Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 Coupé -96 (såld)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
6 besök senaste veckan (102426 totalt)
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Qvisfr skrev:
Vad är det jag hör??


Ja seså... bara att beställa


abd skrev:
Vad innebär det? Nåt utav dessa? http://www.millway.se/catalog/index.php?cPath=22_32

Intresserad eftersom jag funderar på en m3 e36 själv, som då ska få en del väghållningspreppning.


Nä det är ingen av dem, tror du gör bäst i att kontakta Samuel på Millway....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Nu så är jag hemma välbehållen från Ringen igen.
Landade i tisdags, men sen bar det iväg på resa med jobbet direkt. Bilen står kvar i Tyskland och väntar på att jag ska komma ner igen.

Har nog lite bilder och ev nån film från resan som jag får återkomma till om nån är intresserad av en liten reserapport.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Samuel S skrev:
Har nog lite bilder och ev nån film från resan som jag får återkomma till om nån är intresserad av en liten reserapport.

Ja det är vi

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
abd skrev:
Vad sitter det för chassie-prylar på bilen?


Som sagt: Millway-chassie.

Vilket innebär Millways egen-byggda och egen-utvecklade coilovers. Det är coilover med 60mm-fjädrar fram och vanlig dämpare med 60mm-fjädrar bak på originalplacering.
Millway topplagringar fram och bak. (ej camberstag bak, än)
HR krängare bak. Modifierad originalkrängare fram (ställbar)
Alu-bussningar i bakvagnen, de främre.
Delrinbussningar i bärarm fram.
Resten original.
Men framförallt är det ju invägt och justerat av Samuel Lindkvist

djungel-Jim skrev:
Så putsades 7:55-tiden något under den här resan??

Vad kör du med för hjulinställningar när bilen rullar på ringen? Eller är det classified?


Ingen putsning av tiden. Tror de snabbaste nu låg runt 8.05-8.10.
Stora problemet var att det var nedsatt hastighet på banan mellan Wehrseifen och Exmüle pga ett omfattande bränslespill.

Hjulinställningarna tror jag är -3.5gr camber fram, -2gr bak (max med original bakvagn), caster fram så mycket det gick, 0 i toe runt om. Har jag för mej. Fjäderkonstanter och annat lurigt får du höra med millway-samuel om.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Samuel S skrev:
Hjulinställningarna tror jag är -3.5gr camber fram, -2gr bak (max med original bakvagn), caster fram så mycket det gick, 0 i toe runt om. Har jag för mej. Fjäderkonstanter och annat lurigt får du höra med millway-samuel om.

Så pass mycket negativ camber ändå? Jag har fått för mig att alla kör med rätt lite neg. camber på ringen, det är bra att jag blir motbevisad! thumbs up

Kul att du låter bilen stå kvar där nere! Jag hoppas vi är nere samtidigt någon gång nästa säsong så jag får se hur bilen ska köras!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Nu har jag äntligen åkt med Samuel på Ringen och ärligt talat så saknar jag ord. Men för att det inte bara ska bli ett inlägg bestående av en mening säger jag så här: Jag är helt lyrisk, maken till sanslöst chassi på en bil har jag aldrig upplevt! Har väldigt svårt att tänka mig att det kan bli bättre än så här! Man kan behandla bilen precis hur som helst, om det inte bettar så driver den perfekt över alla 4 hjulen. Ingen understyrning, ingen överstyrning, bara tonvis med neutralitet och så förtroendeingivande som det kan bli. Världsklass! Skitfräckt! Vill ha! thumbs up


Kul att läsa dina kommentarer Christian!
Själv kan jag väl inte annat än att hålla med. Jag är supernöjd med hur bilen beter sig.

Äntligen kunde du få ett passagerarvarv. Men vi han inte prata så mycket efter eft jag körde vidare, men det vore intressant att höra lite om du tror att jag kan bättre på spårvalet eller prova lite alternativ på vissa partier. Du har ju ändå åkt med många och kört många varv själv.
Har ju även film på varven du åkte med som jag kan få upp på Tuben sen.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
djungel-Jim skrev:

Så pass mycket negativ camber ändå? Jag har fått för mig att alla kör med rätt lite neg. camber på ringen, det är bra att jag blir motbevisad! thumbs up

Kul att du låter bilen stå kvar där nere! Jag hoppas vi är nere samtidigt någon gång nästa säsong så jag får se hur bilen ska köras!


Mycket camber funkar ju bra för mig på denna bilen iallafall, borde ju passa på din med då.
Hoppas det passar med nån resa samtidigt till nästa år thumbs up

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
ok, en liten reseberättelse då.

Fredag 12/9
Plockade upp Maccan i Värnamo 13.30, tankade fullt, och sen var det
raka vägen mot färjan i Rödby utan problem. (försökte kolla på
Jönssonligan på DVD, vilket gick bra i 330n förra året, men nu hörde vi inget av ljudet av nån anledning...)
Framme vid färjan hörde vi ett skramlande ljud från framvagnen, men vi
rullade på färjan och sen av i Tyskland för att sen stanna på första
macken. Lyfte upp bilen och upp med hjulet, hittade lösa bultar till
bärarmsbussningen, drog åt dem, tankade och sen full fart söderut utan
oljud i framvagnen.
Körde ca 35-40 mil utan problem när det var dags att tanka igen, där
hörde vi igen ljudet av en lös bärarm, fram med domkraft och dra åt den
igen. Men nu gick det inte så bra eft ena bulten gick rakt av inne i
gängan när jag drog åt (inte hårt), så jag drog åt andra bulten lite.
Vi fick nu köra försiktigt sista 20 milen, men det gick bra,
Landade något försenade på våra tyska fluff-kuddar ca 01.30.


Äntligen i Tyskland


Lördag 13/9
VLN-rejset skulle starta framåt förmiddagen. Men först skulle vi hitta
en verkstad som kunde greja till min bärarmsbult. RIngde oliver i
Nurburg, Ringracing mfl men ingen hade öppet. Åkte neråt Adenau för att
veta verkstad, hittade sen en öppen med en riktig tysk i bakom Rewe
mataffären, han visade sej va skicklig med svetsen och fixade ut den
avbrutna bulten och i med en ny i ett nafs. Skönt.
Parkerade i Breidscheid och tänkte ta en titt på VLN-starten, men
istället hittade vi 4 bilar i en hög i Wehrseifen detta pga av ett
rejält spill av biodiesel från Wehrseifen till Exmühle, över hela banan.
Det blev därför inget rejs utan det sanerades för fullt precis hela
dagen. Dessutom var det kallt och regningt - usch.
Efter lunch med Särås samt polare Adde så bytte jag till r-däck och
plockade ur bilen, och sen monterade vi lite dekaler på Särås folka.
En stunds vila och dusch inför kvällens rejsasamling på Pistenklause.
18.30 var det dags, en hel hög med trevliga och glada rejsaianer hade
samlats, tror vi var 12 pers eller nåt. En härlig kväll i härlig miljö.


Tysk verkstad


Bilsallad


Särås (Reinfeldt) säljer chip


Söndag 14/9
Var nästan uppe vid banan inför öppning kl 8. Men vi hade vaknat till
dimma, så det var ingen brådska. Nu var inte dimman dagens stora
problem utan det var fortfarande bekymmer med att saneringen av banan
inte var klar. Många rykten gick på parkeringen om när banan skulle
öppna eller om den inte skulle öppna alls. Ett av de elakaste ryktena
var att de skulle behöva lägg ny beläggning och hela säsongen kändes hotad.
Men de utlovade besked kl 12, och då kom beskedet om att äntligen banan
öppnade, och då endast för bilar, alltid nåt positivt att slippa mc på banan.
Det var dessutom nedsatt hastighet till 30 km/h på det drabbade partiet.
Bara att ge sig ut och köra. Det blev såklart ganska så trångt på banan
när alla väntat så länge, och som följd av det också endel
avstängningar pga olyckor. Men dagen rullade ändå på hyffsat bra, tror
jag fick en 12-13 varv körda totalt till stängning kl 19.30. Bilen
funkade ypperligt och körningen var en ren njutning. Dock absolut inga
fria varv, men riktigt kul ändå.
Kvällen bjöd på mumsig köttbit på Pinocchio.


Nästan först i kön

Måndag 15/9
Upp tidigt för här skulle det minsann handlas sportbil.
Drog iväg 10 mil till en bilhandlare där en uttittad Miata stog och
väntade (man måste ju ha nåt att åka hem i). Efter förhandling och en
omgång trög tysk byråkrati kunde vi strax tillbaks mot Ringen, men då
hade redan banan öppnat.
Skynda tillbaks och ut o köra igen.
En riktigt lagom dag på banan, inte så hemskt mycket trafik, men aldrig
fritt heller. Fortfarande nedsatt hastighet, men folk verkade bry sig
mindre och mindre om det, det gick ju att stå på ganska bra, men jag
var rätt så ordentlig av mig där ändå.
Tog även några varv med Miatan - enorm skillnad mot M3an - men
underhållande på sitt sätt.
Började skvätta lite regn framåt kvällen på vissa delar av banan, var
ändå rätt torrt fram till kl 19 då det började märkas mer. Dock en
riktigt trevlig dag på ringen. Körde de flesta varv på mellan
8.05-8.25. Har en hel del på film vilket kommer inom kort.
På kvällen blev det Pinocchio igen.


Troligen världens bästa bilmodell

Tisdag 16/9
Frukost, packning och avsked av M3an.
Inköpte lite smådelar på Mazda i Adenau till Miatan innan vi körde hemåt i densamma.
M3an lämnades kvar. Återkommer nån gång i oktober.



_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Hej Samuel,

kul o läsa lite skildringar runt livet på Ringen!!
Suget blir ju inte direkt mindre.......

Hörde av CE att bilen går som en dröm, så Millway Samuel sitter hemma med kalkylatorn

Det kanske finns en öppning för att jag åker ner helgen den 25-26/10. Vi vrider o vänder på alla möjligheter så får vi se om det går.
Isf åker jag redan ner den 22:a och servar bilen, fixar en ny startmotor och kränger på ett par gamla r-däck till så kanske man kan kräma ur en 10 varv till i år.

Vilka helger har du tänkt åka ner?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Hej Samuel,

kul o läsa lite skildringar runt livet på Ringen!!
Suget blir ju inte direkt mindre.......

Hörde av CE att bilen går som en dröm, så Millway Samuel sitter hemma med kalkylatorn

Det kanske finns en öppning för att jag åker ner helgen den 25-26/10. Vi vrider o vänder på alla möjligheter så får vi se om det går.
Isf åker jag redan ner den 22:a och servar bilen, fixar en ny startmotor och kränger på ett par gamla r-däck till så kanske man kan kräma ur en 10 varv till i år.

Vilka helger har du tänkt åka ner?


Hej!

Låter ju trevligt att du funderar på ett riktigt chassie. Kan bara rekomendera det.

Helgen 25-26 har ju bara öppet 5 tim på söndagen, och det låter kanske lite lite...?

Jag har funderat på helgen 11-13 då är det bra öppettider både söndag och måndag. Men det är inget bokat än, men det är den som jag tycker ser klart vettigast ut. Men du har inte möjlighet att åka då kanske?

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Samuel S skrev:
Christian Eick skrev:
Nu har jag äntligen åkt med Samuel på Ringen och ärligt talat så saknar jag ord. Men för att det inte bara ska bli ett inlägg bestående av en mening säger jag så här: Jag är helt lyrisk, maken till sanslöst chassi på en bil har jag aldrig upplevt! Har väldigt svårt att tänka mig att det kan bli bättre än så här! Man kan behandla bilen precis hur som helst, om det inte bettar så driver den perfekt över alla 4 hjulen. Ingen understyrning, ingen överstyrning, bara tonvis med neutralitet och så förtroendeingivande som det kan bli. Världsklass! Skitfräckt! Vill ha! thumbs up


Kul att läsa dina kommentarer Christian!
Själv kan jag väl inte annat än att hålla med. Jag är supernöjd med hur bilen beter sig.

Äntligen kunde du få ett passagerarvarv. Men vi han inte prata så mycket efter eft jag körde vidare, men det vore intressant att höra lite om du tror att jag kan bättre på spårvalet eller prova lite alternativ på vissa partier. Du har ju ändå åkt med många och kört många varv själv.
Har ju även film på varven du åkte med som jag kan få upp på Tuben sen.


Jodå, en del synpunkter och tankar kan jag nog tänkas ha men det känns som att det blir bökigt att ta det i skriftform. Om intresse finnes så kanske vi kan ta det på plats i lugn och ro? Funderar på ett (sista?) besök antingen 12-13 oktober eller 18-20 oktober då det är också bra öppettider, känns som att chansen att vi råkas då är rätt stor!

Hittade en bild till:

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Jag fick med mig 9 varv med på film hem från senaste ringenresan.
Har köpt en ny liten fin kamera som jag provade lite. Är mycket nöjd med bilden, men ljudet blev rätt kasst, kameran sitter i en vattentät låda och den släppte visst inte in nåt ljud. Det får jag förbättra till nästa gång.

Har lagt upp två av varven på tuben.

Detta varvet kanske inte är så bra tidsmässigt, men ändå underhållande att se eft jag kommer ikapp Ringtaxin efter halva varvet. Den släpper inte om, så jag får ligga bakom vilket är rätt kul det också. Taxin kör även om två bilar på fel sida, trodde faktiskt de var mer ordentliga. Här ser man också hur duktig jag är och kör om på rätt sida
Filmen är från söndag 14/9

http://www.youtube.com/watch?v=g6-Tgf7gh-k


Här kommer ett ganska fint och fritt varv. Dock så är det nedsatt hastighet på banan Wehrseifen-Exmühle och det droppar lite regndroppar där och där. Dock en tid på 8.15 BTG.
Här gör även jag en olaglighet... (men den enda sån jag gjort)
Filmen är från måndag 15/9

http://www.youtube.com/watch?v=AfpNN57OHY4

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Aj, dubbelpost.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Snyggt jobbat Samuel. Men ser tydligt i ett antal kurvor hur du plockar 10-20 meter på Ringtaxin per kurva. Sedan är det imponerande hur väl din bil hänger med Taxin ut på rakorna. Har jag anledning att tro att min bil skulle kunna hänga på lika bra i accelerationen? (Säg ja, säg ja...)

Två frågor:
1. Har du någon känsla för hur mycket läppen och vingen gör? Man blir lite sugen på att börja leta. Speciellt efter att jag såg TopGears diesel 320 på 24timmars som tappade frontspoilern och genast började äta framdäck.
2. Kör du konsekvent på curbsen? Hur mycket tid finns att hämta på dessa spår? På en del curbs så såg man att du resolut siktade rakt över.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
PeOR skrev:
Snyggt jobbat Samuel. Men ser tydligt i ett antal kurvor hur du plockar 10-20 meter på Ringtaxin per kurva. Sedan är det imponerande hur väl din bil hänger med Taxin ut på rakorna. Har jag anledning att tro att min bil skulle kunna hänga på lika bra i accelerationen? (Säg ja, säg ja...)

Två frågor:
1. Har du någon känsla för hur mycket läppen och vingen gör? Man blir lite sugen på att börja leta. Speciellt efter att jag såg TopGears diesel 320 på 24timmars som tappade frontspoilern och genast började äta framdäck.
2. Kör du konsekvent på curbsen? Hur mycket tid finns att hämta på dessa spår? På en del curbs så såg man att du resolut siktade rakt över.

Peo.



Tackar.
Jag tror helt klart din bil hänger med ringtaxin lika bra. Särkilt nu när din börjar bli lätt på allvar. Taxin har ju troligen 3-4 pers i sej också.

1. Nu har inte mycket mer att gå på än känslan just. Jag skulle tro att vingen hjälper till en del, och hade jag haft en original GT-läpp så hade jag sagt att den gjorde stor skillnad också. Nu har jag inte det, men trots allt så tillför den nog viss hjälp. Det blir mycket tryck på läppen, så att jag har fått staga upp den, så nog gör det skillnad allt.
Men nu tog jag ju chassie och allt samtidigt, så det är svårt att säja exakt vad det skulle skilja utan vinge och läpp.

2. På vissa av curbsen kör jag konsekvent på, har lärt mej det mer och mer vilka curbs jag tjänar på att gena över. Särkilt curben innan Adenauer Forst (bromsar allt efter curbsen) och vid Wipperman tjänar jag mycket tid på, men även Hatzenbach gör rätt mycket. Men man lär ju sej hela tiden, så det kan kanske finnas fler genvägar att ta för att räta ut banan lite.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Fina filmer å fint kört Samuel... thumbs up men inte ska du räta ut Nurburgring mer??? Måste försöka ta ner M3:an å testa hur den går där....

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Fredric S skrev:
Fina filmer å fint kört Samuel... thumbs up men inte ska du räta ut Nurburgring mer??? Måste försöka ta ner M3:an å testa hur den går där....


Tack ska du ha.
Jag jobbar på att räta ut banan mer, eller kanske rättare sagt mitt spår om jag tar vägen över gräset också blir det ju kortare väg att köra

Ta M3an ner på en biltransport till våren. Det verkar ju rätt smart och smidigt. Den kommer ju att gå helt underbart där nere thumbs up

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fina varv Samuel! Grymt att du så pass enkelt kommer i kapp och har potential att ta dig förbi V10:an

thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Samuel S skrev:
Fredric S skrev:
Fina filmer å fint kört Samuel... thumbs up men inte ska du räta ut Nurburgring mer??? Måste försöka ta ner M3:an å testa hur den går där....


Tack ska du ha.
Jag jobbar på att räta ut banan mer, eller kanske rättare sagt mitt spår om jag tar vägen över gräset också blir det ju kortare väg att köra

Ta M3an ner på en biltransport till våren. Det verkar ju rätt smart och smidigt. Den kommer ju att gå helt underbart där nere thumbs up


Japp gräset går ju me

Blir kanske att jag tar ner den på släp eller ev. biltransport... sen ska det köras

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
Nästa fredag bär det av igen! Flyg ner och bilen med hem.
Stannar till tisdagen.
Blir grymt sugen idag när banan är öppen och man bara kollar på webkameran.



En bild köpt av Frozenspeed:





och en annan på en snabb GT3a på väg att bli omkörd:


_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079


Trådstartare
dubbelfel (se nästa sida)

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 Coupé -96 (såld)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
6 besök senaste veckan (102426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande