Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur länge kan man köra ett Michelin PSC?
1852 besök totalt
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Är det någon som vet hur långt ner i mönstret man kan gå i innan däcken börjar tappa egenskaper?
Kan man gå ända ner, eller kanske en bit till?

/Henrik

"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Jag upplever att de tappar greppet när mönsterbilden börja "suddas" ut. Tycker oxå att "gränsen" mellan grepp o inte grepp kommer väldigt plötsligt

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tackar,

Mina däck har mönster kvar, men börjar bli lite tunt med det på innern (pga lite väl mycket åka till och från bana med bancamber) och jag tycker mig känna större och större problem tills jag får upp tempen tillräckligt för att kunna trycka på så jag använder hela däcket.. Lite moment 22 nu mot slutet alltså...

/H

"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Det här året bytte jag riktigt tidigt, alldeles för tidigt för mönstret hade säker varat något banmöte till vilket Henrik kan vittna om. Skillnaden i grepp var helt klart märkbar. Att greppet försvinner har att göra med hur många "heat-cycles" man har genererat. Varje uppvärmning gör att gummit "härdar" lite mera.

För de riktiga proffsen som gör slut på en uppsättning däck under en tävling sorterar detta givetvis ut sig själv men för oss andra som försöker få däcken att hålla en säsong märks det tydligare.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

beror som sagt på däckets ålder och hur många gånger det blivit varmt, men jag var på ett möte med Michelin där denna fråga kom upp. Svaret var, bortsett från ålder och heat cycles, så kan du köra däcket med bra grepp ner till corden.

andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005

mine gikk helt til korden uten problemer.

1852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande