| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att bygga banåkar/körbil på vettig budget (saab 900 R TURBO)
|
1 besök senaste veckan (4459 totalt) |
|
Istället för att lägga pengar på dyra fjädrar som kanske inte är rätt ändå så kan man räkna ut vad man behöver och köpa fjädrar på biltema i lagom dimension/hårdhet och kapa dom till lämpligt höjd/hårdhet.
Då kostar det runt 1200 med fjädrar runt om... Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att räkna ut vad du behöver, sitter inte på den kunskapen. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Det första som brukar ge upp är ju bromsarna. Så där skulle jag satsa mina första kronor.
Enligt följande 1: Bra bromsvätska & vill man vara riktigt seriös tappar man ut lite ur varje ok efter banmötena så man har frisk vätska i oken varje gång. Ex Motul RBF600 200-300:-/L 2: Stålomspunna slangar inte fel att byta om dom gamla suttit på ett tag ger stummare känsla i pedalen ca 1000-2000:- 3: Bättre belägg fram för att klara värmen som blir vid bankörning Carbotech Xp8 funkar fint för bil som även brukas på gatan ca 1500-2000:- 4: Kylning till bromsarna är inte fel att fixa på en såpass tung bil som saaben om inte annat så håller bromsbeläggen så mycket längre 500-2000:- 5: såg att du redan hade lite tuffare fjädrar så jag hade satsat på ett par r-däck här nu vet jag inte vilken storlek du måste ha fär att det ska gå över dina bromsar. en uppsättning beg fälgar till r-däck 3000:- Toyo R888 är ett prisvärt r-däck 15" 205/50-15 4400:- för 4 däck 16" 225/45-16 6720:- för 4 däck 17" 225/45-17 7200:- för 4 däck för en tung bil är nog 205 orna lite små Lite bättre cambervinkel fram är inte fel om du ska utnyttja däcken fullt ut men även utan det så är det grymt grepp i förhållande till vanliga gatdäck 6: nu såg dina stolar rätt så kramgoa ut men att sitta still i en riktig stol är inte helt fel. Så här hade jag satsat mina sista kronor Ang biltema fjädrar på saab så har Beepbeep här på forumet det & han kör bana med sin saab & biltema fjädrar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Grundreceptet jag skulle rekommendera (eftersom vi talat "budgetbygge")
1. LÄTTA BILEN! Släng ut allt som du inte behöver (baksäte, golvmattor etc.) och njut av ett förbättrat hk/kg-förhållande. Nu vet jag inte hur framstolarna i Saaben är men har du tur så kan du köpa en åkafortstol och använda orginalstolens underrede = sparar pengar och du hålls väl på plats under banträffarna. Samtidigt så behöver du inte åka runt i en mindre bekväm stol utanför banan. 2. Bromsar Det har förklarats väl i tidigare inlägg så det säger jag inte mera om. 3. Hjulvinklar orginalinställningar är en kompromiss mellan lång livslängd på däck och hyfsat grepp. Du vill ha mera väggrepp, finns massor av kunskap här (och på saabforum) om hur man kan justera detta för att få en trevligare bil på bana. En kunnigare verkstad kan justera enligt dina önskemål om du inte vill försöka själv. 4. Styva upp bilen Fjäderbensstag kan låta posöraktigt men på vissa bilar gör det underverk. Saaben kanske är en sån. Dessutom kostar det inte så mycket, se till att köpa stadiga grejer bara (undvik bling-prylar). 5. Buffert Banbilar går sönder. Ha aldrig tomt konto. Trim är hyfsat onödigt enligt mig, du kommer att ha problem med att hantera effekten och att fläska på större turbo och grejer kommer inte att hjälpa dig att svänga bättre. Där var mina visdomsord
edit: Det absolut viktigaste är att du lär känna bilen och dig själv som förare. Att köpa en massa delar kommer inte att ge så mycket i början eftersom det är man själv som är den svaga länken, själv smiskade jag runt med en orginalbil första sommaren bara för att få erfarenhet av hur det är att köra fort. Glöm inte heller säkerheten, d.v.s. köp en bra hjälm. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Hej!
Jag har gjort om min ogSAAB 900S till banbil och har lärt mig följande: - Allt effekt över 250hk är bortkastat utan diffbroms. Man eldar bara däcken snabbare och åker marginellt fortare på rakorna. Jag hade liknande varvtid på 1.2 och 0.5 bar i laddtryck - Lättning är bästa/enklaste trimmet. Därför är prålig bling-bling bil inte att föredra då det mesta ska rivas ut. Hellre välja en 2-dörrars kaross utan AC som man inte är rädd om. - Bromsarna håller konstigt nog...åtminstone om man lättar bilen. Jag körde 90 varv på Gotland ring med orginalbelägg och Biltemaskivor. Hälften av belägg fanns kvar efteråt. Hemligheten är: låg vikt, nya skivor/belägg och ingen fegbroms. - Bilen behövde mycket hårdare fjädrar för att inte rulla på bana. Jag använde nästan 4 gånger hårdare fjädrar fram och cca. 2 gånger hårdare bak. - Bilen var/är framtung och flyttning av batteriet bak är nästan ett måste. - R-däck är ett måste. Det är himla skillnad med/utan För att avrunda: om du är rädd om bilen så är det nästan enklare att sälja den och köpa något risigare som du inte är rädd att kapa upp och lätta. Lätt bil går snabbare, bromsar bättre och sliter mindre på saker. Prio 1 borde i så fall vara lättning, lättning och upphängning. Og900 är det lätt att göra styvare billigt genom ovannämnda Biltema-metod. Du får kanske ge mer pengar för tillräckligt styva fjädrar som passar en ng900. 1. Styva fjädrar 2. Lätta, lätta, lätta 3. R-däck 4. Färska skivor, belägg och bromsolja 5. Färska dämpare ...sen, om allt lirar som det ska kan du finlira med mer effekt, större bromsar, diffbroms osv. Men börja i rätt ände! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Goda råd redan men nga som inte funkar på modellen eller som glömts bort.
Först en fråga. Är tanken att bilen ska funka som bruks/fritids/glassätarbil mellan banpassen oxå? Jag tycker mig kunna läsa det mellan raderna. Sen är det väl en lite udda modell som är kul att "spara" lite på? Tycker mig oxå kunna läsa att du vill ha hyffsat "bolt on"-grejer med lite snits före exprimentlösningar? De senare, typ Biltemafjädrar etc, är dock extremt effektivt och man lär sig massa kul på kuppen sammtidigt som bilen blir bättre än vilken sänksats som helst för betydligt mindre pengar. Men det kräver mer jobb och att man helt enkelt vill gå den vägen. 1: Se till att bilen har bromsar. Att börja bak med större skivor osv vet jag inte om det känns rätt. Balansen kan bli underlig om du inte vet vad gör fullt ut. Har du 314mm Aeroskivor idag? Satsa på Motul bromsvätska, den duger långt. Ring Per Stacke, hälsa från mig, så ser han till att du får ngt vettigt som håller i längden på beläggsidan. Stålomspunna slangar är trevligt, men inget jättekrav...har du råd så montera dock fram/bak. Sen passar troligen de mässingsbussningar som är poppis till div BMW dina ok om det är ATE. En väldigt fin uppgradering som ger jämnare beläggslitage och stummare kännsla. Lär dig bromsa! Inget fegande på pedalen. Från fullgas till PANG på bromsen när du väl bestämt dig, så nära låsning/ABS du kan hela vägen tills du väljer att nu är det dax att börja gasa igen. Troligen har du redan börjat svänga in lite lite då. Bromsslangar är ingen ide då ventileringen sitter på fel sida. Kan bli mer fel än rätt om du drar fram det. 2: Hjulvinklarna är inte justerbara fram. Så se till att skaffa ngn form av topplagring för att få maximalt med caster. Original är det ca 1 grad. Camber beror på däcksval, men börja runt 2 grader så funkar det säkert för både gata och bana. Ändra om så behövs. beroende på bussningstyp så krävs olika toe...men ställ 1-2mm Toe out till en början så blir iaf instyrningen fin. Varning för vingel på spårig landsväg. Bak kan du maxa originalrek på camber eller tom + 0,5-1 grad. Testa och se. Toe är en smaksak. 0-2mm ut. 3: Skaffa nga vettiga däck. R-däck inget krav men trevligt. Minst nga högprestandadäck av sportmodell, lite mönsterdjup är bara plus så fråga gummigubben om du kan få nga gratis/billigt. 225/45-17 borde vara lagom. Ngt av TOYo:s mer gatanpassade däck kanske vore bra? R1R eller R1A...eller vad de nu heter... 4: En stol så du sitter still. Billig med utgånget FIA-datum kanske? 5: Kör så mkt du kan, du märker snabbt vad som måste förbättras. Troligen R-däck, bussningar, fjädrar, dämpare och krängare. Hör av dig om du vill ha lite tips och stöttning i detaljvalet. 1:36 eller så kan man släpa runt 1200kg+ 900/9-3 med ca170-180hk på Mantorp iaf. Så fick du en måltid oxå.
Å glöm inte att ha kul, det är viktigare än fräna delar. EDIT: Föregående talare har iofs rätt i det han säger, men jag baserade mina svar på att du vill testa lite och sen se hur extrem du vill bli utan att sabba din nuvarande bil. |
||||
|
Hej!
TOPPEN att ni tar er tid att hjälpa mig lite i denna snårskog, nu börjar de komma fram intressanta saker helt klart Bromsar har jag börjat titta på nu, som sagt har jag köpt rejälare bromsar bak redan. orginal bak var 260mm skivor som var oventilerade, har nu bytt till 280mm ventilerat och större ok (detta kommer från en 02:a 9-5 aero och passade som en smäck. orginal fram är 284mm ventilerade skivor, frågan är om dessa nu är underdimensionerade. Hade själv tänkt mig som ni säger rejälare belägg och en eventuell slitzning av skivorna fram om det är är någon fördel, alla bromssköldar ryker även väck ! Ska även fixa annan bromsvätska & stålomspunnet. Märkte förra året när jag körde min bil på Knutstorp att orginalbromsarna var vettiga men tog slut pga värme efter 3 rundor ungefär. Svampigt blev det, men kändes inte som de blev allt för överhettade... Väghållning då. Sitter redan Einbach fjädrar fram av rätt rejält hård typ känns de som, är jävligt svårt att köra runt på vanliga gatan kan ja säga då man känner minsta lilla ojämnhet eller gupp, dock tror jag nog att stötdämparna gott kan bli hårdare, några bra tips på vettiga stötisar till denna bil för vettigt pris kikat endel på konis sortiment men tycker de känns lite väl dyra för "testa på köra".
Hjulvinklarna bör inte vara allt för anpassade för banåka då den även kommer rulla en 500-1000mil på gata under året, men jag ska undersöka saken. Lättning då, jo jag vet att det bästa hade varit att köpa en billig og900 att jävlas med totalt, men grejen är att det blir kanske 5 olika tillfällen för mig att banåka varje säsong, så den planen har ja lagt ner. Prioriterar istället lite dyrare utgångsmaterial som jag hade tänkt behålla ett bra tag. Jag pluggar just nu till civilingenjör mitt sista år i Lund, efter det får man jobb och då blir det helt annan ekonomi! Så tanken är att enbart slänga ut baksätet vid banåka och behålla resten av inredning, stolarna är jäkligt bra att sitta i kan jag säga även när de börjar svänga rejält, Recaro specialmodell, men skall komplettera med 4p bälte tänkte jag, infästningar för detta? Däck tänkte jag försöka hitta något någolunda vettigt begagnat typ R888 eller liknande som man kan kränga på, måste vara minst 16tum pga bromsarna, kanske någon som har liggandes 4styck lite halvslitna jag kan börja med? Well, trevligt att ni är snälla och ger mig feedback. Känns som detta forum håller en hög standard i jämförelse med många andra där det ofta urartar i skitsnack och styling NOS blaha som jag över huvud taget inte intresserar mig för
Ha de gott! _________________ Jonas Persson |
||||
|
Re:
Du hann före mig där Såg ditt inlägg nu
Precis som du tänker jag, vill inte sabba min nuvarande bil då jag är väldigt nöjd med den, men vill samtidigt förbättra standarden sakta men säkert mot lite mer banåka, som ja skrev innan att någon extremlättning vill jag inte utsätta stackarn för, den är ändå i väldigt fint skick och har nu rullat 15.000mil
SÅ! Bromsarna bak kände jag var lite av tvunget då orginalen var så extremt små, men då är frågan om jag ska gå upp ett steg till och fixa något värre fram också, nu är jag kanske ute på hal is men hur svårt är det att få dit andra större ok, ofta sitter ju fästena på olika bilar lite olika etc... men kanske det finns något hyffsat bolt on, samma bil 9-5 aero borde kanske vara en bil att försöka få tag på frambromsar från också, då de har 308mm skivor fram? Som sagt, vill inte tappa bromsbalansen i bilen så att när ja plöttsligt trycker för kung och fosterland (som man ska göra enligt er, bra lärdom) så låser sig bakhjulen och man sitter i grusfållan
Vilka aeros har 314mm som du nämde, nej som sagt inte bytt fram bara bak till 280mm och är rädd att de då blir för lite skillnad mot skivorna fram som är 284mm... Vem är denne Per Stacke?
Allt de där med hjulvinklar måste jag nog få hjälp med, fattar inte ett dugg Men man lär väl sig...
Ska bli kul o riva lite på bilen i vinter
_________________ Jonas Persson |
||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Aj då, missade nga millimeter på skivorna då jag är mer insatt på SS än "mittemellan" 9-3.
9-5-bromsarna kan nog tyvärr kräva även 9-5 spindel = mkt ombyggnad. Du får söka lite bland mer modellinsatta personer för korrekta svar. om det är enkelt/billigt för dig skulle jag iaf försöka hitta Aeroskivor/ok. Men testa med det du har ihop med ovanstående moddar först så ser du om du måste byta upp dig. Hivade ett set 314mm skivor i contaniern i förra veckan som säkert kunnat funka fint för dig efter lite svarvning. Iaf kunde du ha provmonterat/mätt lite och sett om detta var ngt görbart. Är det samma bultdelning föresten, vet att det varit ett aber för oss, men då vid körning med eftermarknadshjul. Ska se om jag hittar ngt ntressant i hyllorna som du kan få överta billigt/gratis/mot gentjänst. Som sagt, är det ngt du inte hänger med på eller vill ha hjälp med så fråga bara här eller via PM.
|
||||
|
Re:
Ingen aning
Kika i brembo katalogen så får du upp mått på skivorna & kan jämnföra med det du har idag http://www.brembo.com/ENG/catalogo_A _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Gott mos! Det ska vara samma bultmönster på de nyare 9-3 SS som på äldre, så de ska funka med skivor från den, frågar är hur bromsok kan passa, men de borde ju gå att tillverka någon slags distans eller liknande kanske. Som du säger har jag tänkt laborera lite och det uppskattas massor med billiga/enkla grejer som kan förbättra lite av prestandan iaf. Gamla däck skulle inte vara fel heller
Trevligt med någon som är lite intresserad, även om bilen är lite tyngre än många andra tycker jag ändå man skulle kunna få den betydligt mer vettig med relativt enkla medel, ska ringa pean sweden när ja väl vet exakt vad ja ska ha för frambromsar, är ändå sugen på att få dem lite större även fram redan nu för jag är rädd att de kan bli lite obalans
Ligger inte de gamla skivorna allt för långt ner i kontainern eller du har nått annat kul så tar jag gärna emot det! Tack för erbjuden hjälp, kommer säkerligen upp endel frågor allt eftersom, Har du några projekttrådar till dina bilar Andreas? Förövrigt kanske denna tråden skulle flyttas till projekt i ett senare skede då det känns som de kan blir rätt mycket pyssel
||||
|
Re:
Tackar för tipset, gjorde en liten snabb jämförelse och snyggade till det lite i paint , här ser ni de två olika skivorna, kan detta funka?
||||
|
Re:
Enklast blir väl att skaffa en skiva Å testa du såg väl att du hade lite mer mått på bilden som visas nedanför _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Kan nog bli knepigt att få in de skivorna i oken då de är tjockare, tänkte inte på det.
Men byter du även oken så går det ju...fast då kanske det/troligen passar illa mot spindeln. Adapter löser ju dock detta. Containern fanns på lokala återvinningsstationen så...de är long gone. Men jag kan ev sätta ihop ett kit åt dig med helt nya 314mm skivor och tillhörande aluminiumok. oken finns både ngt enstaka nytt och nga "orenoverbara" samt nga som säkert går att snygga till för en händig student. Ska försöka minnas att ta lite mått ikväll så får du se om det kanske kunde passa. Studentanpassat paketpris ordnas. |
||||
|
Re:
Låter inte ALLS fel med ett kit Jag vill gärna gå steget upp och byta oken och skivorna då de är lika bra att bygga hyffsat ordentligt från början, första projektet får bli bromsarna så går jag vidare sedan. PM:a mig när du kikat så blir ja mycket glad. Tid finns det alltid då och då som student, de är främst pengar det är ont om så lite smarta lösningar är ju då att föredra. I framtiden lär ju förhållandet bli omvänt...
Edit, har nu kikat och vad jag kommit fram till är det ett litet problem att jag har en ng900 av tidig 96:årsmodell då de bytte bromsar på sena 96:or till samma hållare som sitter på 9-3 o 9-5. Det skall iaf finnas en bygel som tyvärr inte går att köpa löst på saab utan följer med oken, denna bygel sitter vid fästet för att få ut oket längre (lite av en efterhandslösning) och vad jag förstått sitter den på 9-5 aero etc... Well ska undersöka lite till o se om man kan få ut vad exakt som är bytt mellan tidig och sen 96:a.... Får ta o kika in till någon rejsa träff och kika på er när ni kör lite bana, någon trevlig träff i södra sverige inom det närmaste? Eller sesongen är kanske slut?
||||
|
Tjena
9-5 Aero ok passar perfekt :-) och det är samma OK på alla 9-5 upp till -02 (och og9-3) men bygeln skiljer mellan Aero och vanliga. Det som skiljer din tidiga -96:a och de nyare är navet som är ett par millimeter större på din. Går ju att ta ner och svarva av men då får man köpa nytt hjullager också eller så tar du av gamla skivan och slipar ner navet på annat sätt.... (Inget jag rekommenderar men det är vissa som slipat ner dom mot betong-golv...) OCH se upp med att stå på bromsen med den ombyggnad du redan gjort! Större bromsar bak är ingen höjdare på dessa bilar då i princip ALL vikt ligger fram så det minsta du kursändrar under bromsning gör att bakänden vill köra om dig. Nu tar visserligen ABS hand om det så det inte är så farligt vid torrt väglag men vid regn och is/snö är det inte lika lätt för elektroniken att fixa det! _________________ Stefan Krondahl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Att bygga banåkar/körbil på vettig budget (saab 900 R TURBO)
|
1 besök senaste veckan (4459 totalt) |