarna tror jag är -3.5gr camber fram, -2gr bak (max med original bakvagn), caster fram så mycket det gick, 0 i toe runt om. Har jag för mej. Fjäderkonstanter och annat lurigt får du höra med millway-samuel om. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Så pass mycket negativ camber ändå? Jag har fått för mig att alla kör med rätt lite neg. camber på ringen, det är bra att jag blir motbevisad! Kul att du låter bilen stå kvar där nere! Jag hoppas vi är nere samtidigt någon gång nästa säsong så jag får se hur bilen ska köras! |
||||
Kul att läsa dina kommentarer Christian! Själv kan jag väl inte annat än att hålla med. Jag är supernöjd med hur bilen beter sig. Äntligen kunde du få ett passagerarvarv. Men vi han inte prata så mycket efter eft jag körde vidare, men det vore intressant att höra lite om du tror att jag kan bättre på spårvalet eller prova lite alternativ på vissa partier. Du har ju ändå åkt med många och kört många varv själv. Har ju även film på varven du åkte med som jag kan få upp på Tuben sen. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Mycket camber funkar ju bra för mig på denna bilen iallafall, borde ju passa på din med då. Hoppas det passar med nån resa samtidigt till nästa år _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
ok, en liten reseberättelse då.
Fredag 12/9 Plockade upp Maccan i Värnamo 13.30, tankade fullt, och sen var det raka vägen mot färjan i Rödby utan problem. (försökte kolla på Jönssonligan på DVD, vilket gick bra i 330n förra året, men nu hörde vi inget av ljudet av nån anledning...) Framme vid färjan hörde vi ett skramlande ljud från framvagnen, men vi rullade på färjan och sen av i Tyskland för att sen stanna på första macken. Lyfte upp bilen och upp med hjulet, hittade lösa bultar till bärarmsbussningen, drog åt dem, tankade och sen full fart söderut utan oljud i framvagnen. Körde ca 35-40 mil utan problem när det var dags att tanka igen, där hörde vi igen ljudet av en lös bärarm, fram med domkraft och dra åt den igen. Men nu gick det inte så bra eft ena bulten gick rakt av inne i gängan när jag drog åt (inte hårt), så jag drog åt andra bulten lite. Vi fick nu köra försiktigt sista 20 milen, men det gick bra, Landade något försenade på våra tyska fluff-kuddar ca 01.30. Äntligen i Tyskland Lördag 13/9 VLN-rejset skulle starta framåt förmiddagen. Men först skulle vi hitta en verkstad som kunde greja till min bärarmsbult. RIngde oliver i Nurburg, Ringracing mfl men ingen hade öppet. Åkte neråt Adenau för att veta verkstad, hittade sen en öppen med en riktig tysk i bakom Rewe mataffären, han visade sej va skicklig med svetsen och fixade ut den avbrutna bulten och i med en ny i ett nafs. Skönt. Parkerade i Breidscheid och tänkte ta en titt på VLN-starten, men istället hittade vi 4 bilar i en hög i Wehrseifen detta pga av ett rejält spill av biodiesel från Wehrseifen till Exmühle, över hela banan. Det blev därför inget rejs utan det sanerades för fullt precis hela dagen. Dessutom var det kallt och regningt - usch. Efter lunch med Särås samt polare Adde så bytte jag till r-däck och plockade ur bilen, och sen monterade vi lite dekaler på Särås folka. En stunds vila och dusch inför kvällens rejsasamling på Pistenklause. 18.30 var det dags, en hel hög med trevliga och glada rejsaianer hade samlats, tror vi var 12 pers eller nåt. En härlig kväll i härlig miljö. Tysk verkstad Bilsallad Särås (Reinfeldt) säljer chip Söndag 14/9 Var nästan uppe vid banan inför öppning kl 8. Men vi hade vaknat till dimma, så det var ingen brådska. Nu var inte dimman dagens stora problem utan det var fortfarande bekymmer med att saneringen av banan inte var klar. Många rykten gick på parkeringen om när banan skulle öppna eller om den inte skulle öppna alls. Ett av de elakaste ryktena var att de skulle behöva lägg ny beläggning och hela säsongen kändes hotad. Men de utlovade besked kl 12, och då kom beskedet om att äntligen banan öppnade, och då endast för bilar, alltid nåt positivt att slippa mc på banan. Det var dessutom nedsatt hastighet till 30 km/h på det drabbade partiet. Bara att ge sig ut och köra. Det blev såklart ganska så trångt på banan när alla väntat så länge, och som följd av det också endel avstängningar pga olyckor. Men dagen rullade ändå på hyffsat bra, tror jag fick en 12-13 varv körda totalt till stängning kl 19.30. Bilen funkade ypperligt och körningen var en ren njutning. Dock absolut inga fria varv, men riktigt kul ändå. Kvällen bjöd på mumsig köttbit på Pinocchio. Nästan först i kön Måndag 15/9 Upp tidigt för här skulle det minsann handlas sportbil. Drog iväg 10 mil till en bilhandlare där en uttittad Miata stog och väntade (man måste ju ha nåt att åka hem i). Efter förhandling och en omgång trög tysk byråkrati kunde vi strax tillbaks mot Ringen, men då hade redan banan öppnat. Skynda tillbaks och ut o köra igen. En riktigt lagom dag på banan, inte så hemskt mycket trafik, men aldrig fritt heller. Fortfarande nedsatt hastighet, men folk verkade bry sig mindre och mindre om det, det gick ju att stå på ganska bra, men jag var rätt så ordentlig av mig där ändå. Tog även några varv med Miatan - enorm skillnad mot M3an - men underhållande på sitt sätt. Började skvätta lite regn framåt kvällen på vissa delar av banan, var ändå rätt torrt fram till kl 19 då det började märkas mer. Dock en riktigt trevlig dag på ringen. Körde de flesta varv på mellan 8.05-8.25. Har en hel del på film vilket kommer inom kort. På kvällen blev det Pinocchio igen. Troligen världens bästa bilmodell Tisdag 16/9 Frukost, packning och avsked av M3an. Inköpte lite smådelar på Mazda i Adenau till Miatan innan vi körde hemåt i densamma. M3an lämnades kvar. Återkommer nån gång i oktober. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Hej Samuel,
kul o läsa lite skildringar runt livet på Ringen!! Suget blir ju inte direkt mindre....... Hörde av CE att bilen går som en dröm, så Millway Samuel sitter hemma med kalkylatorn Det kanske finns en öppning för att jag åker ner helgen den 25-26/10. Vi vrider o vänder på alla möjligheter så får vi se om det går. Isf åker jag redan ner den 22:a och servar bilen, fixar en ny startmotor och kränger på ett par gamla r-däck till så kanske man kan kräma ur en 10 varv till i år. Vilka helger har du tänkt åka ner? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Hej! Låter ju trevligt att du funderar på ett riktigt chassie. Kan bara rekomendera det. Helgen 25-26 har ju bara öppet 5 tim på söndagen, och det låter kanske lite lite...? Jag har funderat på helgen 11-13 då är det bra öppettider både söndag och måndag. Men det är inget bokat än, men det är den som jag tycker ser klart vettigast ut. Men du har inte möjlighet att åka då kanske? _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Jodå, en del synpunkter och tankar kan jag nog tänkas ha men det känns som att det blir bökigt att ta det i skriftform. Om intresse finnes så kanske vi kan ta det på plats i lugn och ro? Funderar på ett (sista?) besök antingen 12-13 oktober eller 18-20 oktober då det är också bra öppettider, känns som att chansen att vi råkas då är rätt stor! Hittade en bild till: _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jag fick med mig 9 varv med på film hem från senaste ringenresan.
Har köpt en ny liten fin kamera som jag provade lite. Är mycket nöjd med bilden, men ljudet blev rätt kasst, kameran sitter i en vattentät låda och den släppte visst inte in nåt ljud. Det får jag förbättra till nästa gång. Har lagt upp två av varven på tuben. Detta varvet kanske inte är så bra tidsmässigt, men ändå underhållande att se eft jag kommer ikapp Ringtaxin efter halva varvet. Den släpper inte om, så jag får ligga bakom vilket är rätt kul det också. Taxin kör även om två bilar på fel sida, trodde faktiskt de var mer ordentliga. Här ser man också hur duktig jag är och kör om på rätt sida Filmen är från söndag 14/9 http://www.youtube.com/watch?v=g6-Tg Här kommer ett ganska fint och fritt varv. Dock så är det nedsatt hastighet på banan Wehrseifen-Exmühle och det droppar lite regndroppar där och där. Dock en tid på 8.15 BTG. Här gör även jag en olaglighet... (men den enda sån jag gjort) Filmen är från måndag 15/9 http://www.youtube.com/watch?v=AfpNN _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Snyggt jobbat Samuel. Men ser tydligt i ett antal kurvor hur du plockar 10-20 meter på Ringtaxin per kurva. Sedan är det imponerande hur väl din bil hänger med Taxin ut på rakorna. Har jag anledning att tro att min bil skulle kunna hänga på lika bra i accelerationen? (Säg ja, säg ja...)
Två frågor: 1. Har du någon känsla för hur mycket läppen och vingen gör? Man blir lite sugen på att börja leta. Speciellt efter att jag såg TopGears diesel 320 på 24timmars som tappade frontspoilern och genast började äta framdäck. 2. Kör du konsekvent på curbsen? Hur mycket tid finns att hämta på dessa spår? På en del curbs så såg man att du resolut siktade rakt över. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Tackar. Jag tror helt klart din bil hänger med ringtaxin lika bra. Särkilt nu när din börjar bli lätt på allvar. Taxin har ju troligen 3-4 pers i sej också. 1. Nu har inte mycket mer att gå på än känslan just. Jag skulle tro att vingen hjälper till en del, och hade jag haft en original GT-läpp så hade jag sagt att den gjorde stor skillnad också. Nu har jag inte det, men trots allt så tillför den nog viss hjälp. Det blir mycket tryck på läppen, så att jag har fått staga upp den, så nog gör det skillnad allt. Men nu tog jag ju chassie och allt samtidigt, så det är svårt att säja exakt vad det skulle skilja utan vinge och läpp. 2. På vissa av curbsen kör jag konsekvent på, har lärt mej det mer och mer vilka curbs jag tjänar på att gena över. Särkilt curben innan Adenauer Forst (bromsar allt efter curbsen) och vid Wipperman tjänar jag mycket tid på, men även Hatzenbach gör rätt mycket. Men man lär ju sej hela tiden, så det kan kanske finnas fler genvägar att ta för att räta ut banan lite. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Tack ska du ha. Jag jobbar på att räta ut banan mer, eller kanske rättare sagt mitt spår om jag tar vägen över gräset också blir det ju kortare väg att köra Ta M3an ner på en biltransport till våren. Det verkar ju rätt smart och smidigt. Den kommer ju att gå helt underbart där nere _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Japp gräset går ju me Blir kanske att jag tar ner den på släp eller ev. biltransport... sen ska det köras _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||
Nästa fredag bär det av igen! Flyg ner och bilen med hem.
Stannar till tisdagen. Blir grymt sugen idag när banan är öppen och man bara kollar på webkameran. En bild köpt av Frozenspeed: och en annan på en snabb GT3a på väg att bli omkörd: _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3.2 Coupé -96 (såld) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20 >> 6 besök senaste veckan (102426 totalt) |